Techniki klasyczne WSL/RTL/TK
Łucja Grzeszczyk:
Wykład ma za zadanie wykształcić umiejętność:
- rozpoznania i wykorzystania środków wyrazu scenicznego jawajki, kukły, pacynki
- łączenia animacji jawajki, kukły, pacynki z tekstem dramatycznym
- budowania elementarnych etiud aktorskich z użyciem formy jawajki, kukły, pacynki
- budowania zdarzenia scenicznego, prowadzenia aktora i egzekwowania zadań aktorskich
- świadomego wyboru różnych form klasycznych (jawajka, kukła, pacynka) we wspólnym repertuarze
Ćwiczenia poświęcone są:
- rozpoznaniu i wykorzystaniu środków wyrazu scenicznego jawajki, kukły, pacynki
- łączeniu animacji jawajki, kukły, pacynki z tekstem dramatycznym
- budowaniu elementarnych etiud aktorskich z użyciem formy jawajki, kukły, pacynki
- budowaniu zdarzenia scenicznego, prowadzeniu aktora i egzekwowaniu zadań aktorskich
- świadomemu wyborowi różnych form klasycznych (jawajka, kukła, pacynka) we wspólnym repertuarze
W cyklu 2018/19-Z:
Łucja Grzeszczyk: |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
1. Potrafi rozróżnić i wykorzystać umiejętności gry z użyciem klasycznych form wyrazu (A_W5)
2. Wie jak zastosować zdobytą wiedzę na temat animacji lalek jawajka, kukła, pacynka (A_W21)
3. Orientuje się w repertuarze odpowiadającym poetyce gry jawajką, kukłą, pacynką (A_W1)
4. Potrafi dokonać analizy materiału literackiego z wykorzystaniem możliwości motorycznych lalek jawajka kukła, pacynka (A_W 18)
W zakresie umiejętności (U) student:
1. Potrafi zastosować wiedzę praktyczną i teoretyczną w sytuacjach typowych i nietypowych w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem jawajki, kukły, pacynki jako formy wyrazu postaci scenicznej (R_U3)
2. Posiada umiejętność analizowania sytuacji dramatycznych (R_U2)
3. Potrafi dokonać syntezy środków wyrazu w celu zbudowania wyrazistego komunikatu scenicznego (R_U5)
4. Potrafi dokonać oceny zasadności użytych środków scenicznych (R_U6, R_U7)
5. Posiada umiejętność wielokrotnego powtarzania sytuacji scenicznej podpartej określonym stanem emocjonalnym (A2_U17)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
1. Wykazuje kreatywność zarówno w pracy indywidualnej jak i zbiorowej (R_K2)
2. Charakteryzuje się zdolnością organizacji pracy scenicznej (R_K6)
3. Charakteryzuje się przewidywalnością w pracy scenicznej (A_K3)
4. Potrafi nazwać i weryfikować popełniane błędy (A2_K03 i A1_K03)
5. Rozumie pojęcie zespołowości i odpowiedzialności za proces tworzenia i prezentacji wypowiedzi artystycznej oraz potrafi tę wiedzę wykorzystać (A2_K02)
Kryteria oceniania
III sem. - Zaliczenie
IV sem. - Zaliczenie
Sposoby weryfikacji:
• kontrola kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych
• zaliczenie kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych
• pokaz sceniczny utworu (etiudy) przed komisją egzaminacyjną
Literatura
Literatura wykorzystywana na zajęciach:
1. „Aktor w roli demiurga” H. Jurkowski
2. „Historia teatru lalek” H. Jurkowski
3. „Moja profesja” S. Obrazcow
Literatura uzupełniająca:
1. „Szkice z teorii teatru lalek”, H. Jurkowski
2. „Obrazcow i lalki”, J. Kott Jan – Teatr Lalek nr 1–2, 1950
3. „Środki ekspresji pozasłownej w dramatach Staffa, Tetmajera i Przybyszewskiego”, S. Mrazek
4. „100 przedstawień teatru lalek”, L. Kozień, M. Waszkiel
5. „Praca aktora nad sobą”, t. I, t. II, K. Stanisławski