Historia i teoria muzyki WSL/RTL/HITM-L
Semestr I
1. Hipotezy dotyczące powstania muzyki
2. Podział muzyki na epoki historyczne
3. Instrumenty muzyczne
(etniczne i współcześnie używane, podział instrumentów na grupy, prezentacja ich budowy i brzmienia)
Starożytność
1. Hipotezy dotyczące powstania muzyki
2. Muzyka starożytnego Wschodu
3. Muzyka starożytnego Egiptu
4. Starożytna Grecja i Rzym
Średniowiecze
1. Chorał gregoriański i msza
2. Świecka muzyka epoki Średniowiecza
3. Notacja muzyczna oraz początki wielogłosowości
4. Wielogłosowa muzyka świecka
Renesans
1. Rozwój instrumentów muzycznych
2. Szkoła burgundzka i szkoła flamandzka
3. Polichóralna szkoła wenecka
4. Powstanie chorału protestanckiego
5. Giovanni Pierluigi da Palestrina
6. Camerata florencka i początki opery
7. Złoty wiek muzyki polskiej
Semestr II
Barok
1. Geneza nazwy okresu i nawiązanie do innych dziedzin sztuki
2. Rozwój opery barokowej (Claudio Monteverdi)
3. Uwertura francuska i włoska (Alessandro Scarlatii, Jean Baptiste Lully, Marc Antoine Charpentier)
4. Oratorium i kantata, sonata barokowa
5. System dur-moll i jego temperacja
6. Muzyka instrumentalna w Baroku (concerto grosso i Arcangelo Corelli, koncert solowy i Antonio Vivaldi oraz inni kompozytorzy włoskiego Baroku /Tomaso Albinioni, Giovanni Baptista Pergolesi, Giuseppe Tartini/)
7. Rokoko, styl galant i muzyka klawesynistów francuskich (François Couperin i Jean Philippe Rameau)
8. Fuga
9. Niemiecka muzyka barokowa (Georg Fhilipp Telemann, Georg Friedrich Händel, Johann Sebastian Bach)
Klasycyzm
1. Okres wczesnohomofoniczny
2. Schemat allegra sonatowego
3. Reforma stylu operowego (Christopf Willibald Gluck)
4. Kompozytorzy polscy okresu Klasycyzmu (m.in. M. Kamieński, J. Stefani, K. Kurpiński, J. Elsner)
5. Klasycy wiedeńscy (Józef Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy ( W) student:
Posiada elementarną wiedzę o życiu czołowych kompozytorów poszczególnych epok i o ich twórczości.R_W01, R_W06
Wykazuje znajomość stylów w muzyce oraz form muzycznych.R_W09,R_W10
Rozpoznaje i rozróżnia style muzyczne poszczególnych epok oraz rozumie istotę procesów dotyczących rozwoju muzyki na przestrzeni wieków.R_W12
W zakresie umiejętności (U) student:
Umie swobodnie wypowiadać się na temat różnych dziedzin twórczości dotyczących muzyki.R_U01,R_U10
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
wykazuje umiejętność samooceny.R_K01,R_K02
Kryteria oceniania
semestr I - zaliczenie
semestr II - zaliczenie z oceną
Literatura
1. Bogusław Śmiechowski Z muzyką przez wieki i kraje Wydawnictwo Oświatowe „Delta W-Z”
2. Józef Władysław Reiss Mała historia muzyki PWM 1979
3. Małgorzata Kowalska ABC historii muzyki Musica Iagellonica Kraków 2001
4. Witold Rudziński O muzyce przy głośniku PWM 1975
5. Przewodnik koncertowy PWM 1980
6. Przewodnik operowy PWM 1985
7. Przewodnik baletowy PWM 1989
8. Encyklopedia Muzyki PWM 1995