Proseminarium reżyserskie I WSL/RTL/PR1-L
Semestr I
1. Podstawowe pojęcia teatralne:
a) Kontrast
b) Konflikt
c) Kompozycja
d) Konwencja
e) Napięcie
f) Metafora
2. Wytłumaczenie pojęcia i funkcji „inspiracji” w sztuce i omówienie głównych źródeł inspiracji takich jak:
a) literackie
b) plastyczne
c) muzyczne
d) filmowe
e) inne
Wstępne wprowadzenie w sposoby wykorzystania z różnych inspiracji do tworzenia interpretacji dzieła scenicznego.
3. Terminologia teatralna i techniki lalkowe,
4. Rola, obowiązki, możliwości reżysera we współczesnym teatrze formy
5.Elementy życia teatralnego: teatr jako instytucja, teatr na wolnym rynku, geografia życia teatralnego/ lalkowego
Wprowadzenie w zasady budowania krótkich etiud zawierających skonstruowane „zdarzenie sceniczne” na podstawie wybranej przez studenta inspiracji (źródła inspiracji: poezja, malarstwo, inne).
Zajęciom towarzyszyć będą inicjowane i modelowane przez pedagoga rozbudowane dyskusje na tematy aktualnie omawianych zagadnień.
Zaliczenie.
Semestr II
Próba analizy wybranych tekstów, dramatów lub spektakli poprzez
a. analizę historyczną
b. analizę psychologiczną
c. analizę filozoficzną
d. analizę antropologiczną
2. Konstruowanie zdarzeń teatralnych
a. w oparciu o materiał literacki
b. w oparciu o materiał plastyczny
c. w oparciu o materiał muzyczny
d. w oparciu o dowolną inspirację
3. Próba przygotowania egzemplarza reżyserskiego w oparciu o wspólny zadany tekst- zaliczenie z oceną
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
jest wyposażony w rzetelne podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacji materiału literackiego, malarskiego oraz muzycznego, służących pracy nad egzemplarzem reżyserskim – R_W06
dysponuje narzędziami do posługiwania się wiedzą w przestrzeni kontekstu historycznego, filozoficznego, literackiego w zderzeniu z interpretacją i przetwarzaniem na język teatralny materiału wykorzystywanego do tworzenia koncepcji teatralnych – R_W04
wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej i konwencji teatralnych niezbędnych do tworzenia komunikatu scena – widownia – R_W09
posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście interpretowania materiału przygotowywanego pod egzemplarz reżyserski – R_W06
- zna i rozumie zasady tworzenia dzieła teatralnego wykorzystując podstawową znajomość stylów w sztuce i związanych z nimi tradycji twórczych;- R_W13
- rozumie kontekst i problematykę związaną z technologiami stosowanymi w teatrze (w ujęciu całościowym), oraz rozwojem technologicznym w dziedzinie teatru lalek R_W10
W zakresie umiejętności (U) student:
rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego, samodzielnie ocenia materiał wybrany pod pracę nad koncepcją teatralną – R_U02
umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie koncepcji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim – R_U06
opanował efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają doskonalenia warsztatu pisania i opracowywania egzemplarzy reżyserskich – R_U10
nabył doświadczenia w realizowaniu własnych koncepcji etiud i spektakli w wyniku swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności – R_U09
umie swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) na temat własnych koncepcji teatralnych związanych z tworzonym egzemplarzem reżyserskim – R_U12
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
umie podejmować samodzielną prace, wyka¬zując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji, rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji – R_K04
jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzy¬stania wyobraźni i intuicji w zakresie interpretowania materiału analizowanego pod egzemplarz reżyserski jak również w sytuacji obrony i prezentowania koncepcji teatralnej – R_K01
wykazuje zdolność podjęcia samooceny – R_K02
Kryteria oceniania
I sem. - Zaliczenie
II sem. –Zaliczenie z oceną
Ocena aktywności w trakcie zajęć na podstawie ilości opracowanych etiud, komentarzy na temat omawianych scenariuszy, na podstawie referatów wygłaszanych przez studentów oraz ocena wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, zaliczenie z oceną prac semestralnych i egzamin.
Literatura
1. Z. Hubner, Sztuka reżyserii.
2. W. Propp, Morfologia bajki.
3. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek.
4. H. Jurkowski, Antologia tekstów.
5. I. Sławińska, Teatr w myśli współczesnej. Ku antropologii teatru
6. Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk
7. Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i oprac. J. Degler
8. Arystoteles, Poetyka.
9. Słownik wiedzy o teatrze, od tragedii antycznej do happeningu - red. D. Kosiński
10. Świadomość teatru. Polska myśl teatralna II poł.XX w.- red. naukowy W. Dudzik
11. Ch. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze
12.Tomasz Kubikowski, Siedem bytów teatralnych. O fenomenologii sztuki scenicznej (fragmenty)
13. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne.
14. M. Wais, Ścieżki baśni.
15. Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne.
16. H. Waszkiel , Dramaturgia polskiego teatru lalek
17. D. Lynch, W pogoni za wielką rybą.