Proseminarium reżyserskie I WSL/RTL/PR1-L
Semestr I
Podstawy klasycznej teorii dramaturgii Arystotelesa, opanowanie podstawowych pojęć ze współczesnej dramaturgii: bohater, konflikt dramatyczny, centralna sytuacja dramatyczna,, cel dramatyczny, antagonista, stawka. Dramaturgia akcji (szekspirowska) dramaturgia postaci (czechowowska).
Ćwiczenia w analizie wybranych dzieł dramatycznych i spektakli teatralnych – rejestracji i spektakli na żywo. Analiza dramaturgiczna.
Różnorodność inspiracji teatralnych: literackie, wizualne, muzyczne, filmowe. Praca z kontekstem kulturowym i społecznym dzieła teatralnego.
Semestr II
Zapoznanie się z narzędziami scenarzysty teatralnego: synopsis, drabinka fabularna, treatment, logline, eksplikacja. Przykłady synopsisów teatralnych i filmowych.
Praca nad synopsisem własnego projektu scenariusza, opartego na klasycznym tekście dramatycznym.
Analiza historyczna, psychologiczna, filozoficzna, społeczna dzieła teatralnego na przykładach wybranych spektakli.
W cyklu 2022/23-L:
Semestr I 2. Inspiracje teatralne: Semestr II 3. Przygotowanie eseju i referatu na zadany temat. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26-L: | W cyklu 2024/25-L: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
jest wyposażony w rzetelne podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacji materiału literackiego, malarskiego oraz muzycznego, służących pracy nad egzemplarzem reżyserskim – R_W06
dysponuje narzędziami do posługiwania się wiedzą w przestrzeni kontekstu historycznego, filozoficznego, literackiego w zderzeniu z interpretacją i przetwarzaniem na język teatralny materiału wykorzystywanego do tworzenia koncepcji teatralnych – R_W04
wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej i konwencji teatralnych niezbędnych do tworzenia komunikatu scena – widownia – R_W09
posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście interpretowania materiału przygotowywanego pod egzemplarz reżyserski – R_W06
- zna i rozumie zasady tworzenia dzieła teatralnego wykorzystując podstawową znajomość stylów w sztuce i związanych z nimi tradycji twórczych;- R_W13
- rozumie kontekst i problematykę związaną z technologiami stosowanymi w teatrze (w ujęciu całościowym), oraz rozwojem technologicznym w dziedzinie teatru lalek R_W10
W zakresie umiejętności (U) student:
rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego, samodzielnie ocenia materiał wybrany pod pracę nad koncepcją teatralną – R_U02
umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie koncepcji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim – R_U06
opanował efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają doskonalenia warsztatu pisania i opracowywania egzemplarzy reżyserskich – R_U10
nabył doświadczenia w realizowaniu własnych koncepcji etiud i spektakli w wyniku swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności – R_U09
umie swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) na temat własnych koncepcji teatralnych związanych z tworzonym egzemplarzem reżyserskim – R_U12
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
umie podejmować samodzielną prace, wyka¬zując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji, rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji – R_K04
jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzy¬stania wyobraźni i intuicji w zakresie interpretowania materiału analizowanego pod egzemplarz reżyserski jak również w sytuacji obrony i prezentowania koncepcji teatralnej – R_K01
wykazuje zdolność podjęcia samooceny – R_K02
Kryteria oceniania
semestr I - zaliczenie
aktywny udział w dyskusjach seminaryjnych - 100 %
semestr II - zaliczenie z oceną
aktywny udział w dyskusjach seminaryjnych - 50 %
praca pisemna - synopsis własnego scenariusza opartego na motywach wybranego przez prowadzącego tekstu klasycznego - 50 %
Zajęcia odbywają się stacjonarnie, w razie konieczności – online.
Prace pisemne nie mogą być tworzone przy użyciu modeli językowych AI.
Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze, w przypadku większej liczby nieobecności student / studentka będzie zobowiązany/a do napisania dodatkowej pracy pisemnej uzgodnionej z prowadzącym.
Literatura
Dramaty:
William Shakespeare „Wieczór Trzech Króli”, przekład Piotr Kamiński
Jan Wilkowski „Spowiedź w drewnie”
Piotr Tomaszuk, Tadeusz Słobodzianek „Turlajgroszek”
Monografie, opracowania:
Arystoteles, Poetyka (tłumaczenie Henryka Podbielskiego)
H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek
Z. Hübner, Sztuka reżyserii
Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk
Słownik wiedzy o teatrze, od tragedii antycznej do happeningu - red. D. Kosiński
Rejestracje wideo spektakli teatralnych;
„12th Night or What You Wish”, reż. Grzegorz Jarzyna
„Cząstki kobiety”, reż. Kornel Mundruczo
W cyklu 2022/23-L:
1. M.Czechow, O technice aktora. |
Uwagi
W cyklu 2022/23-L:
I sem. - Zaliczenie |