Proseminarium reżyserskie IV WSL/RTL/PR4-L
Eksplikacja to synonim tłumaczenia. W znaczeniu teatralnym eksplikacja reżyserska to kilkustronicowy tekst, w którym reżyser określa ogólny zamysł spektaklu teatralnego, jego przesłanie oraz opis wizji plastycznej.
W czasie zajęć przeanalizowana zostanie struktura i charakter eksplikacji reżyserskiej.
Studenci mają za zadanie przygotować kilka ćwiczebnych eksplikacji reżyserskich, w oparciu o różnorodne teksty i adaptacje.
Opisywane w eksplikacjach spektakle mają rozgrywać się w małych, kameralnych przestrzeniach, jak też w dużych salach widowiskowych.
W ćwiczeniach wykorzystywane będą niektóre wybrane metody i techniki heurystyczne, takie jak „burza mózgów” czy „mutacja i selekcja” w celu przybliżenia ich studentom drugiego roku, przed właściwymi zajęciami na roku trzecim. Dodatkowo w procesie dydaktycznym przewidziana jest lektura i wspólna analiza kilku tekstów teoretycznych poszerzających humanistyczne zaplecze osób studiujących, pokazujących wzajemne uzupełnianie się refleksji nad różnymi dziedzinami sztuki, a także związki teatru z rytuałem i performansem.
W prowadzeniu zajęć możliwa jest forma online jeśli będzie akceptowana przez wszystkich uczestników.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- czyta ze zrozumieniem i potrafi wykorzystać do swich rozważań teksty z zakresu teorii kultury (R_W01);
- umie dokonać wyboru tekstu dramatycznego, identyfikując jego stylistykę, historyczny kontekst i przesłanie (R_W04, R_W07);
- znając możliwości technik lalkowych właściwie przypisuje wybrany tekst danej technice (R_W06, R_W10).
W zakresie umiejętności (U) student:
- umie odczytać i twórczo interpretować tekst dramatyczny, proponuje przestrzeń sceniczną dla jego realizacji, wybiera odpowiedni, adekwatny styl gry aktorskiej (R_U02);
- potrafi określić charakter rozwiązań scenograficznych i styl muzyki użytej w przedstawieniu (R_U04).
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- podejmując samodzielne twórcze decyzje jest otwarty na dyskusję, nie boi się poszukiwań alternatywnych rozwiązań w ramach heurystycznych ćwiczeń metodą „mutacja – selekcja”, jest nastawiony na stałą kreatywność (R_K01, R_K04).
Kryteria oceniania
IV sem. - 30 godz.; egzamin
Ocena aktywności w czasie zajęć, ocena wybranej eksplikacji przygotowanej w ciągu semestru.
Literatura
1. H. . Jurkowski – Dramaturgia teatru lalek
2. Z. Hubner - Sztuka reżyserii
3. Problemy teorii dramatu i teatru - red. J. Degler
4. Z. Strzelecki – Konwencje scenograficzne
5. K. Braun – Przestrzeń teatralna
6. J. Campbell - Bohater o tysiącu twarzy
7. O. Tokarczuk - Mowa noblowska, Czuły narrator
8. R. Barthes - Światło obrazu
9. V. Turner - Od rytuału do teatru
10. R. Schechner - Performatyka: wstęp
11. E. Fischer-Lichte - Estetyka performatywności