Laboratorium cienia WSL/RTL/LC-L
Naczelnym motywem będzie cień. Część zajęć będzie przeprowadzona w formie wykładów, których treść przybliży różnorodność technik i form cieniowych oraz nawiąże do innych pokrewnych dziedzin nauki i sztuki.
Struktura zajęć będzie miała charakter eksperymentalny:
- umożliwi kształtowanie wyobraźni,
- sprowokuje sytuacje twórcze,
- nakłoni uczestników do szukania kreatywnych rozwiązań w obrębie zaproponowanej techniki,
- nauczy posługiwać się cieniem na wielu płaszczyznach.
Inspiracją do działań będą:
- teksty literackie,
- sztuki plastyczne,
- muzyka,
- dokonania tradycyjnego i wspólczesnego teatru.
Studenci:
- nabędą umiejętności praktyczne z zakresu możliwości ekspresji tradycyjnego i współczesnego teatru cieni.
- poznają zasady budowy i użycia form, lamp oraz ekranów cieniowych.
- w oparciu o wybrane tematy stworzą: story boardy,
- zaprojektują i wykonają formy oraz ekrany cieniowe,
- w efekcie powstaną zamknięte, autorskie zdarzenia sceniczne.
W szczególnych warunkach możliwe jest przeprowadzenie części programu w trybie online.
W cyklu 2023/24-L:
Naczelnym motywem będzie cień. Część zajęć będzie przeprowadzona w formie wykładów, których treść przybliży różnorodność technik i form cieniowych oraz nawiąże do innych pokrewnych dziedzin nauki i sztuki. Struktura zajęć będzie miała charakter eksperymentalny: - umożliwi kształtowanie wyobraźni, - sprowokuje sytuacje twórcze, - nakłoni uczestników do szukania kreatywnych rozwiązań w obrębie zaproponowanej techniki, - nauczy posługiwać się cieniem na wielu płaszczyznach. Inspiracją do działań będą: - teksty literackie, - sztuki plastyczne, - muzyka, - dokonania tradycyjnego i wspólczesnego teatru. Studenci: - nabędą umiejętności praktyczne z zakresu możliwości ekspresji tradycyjnego i współczesnego teatru cieni. - poznają zasady budowy i użycia form, lamp oraz ekranów cieniowych. - w oparciu o wybrane tematy stworzą: story boardy, - zaprojektują i wykonają formy oraz ekrany cieniowe, - w efekcie powstaną zamknięte, autorskie zdarzenia sceniczne. W szczególnych warunkach możliwe jest przeprowadzenie części programu w trybie online. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy ( W) student:
- rozumie specyfikę teatru cieni,
- zna zasady użycia form, ekranów i lamp cieniowych oraz potrafi ich umiejętnie użyć w tworzeniu zdarzeń scenicznych, (R_W06)
- posiada wiedzę z zakresu praktyki i teorii teatru cieni, (R_W07)
- zna metody i sposoby wykorzystnia klasycznych i współczesnych form teatru cieni, (R_W06)
- zna środki ekspresji z zakresu możliwości warsztatowych pokrewnych dyscyplin, (R_W09)
- zna problematykę związaną z technologiami i rozwojem technologicznym w dziedzinie teatru cieni. (R-W010)
W zakresie umiejętności (U) student:
- zna zasady konstrukcji scenariusza (story boardu), (R_U01)
- potrafi pracować z zaproponowanym tekstem literackim, utworem muzycznym, obrazem etc. i umiejętnie go przetransponować na potrzeby wypowiedzi scenicznej, (R_U05)
- potrafi skonstruować formy, lampy, ekrany cieniowe, (R_U02)
- zna zasady animacji różnych rodzajów form i narzędzi cieniowych oraz potrafi je zastosować w pracy scenicznej, (R_U03, R_U06)
- umie skonstruować własną wypowiedź artystyczną w technice teatru cieni, (R_U09)
- potrafi samodzielnie doskonalić warsztat z zakresu teatru cieni. (R_U010)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- potrafi nazwać i weryfikować popełniane błędy, (R_K02)
- łączy zdobytą wiedzę i umiejętności oraz wykorzystuje je w tworzeniu wypowiedzi scenicznych, (R-K04)
- rozumie pojęcie zespołowości i odpowiedzialności za proces tworzenia i prezentacji wypowiedzi artystycznej oraz potrafi tę wiedzę wykorzystać. (R_K03, R_K01, R_K05)
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji:
Warunkiem zaliczenia jest obecność na minimum 50% zajęć. Nieusprawiedliwiona nieobecność osoby studiującej na więcej niż dwóch zajęciach danego przedmiotu w ciągu semestru skutkuje brakiem zaliczenia.
Nieobecność na zajęciach nie zwalnia osoby studiującej ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć.
ZALICZENIE
Metoda weryfikacji:
- ocena uczestnictwa i przygotowania do zajęć,
- ocena wykonywanych na zajęciach zadań stawianych przez prowadzącego,
- ocena efektów pracy,
- zaliczenie poszczególnych etapów dydaktycznych z zakresu poznawania specyfiki teatru cieni,
- przygotowanie etiudy zaliczeniowej.
Literatura
1. Blumenthal Eileen, Pupperty a world history, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, New York 2005
2. Głowacka Zuzanna Głowacka, „Sztuka Karagöza”, Teatr Lalek 2-3/2003
3. Jurkowski Henryk, Materiał jako wehikuł treści rytuału, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011
4. Keller Max, Fascynujące światło. Oświetlenie w teatrze i na estradzie, LTT Sp. z.o.o., Warszawa 2013,
5. Łabędzka-Koecher Małgorzata, Dawny teatr turecki, Pamiętnik teatralny, R. XXI, z.181, Warszawa 1972
6. Mitzner Piotr, Teatr światła i cienia, Państwowy Instytut Wydawniczy 1987
7. Reuscha Rainer, Schattentheater cz 1 cz2 cz3, Iternationales Schatetentheater Zentrum Schwääbisch Gmünd, Germany 1997
8. Stoichita Victor I. Krótka historia cienia, 1997 przełożył Piotr Nowakowski Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS, Wydane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków 2001
9. Wasilewska Joanna, Sztuka Orientu. Studia nad sztuką Azji, Wydawnictwo: Wydawnictwo Adam Marszałek; Kraków 2008
10. Magdalena Kiszko - Dojlidko, Od tradycji do współczesności - teatr cieni i jego możliwości ekspresji w oparciu o pracę nad rolą w spektaklu "Romans Perlimplina i Belisy", Akademia Tetralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, Białystok 2014, dostępność: Biblioteka ATB
W cyklu 2023/24-L:
1. Blumenthal Eileen, Pupperty a world history, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, New York 2005 2. Głowacka Zuzanna Głowacka, „Sztuka Karagöza”, Teatr Lalek 2-3/2003 3. Jurkowski Henryk, Materiał jako wehikuł treści rytuału, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011 4. Keller Max, Fascynujące światło. Oświetlenie w teatrze i na estradzie, LTT Sp. z.o.o., Warszawa 2013, 5. Łabędzka-Koecher Małgorzata, Dawny teatr turecki, Pamiętnik teatralny, R. XXI, z.181, Warszawa 1972 6. Mitzner Piotr, Teatr światła i cienia, Państwowy Instytut Wydawniczy 1987 7. Reuscha Rainer, Schattentheater cz 1 cz2 cz3, Iternationales Schatetentheater Zentrum Schwääbisch Gmünd, Germany 1997 8. Stoichita Victor I. Krótka historia cienia, 1997 przełożył Piotr Nowakowski Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS, Wydane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków 2001 9. Wasilewska Joanna, Sztuka Orientu. Studia nad sztuką Azji, Wydawnictwo: Wydawnictwo Adam Marszałek; Kraków 2008 10. Magdalena Kiszko - Dojlidko, Od tradycji do współczesności - teatr cieni i jego możliwości ekspresji w oparciu o pracę nad rolą w spektaklu "Romans Perlimplina i Belisy", Akademia Tetralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, Białystok 2014, dostępność: Biblioteka ATB |