Indywidualna praca nad adaptacją radiową WSL/RTL/IPnAdRad
1. Sceny dialogowe w teatrze radiowym. 2.Kształcenie wyobraźni artystycznej. 3. Prowadzenie narracji poprzez plany dźwiękowe 4. Adaptacja istniejących sztuk do potrzeb słuchowiska radiowego. 5. Praca nad autorskimi scenariuszami słuchowisk radiowych. 6. Podstawy pracy nad rolą i nad dialogiem w słuchowisku.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
-poznaje historię sztuki radiowej, rozróżnia gatunki teatru radiowego i analizuje proces tworzenia słuchowiska ( K-WO7),(K_WO3)
-rozumie podstawowe zasady pracy głosem przed mikrofonem w studiu radiowym (K_WO6)
-charakteryzuje postać dramatu radiowego, definiuje jej cel, identyfikuje wewnętrzne życie emocjonalne i intelektualne postaci, rozumie przyczyny i potrafi opisać motywy działania (K_WO6)
W zakresie umiejętności (U) student:
-rozwija wyobraźnię słuchową (K_UO3)
-samodzielnie pracuje nad tekstem, analizuje go i proponuje kierunek interpretacji (K_UO1)
-współpracuje z resztą zespołu przy tworzeniu słuchowiska radiowego, jego warstwy muzycznej i dźwiękowej (K_UO5)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
-jest kreatywny, pracuje samodzielnie i w zespole; umie współpracować z zespołem artystycznym i technicznym w studiu radiowym ; odpowiedzialnie pracuje nad samym sobą i dziełem artystycznym (K_KO1, K_KO2, K_KO3)
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie
- Opracowanie adaptacji radiowej istniejącego tekstu dramatycznego lub autorskiego scenariusza przeznaczonego od realizacji radiowej.
Literatura
Literatura wykorzystywana podczas zajęć : 1.Julian Tuwim „Bal w Operze”
2.Allen Ginsberg „Skowyt”
3.Tadeusz Różewicz „Białe małżeństwo” (fragmenty)
4.Stanisław Wyspiański „Sędziowie” (fragmenty)
5.Marek Hłasko "Pętla” (fragmenty)
6.William Szekspir „Romeo i Julia”, "Burza", "Hamlet"(fragmenty)
7.Eurypides „Medea” (fragmenty)
8. Sławomir Mrożek "Na pełnym morzu"
9.Teksty poetyckie różnych autorów, takich jak np.: Wisława Szymborska, Bolesław Leśmian, Stanisław Grochowiak, Halina Poświatowska, Sylvia Plath, Zbigniew Herbert,Iosif Brodski, Charles Baudelaire,Guillaume Apollinaire, Tadeusz Różewicz, Rainer Maria Rilke, Julia Hartwig, Rafał Wojaczek,Miron Białoszewski.
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:
1.Michaił Czechow „O technice aktora”, Wyd. Arche 2000 przekł. Marek Sołek
2.J. K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą", PWST Kraków przekł. Jerzy Czech
3. Stephen Book „Podręcznik dla aktorów”, wyd. W. Marzec, Warszawa 2007
Literatura uzupełniająca:
1.Antonin Artaud „Teatr i jego sobowtór”, Wyd. AiF, Warszawa 1978, przekł. Jan Błoński
2.Peter Brook „Pusta przestrzeń”, Wyd. AiF, Warszawa 1977, przekł Witold Kalinowski
3.Ingmar Bergman „Laterna magica” Czytelnik 1991, przekł. Z. Łanowski
4.Jerzy Grotowski „Ku teatrowi ubogiemu”, przekł. Grzegorz Ziółkowski, Wrocław 2007
5.Jan Kott “Szekspir współczesny”, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1997