Historia i teoria muzyki II WSL/RTL/HITM2-Z
Semestr III
Polska muzyka ludowa
1. Cechy polskich pieśni ludowych
2. Polskie tańce ludowe
3. Ludowe instrumenty muzyczne
Romantyzm
1. Cechy Romantyzmu w muzyce
2. Wybrani kompozytorzy romantyczni, ich życie i twórczość (Franciszek Schubert, Karol Maria Weber, Niccolo Paganini, Gioacchino Rossini, Feliks Mendelssohn-Bartholdy, Robert Schumann, Fryderyk Chopin, Hektor Berlioz, Michał Glinka, Franciszek Liszt, Ryszard Wagner)
Neoromantyzm i Neoklasycyzm
Szkoły narodowe
1. Szkoła skandynawska (Edward Grieg, Jan Sibelius)
2. Szkoła hiszpańska (Izaak Albeniz, Enrique Granados i Manuel de Falla)
3. Szkoła czeska (Bedřzich Smetana, Antonin Dvořák)
4. Szkoła rosyjska („Potężna Gromadka” z Modestem Musorgskim i Mikołaj Rimskim-Korsakowem na czele oraz Piotr Czajkowski)
5. Szkoła polska (Stanisław Moniuszko, Henryk Wieniawski, Ignacy Jan Paderewski, Zygmunt Noskowski, Władysław Żeleński)
6. Szkoła włoska (Giuseppe Verdi) i opera werystyczna (Ruggiero Leoncavallo, Pietro Mascagni, Giacomo Puccini) oraz inni kompozytorzy włoscy (Ottorino Respighi)
7. Szkoła francuska (Jacques Offenbach, Cezar Franck, Camille Saint-Saëns, Charles Gounod, Georges Bizet) oraz inni kompozytorzy francuscy drugiej połowy XIX wieku (Emanuel Chabrier, Edward Lalo, Gabriel Fauré)
8. Muzyka w Austrii (Anton Bruckner, Gustaw Mahler, Hugo Wolf, Johann Strauss, Ferenc Lehár)
9. Muzyka w Niemczech (Johannes Brahms, Richard Strauss, Max Reger)
10. Muzyka w Rosji (Aleksander Skriabin, Sergiusz Rachmaninow)
Semestr IV
Impresjonizm
1. Geneza nazwy okresu i nawiązanie do innych dziedzin sztuki
2. Kompozytorzy francuskiego Impresjonizmu (Claude Debussy, Maurice Ravel, Erik Satie)
Młoda Polska w muzyce
1. Mieczysław Karłowicz oraz kompozytorzy „Młodej Polski” (Karol Szymanowski i Ludomir Różycki)
Muzyka w pierwszej połowie XX wieku
1. Kompozytorzy rosyjscy (Igor Strawiński, Sergiusz Prokofiew, Dymitr Szostakowicz, Aram Chaczturian)
2. Dodekafonia i technika serialna (Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern)
3. Kompozytorzy węgierscy (Bela Bartok i Zoltan Kodaly)
4. Przemiany stylistyczne w muzyce francuskiej (Artur Honegger i Oliver Messian)
5. Muzyka konkretna (Pierre Boulez, Yannis Xenakis, Pierre Schaeffer)
6. Muzyka niemiecka (Paul Hindemith i Karlheinz Stockhausen)
Kompozytorzy polscy II połowy XX wieku
(m.in. Witold Lutosławski, Henryk Mikołaj Górecki i Krzysztof Penderecki)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Posiada elementarną wiedzę o życiu czołowych kompozytorów poszczególnych epok i o ich twórczości. Wykazuje znajomość stylów w muzyce oraz form muzycznych. R W01, R_W04
Rozpoznaje i rozróżnia style muzyczne poszczególnych epok oraz rozumie istotę procesów dotyczących rozwoju muzyki na przestrzeni wieków. R_W08, R_W09
W zakresie umiejętności (U) student:
Umie swobodnie wypowiadać się na temat różnych dziedzin twórczości dotyczących muzyki. R_U10
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Wykazuje umiejętność samooceny. R_K02
Kryteria oceniania
III sem- zaliczenie z oceną
IV sem - egzamin ustny
Literatura
1. Bogusław Śmiechowski Z muzyką przez wieki i kraje Wydawnictwo Oświatowe „Delta W-Z”
2. Józef Władysław Reiss Mała historia muzyki PWM 1979
1. Witold Rudziński O muzyce przy głośniku PWM 1975
2. Przewodnik koncertowy PWM 1980
3. Przewodnik operowy PWM 1985
4. Przewodnik baletowy PWM 1989
5. Encyklopedia Muzyki PWM 1995