Seminarium reżyserskie I WSL/RTL/SR1
Wybór tekstu, reżyserska analiza tekstu, przygotowanie zarysu inscenizacji.
Opracowanie eksplikacji reżyserskiej
Precyzyjne określenie zadań dla zespołu aktorskiego, scenografa, kompozytora i innych możliwych współtwórców spektaklu.
W trakcie dwóch semestrów, w różnej kolejności, i w zależności od indywidualnych predyspozycji, oczekiwań, potrzeb i osobowości danego studenta, opracowywane będą egzemplarze reżyserskie w oparciu o wybrane teksty.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Znając tradycyjną i współczesną dramaturgię /w tym sztuki dla dzieci/ potrafi wybrać interesujące teksty.(R_W4)
Stale poszerza swoją wiedzę z zakresu literatury pisanej na potrzeby teatru. Zna też możliwości pozyskiwania nowych tekstów. (R_W1)
Posiada wiedzę na temat prawnych, marketingowych i finansowych aspektów zawodu reżysera( R_W8)
W zakresie umiejętności (U) student:
Potrafi opracować scenariusz widowiska teatralnego nie tylko w oparciu o dramaty. Umie na potrzeby teatru czerpać inspirację z prozy, poezji i innych form literackich; potrafi też dramaturgicznie wykorzystać pozasłowne środki wyrazu (R_U1, R_U4)
Potrafi przeanalizować dany tekst, odkryć wpisane w tekst przesłanie lub odczytać je na nowo, znaleźć interesującą, adekwatną formę inscenizacyjną, określić zasadnicze zwrotne punkty dramaturgiczne, połączyć z wizją plastyczną; student potrafi zaadaptować tekst prozatorski na potrzeby sceny (R_U2)
Potrafi w formie krótkiej prezentacji zainteresować słuchaczy swoim przedsięwzięciem.(R_U12, R_U14)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Pracuje samodzielnie przygotowując i opisując nowatorskie realizacje teatralne (R_K1)
Potrafi twórczo dyskutować na temat zaprojektowanego przez siebie spektaklu, bronić swojej wizji, ale umie też zaakceptować krytyczne opinie po to, żeby umiejętnie wykorzystać je w ewentualnych zmianach koncepcyjnych (R_K3, R_K5)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia semestru V - opracowanie wstępnej koncepcji zamiaru inscenizacyjnego zawierającego: uzasadnienie wyboru tematu, analiza dramaturgiczna, nazwanie konfliktu, określenie przestrzeni, która może być wykładnią konfliktu dramatycznego, określić funkcję postaci dramatycznych, określić styl i atmosferę spektaklu.
Egzamin - obrona przed komisją opisanej koncepcji
Zaliczenie semestru VI - przedstawienie pełnej koncepcji spektaklu zawierającego opis koncepcji rozpisanej na pełnym scenariuszu teatralnym.
Egzamin - obrona tego scenariusza przed komisją egzaminacyjną.
Literatura
1. Arystoteles - Poetyka
2. E. Udalska - O dramacie T 1 - 3
3. J. Degler - Wstęp do nauki o teatrze T 1 - 3
4. I. Sławińska - Sceniczny gest poety
5. I. Sławińska - Odczytywanie dramatu
6. Ch. Blame - Wprowadzenie do nauki o teatrze
7. A Ubersfeld - Czytanie teatru
8. M. Gorczaków - Lekcje reżyserii Stanisławskiego
9. Z. Strzelecki - Polska plastyka teatru