Proseminarium reżyserskie III WSL/RTL/PR3-Z
Eksplikacja to synonim tłumaczenia. W znaczeniu teatralnym eksplikacja reżyserska to kilkustronicowy tekst, w którym reżyser określa ogólny zamysł spektaklu teatralnego, jego przesłanie oraz opis wizji plastycznej.
W czasie zajęć przeanalizowana zostanie struktura i charakter eksplikacji reżyserskiej.
W semestrze zimowym osoby studiujące będą realizować ćwiczenia w oparciu o różne teksty kultury mające na celu stworzenie podstaw koncepcji reżyserskiej. Jeden z pomysłów zostanie rozwinięty i powstanie z niego ćwiczebny egzemplarz reżyserski.
W ćwiczeniach wykorzystywane będą niektóre wybrane metody i techniki heurystyczne, takie jak „burza mózgów” czy „mutacja i selekcja” w celu przybliżenia ich studentom drugiego roku, przed właściwymi zajęciami na roku trzecim. Dodatkowo w procesie dydaktycznym przewidziana jest lektura i wspólna analiza kilku tekstów teoretycznych poszerzających humanistyczne zaplecze osób studiujących, pokazujących wzajemne uzupełnianie się refleksji nad różnymi dziedzinami sztuki, a także związki teatru z rytuałem i performansem.
Zajęcia są prowadzone stacjonarnie oraz w formule online.
Prowadzący wskazuje jako dobrą praktykę nie korzystanie z narzędzi AI.
W razie posługiwania się, studenci są zobowiązani do informowania o wykorzystaniu AI, zaznaczaniu stopnia ingerencji sztucznej inteligencji, oraz wyraźne oddzielanie treści wygenerowanych przez AI od własnej pracy intelektualnej.
|
W cyklu 2024/25-Z:
Semestr III: |
W cyklu 2025/26-Z:
Semestr III i IV |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2025/26-Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Zna klasyfikacje sztuk i usytuowanie teatru wśród sztuk wizualnych
( R_W02)
Rozpoznaje, rozróżnia i nazywa konwencje, style i teorie współczesnego teatru (R_W06)
Ma orientację w zakresie technik i technologii stosowanych w teatrze w ogóle, a w teatrze lalek w szczególności (R_W10)
Efekty uczenia się:
- czyta ze zrozumieniem i potrafi wykorzystać do swich rozważań teksty z zakresu teorii kultury (R_W01);
- umie dokonać wyboru tekstu dramatycznego, identyfikując jego stylistykę, historyczny kontekst i przesłanie (R_W04, R_W07);
W zakresie umiejętności (U) student:
Rozumie istotę konstrukcji partytury teatralnej zbudowanej w oparciu o tekst dramatyczny jak i o własny pomysł oparty na literaturze niedramatycznej lub tekstach autorskich; umie odczytać i twórczo interpretować tekst dramatyczny, proponuje przestrzeń sceniczną dla jego realizacji, wybiera odpowiedni, adekwatny styl gry aktorskiej (R_U02, R_U09)
Umie swobodnie i fachowo wypowiadać się na temat różnych dziedzin działalności teatralnej (R_U12)
- potrafi określić charakter rozwiązań scenograficznych i styl muzyki użytej w przedstawieniu (R_U04).
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Jest zdolny do prezentowania zadań w precyzyjny i przystępny sposób (R_K10)
Umie podejmować samodzielne prace wykazując się przy tym zdolnością elastycznego myślenia i otwarciem na uwagi współrealizatorów projektu (R_K01)
Jest zdolny do konstruktywnej krytyki w stosunku do pomysłów i działań innych osób przy umiejętności wnikliwej samooceny (R_K02, R_K03)
Podejmując samodzielne twórcze decyzje jest otwarty na dyskusję, nie boi się poszukiwań alternatywnych rozwiązań w ramach heurystycznych ćwiczeń metodą „mutacja – selekcja”, jest nastawiony na stałą kreatywność ( R_K04).
Kryteria oceniania
II sem. - 30 godz., zaliczenie z oceną
Kryteria oceny: obecność na zajęciach, aktywność, rozwój poszczególnych koncepcji, eksplikacja reżyserska na podstawie wybranego materiału.
Literatura
Literatura pomocnicza zależna od wyboru propozycji konstruowanego egzemplarza.
Proponowana literatura:
1. H. . Jurkowski – Dramaturgia teatru lalek
2. Z. Hubner - Sztuka reżyserii
3. Problemy teorii dramatu i teatru - red. J. Degler
4. Z. Strzelecki – Konwencje scenograficzne
5. K. Braun – Przestrzeń teatralna
6. J. Campbell - Bohater o tysiącu twarzy
7.. B. Bettelheim- Cudowne i pożyteczne
8. W. Propp - Morfologia bajki
9. W. Kostecka- Baśń postmodernistyczna, przeobrażenia gatunku"
10. Karen Armstrong "Krótka historia mitu"
|
W cyklu 2024/25-Z:
Tadeusz Różewicz: |
W cyklu 2025/26-Z:
Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. I (sem. III) i t. II (sem. IV) w opr. Janusza Delgera oraz literatura pomocnicza zależna od wyboru propozycji konstruowanego egzemplarza. |
Uwagi
|
W cyklu 2024/25-Z:
Dzięki zaznajomieniu z różnorodną tematycznie i formalnie twórczością dramatyczną Tadeusza Różewicza student powinien: rozpoznawać, rozróżniać i nazywać konwencje. Rozumieć istotę konstrukcji partytury teatralnej. Potrafić budować konstrukcję dramaturgiczną, ale także posiadać narzędzia do jej dekonstrukcji (jeśli zachodzi taka potrzeba). |
W cyklu 2025/26-Z:
III sem. - Zaliczenie z oceną |