Lalki przed kamerą WSL/RTL/LPK-L
Semestr V
Analiza możliwości form lalkowych w kontakcie z kamerą i sposobów użycia zapisanego obrazu filmowego w teatrze;
Praca nad scenariuszem w formie scenopisu - storyboardu, który będzie stanowił podstawę zaliczenia semestru
Konstruowanie krótkich etiud z użyciem form lalkowych i próby ich rejestracji; poszukiwania w obrębie sposobów zapisu obrazu;
Semestr VI
Analiza i określenie koncepcji realizacji pomysłu zapisanego w scenopisie; próby zapisu wybranych etiud; przystąpienie do realizacji zdjęć (kompletowanie zespołu aktorskiego oraz elementów scenograficznych), realizacja nagrania i aktywne uczestnictwo w procesie postprodukcyjnym;
W prowadzeniu zajęć możliwa jest forma online jeśli będzie akceptowana przez wszystkich uczestników.
W cyklu 2024/25-L:
Zajęcia Lalki przed kamerą koncentrują się na nauce świadomego tworzenia i analizy obrazu fotograficznego oraz filmowego, ze szczególnym uwzględnieniem obecności lalek – teatralnych, filmowych czy zabawek – jako nośników narracji, emocji i znaczeń. Współczesny świat jest zdominowany przez obrazy – funkcjonujemy w kulturze wizualnej, w której codziennie odbieramy i interpretujemy setki komunikatów wizualnych. Choć większość z nas robi to intuicyjnie, nie każdy posiada umiejętność świadomego budowania obrazu i wykorzystania jego potencjału narracyjnego i ekspresyjnego. Tego właśnie uczymy się na zajęciach. W pierwszym semestrze kursu studenci poznają podstawy języka fotograficznego – pracują z kompozycją, światłem, kadrowaniem i perspektywą, rozwijając umiejętność tworzenia narracji za pomocą statycznego obrazu. Lalki, jako bohaterowie scen fotograficznych, stają się narzędziem opowiadania historii i eksperymentowania z formą. W kolejnych etapach zajęć skupiamy się na języku filmowym – zwłaszcza w kontekście filmu animowanego – analizując, jak ruch, montaż, rytm i wizualna forma współtworzą filmowy przekaz. Równolegle studenci zdobywają praktyczną wiedzę techniczną – uczą się obsługi aparatu fotograficznego i kamery, zasad oświetlenia planu, ustawień ekspozycji, ostrości i innych elementów niezbędnych do profesjonalnej realizacji zdjęć i nagrań. Kurs łączy teorię z praktyką, a nacisk położony jest na rozwijanie indywidualności twórczej, wrażliwości wizualnej oraz wyobraźni artystycznej. Zajęcia mają inspirować studentów do twórczych poszukiwań, zachęcać do eksperymentu oraz budowania własnego języka wizualnego – zarówno w fotografii, jak i w filmie. Lalka, jako figura pośrednia między człowiekiem a obiektem, staje się pretekstem do eksplorowania tematów z pogranicza sztuki, teatru, filmu i kultury wizualnej. Umiejętności nabyte w trakcie kursu mogą być bezpośrednio wykorzystane w obecnej lub przyszłej pracy teatralnej studentów – zwłaszcza tam, gdzie teatr łączy się z mediami wizualnymi, filmem, projekcjami czy rejestracją spektakli. Te dziedziny sztuki nieustannie się przeplatają, dlatego rozwój kompetencji wizualnych staje się dziś nie tylko wartością dodaną, ale często niezbędnym elementem współczesnej praktyki scenicznej. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Posiada wiedzę dotyczącą możliwości jakie stwarza operowanie obrazem video w realizacjach teatralnych R_W6
Potrafi wykorzystywać środki ekspresji i umiejętności warsztatowe pokrewnych dyscyplin R_W9
Zna możliwości różnych technik lalkowych, teatru przedmiotów, teatru maski i innych niekonwencjonalnych środków wyrazu artystycznego oraz teatru ożywionej formy i potrafi wykorzystywać je dla potrzeb konwencji właściwej zapisom video R_W10
W zakresie umiejętności (U) student:
Prezentuje wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną, którą eksponuje w tworzeniu i realizowaniu własnych koncepcji, dowodzi zasadności tworzenia większych całości zawierających elementy zapisu video oraz dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do ich realizacji R_U1;
Analizuje możliwości koncepcji, użytych form teatralnych i umie podejmować samodzielne decyzje dotyczące realizacji swojego projektu; R_U4;
Jest przygotowany do podjęcia współpracy z członkami zespołu twórców biorących udział w projekcie R_U6;
Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych pomysłów tworzenia obrazów video z użyciem form lalkowych; R_U8;
Zdobył umiejętności weryfikujące sposób realizacji koncepcji i wybiera sposób umożliwiający osiągnięcie dobrego efektu poprzez dokonanie korekt w scenariuszu na etapie finalizującym realizację; R_U13;
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Dąży do samodzielnej analizy, pracuje samodzielnie jednocześnie dopuszczając konstruktywną krytykę podjętych działań, interpretuje nowe doświadczenia i wykazuje otwartość na łączenie ich z już posiadanymi umiejętnościami, kieruje pracą zespołu z zachowaniem wrażliwości na krytykę; R_ K1
Kryteria oceniania
semestr V - Zaliczenie
semestr VI - Egzamin
wykonanie pracy zaliczeniowej: prezentacja ćwiczenia z użyciem form lalkowych w formie zapisu video
Literatura
W związku ze specyfiką zajęć większość materiału wykorzystanego w pracy będzie miała formę filmową (np. „History of Stop Motion Animation Puppetry in Film” , filmy Braci Quay, filmy Svankmajera)
Bibliografia literatury koniecznej do zaliczenia przedmiotu powstaje po wyborze realizowanego materiału literackiego w wyniku indywidualnych prac analitycznych poprzedzających realizację pomysłu w formie zaliczenia;
Literatura podstawowa:
1. Teatr Lalek 2/2018:
Lalki na srebrnym ekranie | Karol Suszyński - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018
Metafory lalki (w polskich filmach animowanych XXI wieku) | Iwona Grodź - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018
Zmagania z wyobraźnią | Paulina Zacharek - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018
Lalka – niemy reżyser filmu | Agnieszka Kowalewska - Skowron - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018
Awatary z plasteliny | Jakub Kłeczek - Teatr Lalek nr 2 (132) / 2018
(artykuły dostępne na stronie:https://www.teatrlalek-pismo.pl/p/inne.html)
2.Myśleć animacją : [podręcznik dla filmowców] / Mike Wellins ; [tłumaczenie Andrzej Wojnach];Wydaw. Wojciech Marzec, Warszawa 2015
3. Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego
Sitkiewicz P.; słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2009
W cyklu 2024/25-L:
Literatura podstawowa: 1. Newton, D., Gaspard, D., "Jak robi się film". Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec. 2. Bruce Block, "Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury filmu, telewizji i nowych mediów", Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec. 3. Henry Carroll, "Fotografuj jak mistrz. 50 mistrzów fotografii i ich najważniejsze dzieła". Warszawa: Arkady. 4. Mike Wellins, "Myśleć animacją : [podręcznik dla filmowców]"; tł. Andrzej Wojnach, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2015 5. "Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego" Sitkiewicz P.; słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2009 6. Shaw, S. "Stop Motion: Craft Skills for Model Animation. London: Focal Press." Literatura uzupełniająca: 1. Giżycki, M. (red.) "Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym." Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec. 2. Frukacz, M. "Rozmowy o animacji. 24 klatki na sekundę". Kraków: Korporacja Ha!art. 3. Carroll, H. "Fotografuj! Poradnik dla każdego". Warszawa: Arkady. 4. Carroll, H. "Zrozumieć fotografię. Jak patrzeć i widzieć świadomie." Warszawa: Arkady. 5. Birn, J. "Digital Lighting and Rendering", Berkeley: New Riders. |
Uwagi
W cyklu 2024/25-L:
Efekty uczenia się Po ukończeniu zajęć student: W1 – Posiada uporządkowaną wiedzę na temat języka fotograficznego i filmowego, ze szczególnym uwzględnieniem obrazu jako środka ekspresji w sztukach wizualnych i scenicznych. (odn. R_W6) Umiejętności (U) Po zakończeniu kursu student: U1 – Samodzielnie realizuje krótkie formy audiowizualne z użyciem lalek i innych form animowanych, operując świadomie obrazem, ruchem, światłem i dźwiękiem. (odn. R_U1, R_U8) Kompetencje społeczne (K) Po zakończeniu kursu student: K1 – Potrafi samodzielnie planować i realizować projekty artystyczne z elementami fotografii i filmu, wykazując się inicjatywą, refleksyjnością oraz gotowością do przyjmowania konstruktywnej krytyki. (odn. R_K1) Metody i kryteria oceniania: semestr V - Zaliczenie bez oceny |