Interpretacja wiersza WSL/RTL/IW
Zajęcia z przedmiotu "Interpretacja wiersza" obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące wiersza klasycznego z kanonu polskiej literatury romantycznej (np. "Pan Tadeusz" A. Mickiewicza, "Beniowski" J.Słowacki). Zadaniem w tym semestrze jest poznanie formy regularnego jedenasto- i/lub trzynastozgłoskowca, w oparciu o tę formę wybudowanie interpretacji aktorskiej.
- wykład z zakresu poetyki
- specyfika wiersza sylabicznego, sylabotonicznego, tonicznego
- średniówka- wykład i ćwiczenia
- ćwiczenia dotyczące wiersza klasycznego (pauzy -średniówkowe, klauzulowe, przerzutnie, funkcja intonacji, funkcja rymu).
- wybór fragmentów z polskiej literatury romantycznej
- analiza literacka, historyczna i kulturowa utworów
- tworzenie aktorskiej interpretacji wybranych fragmentów
- praca nad podtekstem, konfliktem, założonymi okolicznościami itp.
- ćwiczenia łączące ruch i mowę
- ćwiczebne zmiany założeń interpretacyjnych
- improwizacje aktorskie
- praca reżyserska nad sceną zbiorową
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy Student zna i rozumie:
-repertuar związany ze specjalnością studiów.(R_W02)
-fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz dysponuje poszerzoną wiedzą, która pozwoli mu na zbudowanie kontekstu historycznego i kulturowego w dziele teatralnym.(R_W04)
-wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego.(R_W11)
Z zakresu umiejętności Student:
-dysponować wiedzą i umiejętnościami potrzebnymi do kreowania koncepcji artystycznych; prezentować wysoko rozwiniętą osobowość twórczą umożliwiającą ich tworzenie i realizację.(R_U01)
-wykorzystać nabyte doświadczenia w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności.(R_U04)
-tworzyć w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu/scenariusza.(R_U05)
-podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania, planowania i realizacji swoich prac artystycznych.(R_U06)
dokonuje samodzielnej analizy treściowej i formalnej utworu (R_U02)
- odnajduje i umiejętnie stosuje podtekst, konflikt i okoliczności założone (R_U01,R_U10)
- umiejętnie posługuje się frazą, średniówką, klauzulą, intonacją (R_U01,R_U10)
- umie nawiązać kontakt z partnerem i/lub widzem (R_U07,R_U14)
- posługując się prawdą emocjonalną tworzy aktorską interpretacją utworu (R_U05)
-współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; pełnić wiodącą rolę w pracy w grupie.(R_U07)
-realizować własne koncepcje artystyczne, przy pomocy umiejętności warsztatowych i z zakresu teatru lalek, jak i teatru dramatycznego.(R_U09)
-opanować ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę.(R_U10)
-nawiązać kontakt z publicznością i w sposób odpowiedzialny podejść do występów związanych z publicznymi prezentacjami artystycznymi, jak również przyswoić sobie formy zachowań związane z tymi występami.(RU14)
Z zakresu kompetencji Student jest gotów do:
-wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści.(R_K01)
-samooceny.(R_K02)
-konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób.(R_K03)
-podejmowania samodzielnych, niezależnych prac artystycznych, wykazując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji.(R_K04)
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie publicznego pokazu, podczas którego student przedstawia aktorską interpretację wybranego wiersza i/lub prezentuje pracę z aktorem nad teksem pisanym wierszem.
Przy uzyskiwaniu zaliczenia pod uwagę będzie brany cały proces pracy nad tekstem w trakcie semestru, zaangażowanie studenta w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu samodzielność w pracy.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności.
Literatura
1. U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa"
2. M. Czechow "O technice aktora", wyd. Arche 2000
3. D. Michałowska „Mówić wierszem”, Kraków 1999
4. A. Kulawik "Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej", Kraków 2005
5. L. Pszczołowska " Dlaczego wierszem", Warszawa 2003