Kultura wizualna WSL/RTL/KW-L
Celem zajęć jest:
- przekonanie studentów do aktywnej analizy różnorodnych zjawisk związanych z kulturą wizualną
- uświadomienie wagi publicznych i prywatnych instytucji wystawienniczych jako źródła wiedzy na temat kultury dawnych epok oraz współczesnej, jak też źródła inspiracji pomocnego w twórczości teatralnej
- uświadomienie oraz omówienie wybranych zagadnień związanych z problemem tzw. sztuki publicznej.
- wykształcenie krytycznego podejścia do oglądanych wystaw, a także umiejętność analizy sztuki w przestrzeni publicznej
- przedstawienie podstawowych zagadnień związanych z treścią i wymową ideologiczną architektury
- wyczulenie na wybrane przejawy kultury masowej, popularnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Jest wyposażony w rzetelne podstawy ogólnej wiedzy z zakresu kultury wizualnej, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy na temat społecznego i historycznego kontekstu jej funkcjonowania (R_W3),
Zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe sztuk plastycznych i doktryn artystycznych oraz ma orientację w piśmiennictwie związanym z tym zagadnieniem (R_W4),
Wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji między postawami estetycznymi a treściami wytworów kultury wizualnej, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego (R_W7),
W zakresie umiejętności (U) student:
Rozumie istotę konstrukcji dzieła sztuki, samodzielnie ocenia dzieło kultury wizualnej w aspekcie wydobycia jego treści estetycznych (R_U2),
Posiada umiejętność świadomego posługiwania się słownictwem estetycznym w odniesieniu do realizacji własnych projektów artystycznych (R_U3),
Umie swobodnie wypowiadać się na temat form plastycznych obecnych w wytworach kultury wizualnej (R_U14).
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Umie dostrzec jednostkowe i społeczne konsekwencje oddziaływania kultury wizualnej (R_K1),
Jest zdolny efektywnie łączyć wyobraźnię oraz intuicję z racjonalnym dyskursem na tematy związane z kulturą wizualną w płaszczyźnie kontaktów społecznych (R_K2),
Jest zdolny do konstruktywnej krytyki w stosunku do działań artystycznych innych osób (R_K4),
Jest zdolny do podjęcia refleksji na temat etycznych aspektów związanych z własną ekspresją artystyczną (R_K5)
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach – zabieranie głosu w dyskusjach, dociekliwość, krytycyzm spojrzenia na omawiane zagadnienia, samodzielność interpretacji omawianych zjawisk.
Zaliczenie: krótka praca pisemna na wybrany przez studenta temat, mieszczący się w zakresie podejmowanych na zajęciach problemów.
Literatura
Jako że szczegółowy zakres tematyczny zajęć będzie formułowany razem ze studentami, literatura będzie udostępniana studentom po każdym zrealizowanym bloku tematycznym.