Historia sztuki II WSL/RTL/HS2-Z
Recepcja dzieł sztuki oraz ich analiza mają pokazać możliwości wykorzystania i nawiązania w teatrze do przykładów zaczerpniętych ze sztuk wizualnych. Analizie dzieł będzie towarzyszyć ogólnokuturowa i historyczna refleksja. Pretekstem do rozważań będą także wybrane eseje o sztuce Zbigniewa Herberta z książek "Barbarzyńca w ogrodzie", "Martwa natura z wędzidłem", Labirynt nad morzem", teksty innych autorów oraz teksty bieżącej krytyki artystycznej.
Zostaną wypracowane narzędzia pojmowania dzieł i narzędzia analizowania dzieł na użytek teatru. Zostanie ukształtowany aparatu wrażeniowy i pojęciowy w zakresie: przeżycia estetycznego, rozumienia formalnego (kształty, kolory, kompozycja etc.), rozumienia treści i znaczeń (m.in. potoczne, filozoficzne, mityczne, metaforyczne).
Przyswojone zostaną adekwatne nazwy i pojęcia z dziedziny historii sztuki.
Zostanie zaprezentowany bogaty materiał ilustracyjny, aby uczestnicy mogli wykorzystać wzory obrazowe w pracy na rzecz teatru.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Jest wyposażony w rzetelne podstawy ogólnej wiedzy z zakresu historii sztuki i doktryn artystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy w zakresie związków sztuk plastycznych z kulturą (R_W3),
Zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe sztuk plastycznych i doktryn artystycznych oraz ma orientację w piśmiennictwie związanym z tym zagadnieniem (R_W4),
Wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji między postawami estetycznymi a treściami utworów literackich, w szczególności scenicznych, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego (R_W7),
W zakresie umiejętności (U) student:
Rozumie istotę konstrukcji dzieła sztuki, samodzielnie ocenia dzieło sztuki w aspekcie wydobycia jego treści estetycznych (R_U2),
Posiada umiejętność świadomego posługiwania się słownictwem estetycznym w odniesieniu do realizacji własnych projektów artystycznych (R_U3),
Umie swobodnie wypowiadać się na temat form plastycznych obecnych w twórczości teatralnej (R_U14).
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Umie dostrzec jednostkowe i społeczne konsekwencje oddziaływania sztuk plastycznych (R_K1),
Jest zdolny efektywnie łączyć wyobraźnię oraz intuicję z racjonalnym dyskursem na tematy związane ze sztukami plastycznymi w płaszczyźnie kontaktów społecznych (R_K2),
Jest zdolny do konstruktywnej krytyki w stosunku do działań artystycznych innych osób (R_K4),
Jest zdolny do podjęcia refleksji na temat etycznych aspektów związanych z własną ekspresją artystyczną (R_K5)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie krótkiej pracy pisemnej będącej refleksją poświęconą samym zajęciom, tematyce w ich trakcie podejmowanej, wynikającym z nich wnioskom.
Literatura
1. M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie. t. 1-3. Wyd. Arkady, Warszawa, 1987-88.
2. Susi Hodge, 50 idei, które powinieneś znać - sztuka. PWN, 2020.
3. J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto. PWN. 2020.
4. Zb. Herbert, Barbarzyńca w ogrodzie. Książka, audiobook. 2019,
5. Zb. Herbert. Martwa natura z wędzidłem. 1993
6. Zb. Herbert, Labirynt nad morzem. Fund. Zeszytów Literackich. 2000.
7. Pozycje inne, wynikające z bieżących potrzeb dydaktycznych.