Historia sztuki III WSL/RTL/HS3-Z
1. Niewiedza, nienawiść, wrogość do obcych oraz przesądy jako czynnik warunkujący kulturę wysoką. Na przykładzie późnośredniowiecznych misteriów, malarstwa religijnego Europy Zachodniej oraz literatury pasyjnej.
2. Jak czytać obrazy dawnych mistrzów? O symbolice sztuki dawnej na przykładzie malarstwa barokowego.
3. Jak czytać obrazy dawnych mistrzów? O symbolice sztuki dawnej na przykładzie malarstwa XIX wieku.
4. Surrealizm – geneza, przejawy oraz wpływ kierunku.
5. Pancernik Potiomkin Siergieja Eisensteina – przyczynek do rozważań nad konstruktywizmem rosyjskim i utopiami artystycznymi II ćw. XX w. 4 godziny
6. Triumf woli Leni Riefenstahl – przyczynek do rozważań nad sztuką propagandową XX stulecia
7. Człowiek z kamerą Dzigi Wiertowa i Jeden dzień w PRL Macieja Drygasa – o złudnej obiektywności kamery filmowej i sztuki w ogóle.
8. Stadion Dziesięciolecia – czyli co tkwi w historii jednej budowli
9. Jak artyści poznawali tajniki ciała ludzkiego – studia anatomiczne mistrzów renesansu oraz artystów późniejszych epok.
10. Ciało w sztuce polskiej po 1989 r. – o zjawisku „sztuki krytycznej” (m.in. Zbigniew Libera, Grzegorz Klaman, Katarzyna Kozyra, Konrad Kuzyszyn, Artur Żmijewski).
11. Sztuka – erotyka – pornografia. O granicach w sztuce i dziejach obrazowania seksualności.
12. Ruchome obrazy – film animowany.
13. Artystyczne oblicze zła – Matthias Grünewald, Francis Goya, Francis Bacon, Edward Dwurnik, Artur Żmijewski
14. Folklor i sztuka ludowa w kontekście sztuki wysokiej
15. Powiększenie Michelangelo Antonioniego jako punkt wyjścia do rozważań nad fotografią, jej historią oraz funkcją
16. Metropolis Fritza Langa – obraz przyszłości w sztuce dawnej oraz I poł. XX w.
Zajęcia terenowe:
1. Muzeum Narodowe w Warszawie, Galeria Arsenał w Białymstoku, Muzeum Podlaskie w Białymstoku, Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku, Galeria Ślendzińskich w Białymstoku
a. wizyty uzależnione od programów wystaw, które nie został jeszcze przez wymienione instytucje ogłoszone
Jeśli zajdzie taka potrzeba - istnieje możliwość prowadzenia przedmiotu on-line.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Jest wyposażony w rzetelne podstawy ogólnej wiedzy z zakresu historii sztuki i doktryn artystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy w zakresie związków sztuk plastycznych z kulturą (R_W3),
Zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe sztuk plastycznych i doktryn artystycznych oraz ma orientację w piśmiennictwie związanym z tym zagadnieniem (R_W4),
Wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji między postawami estetycznymi a treściami utworów literackich, w szczególności scenicznych, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego (R_W7),
W zakresie umiejętności (U) student:
Rozumie istotę konstrukcji dzieła sztuki, samodzielnie ocenia dzieło sztuki w aspekcie wydobycia jego treści estetycznych (R_U2),
Posiada umiejętność świadomego posługiwania się słownictwem estetycznym w odniesieniu do realizacji własnych projektów artystycznych (R_U3),
Umie swobodnie wypowiadać się na temat form plastycznych obecnych w twórczości teatralnej (R_U14).
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Umie dostrzec jednostkowe i społeczne konsekwencje oddziaływania sztuk plastycznych (R_K1),
Jest zdolny efektywnie łączyć wyobraźnię oraz intuicję z racjonalnym dyskursem na tematy związane ze sztukami plastycznymi w płaszczyźnie kontaktów społecznych (R_K2),
Jest zdolny do konstruktywnej krytyki w stosunku do działań artystycznych innych osób (R_K4),
Jest zdolny do podjęcia refleksji na temat etycznych aspektów związanych z własną ekspresją artystyczną (R_K5)
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach – zabieranie głosu w dyskusjach, dociekliwość, krytycyzm spojrzenia na omawiane zagadnienia, samodzielność interpretacji omawianych zjawisk.
egzamin ustny
Sem V - zaliczenie z ocena
Sem VI - egzamin
Literatura
1. J. Berger, Sposoby widzenia, Poznań 1997
2. J. Berger, O patrzeniu, Warszawa 1999
1. Artur Żmijewski. Co stało się raz nie stało się nigdy, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2005
2. K. Clark, Akt, Warszawa 1998
3. W. Fraenger, Matthias Grünewald, Warszawa 1990
4. M. Giżycki, Nie tylko Disney: rzecz o filmie animowanym, Warszawa 2000
5. M. Giżycki, B. Zmudziński, Polski film animowany, Warszawa 2008
6. A. Jackowski, Polska sztuka ludowa, Warszawa 2002
7. M. Kemp, Spectacular Bodies. The Art and Science of the Human Body from Leonardo to Now, London 2000
8. Klaman, kat. wyst., Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk 1999
9. I. Kowalczyk, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002 (wybrane fragmenty)
10. P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 2002
11. S. Malaguzzi, Food and Feasting in Art, Los Angeles 2006
12. R. Mellinkoff, Outcasts: Signs of Otherness in Northern European Art of the Late Middle Ages, T. I, Berkeley-Los Angeles-Oxford 1993
13. L. Nead, Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność, Poznań 1998
14. L. M. Nijakowski, Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki, Warszawa 2010
15. M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1989
16. P. Rapelli, Goya – prekursor nowoczesnego malarstwa, Warszawa 1998
17. S. Sikora, Fotografia między dokumentem a
a. symbolem, Izabelin 2004
18. D. Sylvester, Rozmowy z Francisem Baconem. Brutalność faktu, Poznań 1997
19. A. Taborska, Spiskowcy wyobraźni – Surrealizm, Gdańsk 2007
20. J. Trimborn, Leni Riefenstahl – niemiecka kariera, Warszawa 2008
21. A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979
22. A. Turowski, Wielka utopia awangardy: artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910-1930, Warszawa 1990
23. A. Turowski (red.), Między sztuką a komuną. Teksty awangardy rosyjskiej 1910-1930, Kraków 1998
24. A. Turowski, Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce Polskiej, Kraków 2000
25. J. Warsza (red.), Stadion X. Miejsce, którego nie było. Reader, Warszawa-Kraków 2009
26. A. Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580–1660, Warszawa 2005
27. Żmijewski, Drżące ciała – rozmowy z artystami, Bytom-Kraków 2007