Filozoficzne wizje świata i człowieka WSL/RTL/FWSIC-L
Semestr I
Przeżywanie egzystencji a myślenie o świecie i człowieku:
1. Filozofia jako racjonalna refleksja nad światem i człowiekiem: (1) przedmiot filozofii; (2) geneza filozofii; (3) poszukiwanie sensu istnienia.
2. Problem istnienia świata: (1) metafizyczne wizje świata; (2) świat materii a świat ducha.
3. Problem istnienia Boga: (1) geneza religii; (2) dowody na istnienie Boga; (3) wiara a niewiara.
4. Problem istnienia zła w świecie i człowieku: (1) zło fizyczne a zło duchowe; (2) stanowiska w kwestii pochodzenia zła; (3) niesprawiedliwość; (4) ucieczka od cierpienia.
5. Problem poznania: (1) poznanie zmysłowe a poznanie rozumowe; (2) prawdziwość poznania; poznanie potoczne a poznanie naukowe.
6. Problem wartości: (1) istnienie wartości; (2) hierarchia wartości; (3) poznanie wartości.
7. Problem człowieka: (1) natura człowieka; (2) charakter człowieka; (3) wolność człowieka.
Semestr II
Problematyka filozoficzna w przestrzeni literackiej:
1. Rzeczywistość jako przestrzeń duchowa: analiza dialogu Platona „Uczta”. Dopełnienie poetyckie: Poświatowska, „Miłość” i „Pytanie w pustkę”.
2. Rzeczywistość jako przestrzeń Boga: analiza dramatu S. Wyspiańskiego „Klątwa”. Dopełnienie poetyckie: Leśmian, „Krzywda” i Tuwim, „Modlitwa”.
3. Rzeczywistość jako przestrzeń ludzkiego losu: analiza dramatu J. Szaniawskiego „Dwa teatry”. Dopełnienie poetyckie: Norwid, „Coś ty Atenom zrobił Sokratesie”.
4. Rzeczywistość jako przestrzeń zła: analiza powieści U. K. Le Guin „Czarnoksiężnik z archipelagu”. Dopełnienie poetyckie: Słowacki, [„Na drzewie zawisł wąż”].
5. Rzeczywistość jako przestrzeń emocjonalnych wyborów człowieka: analiza dramatu Szekspira „Makbet”. Dopełnienie poetyckie: Safona, „Do Afrodyty” i Pawlikowska-Jasnorzewska, „Róże dla Safony”.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W):
R_W01 posiada znajomość kanonu literatury filozoficznej; poszerza indywidualnie zakres tej wiedzy P7U_W,
R_W04 posiada wiedzę filozoficzną umożliwiającą mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu kulturowego i cywilizacyjnego P7U_W,
R_W07 zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe myśli filozoficznej oraz ma orientację w piśmiennictwie związanym z tym zagadnieniem P7U_W,
W zakresie umiejętności (U)
R_U01 samodzielnie formułuje sądy krytyczne na podstawie zdobytej wiedzy filozoficznej z odniesieniem do własnych projektów twórczych P7U_U,
R_U12 tworzy rozbudowane wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych i filmowych z uwzględnieniem zdobytej wiedzy filozoficznej P7U_U
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
R_K01 wykorzystuje zdobyte doświadczenie w jasnym formułowaniu sądów wobec partnerów scenicznych i współpracowników artystycznych P7U_K
R_K04 dorobek artystyczny buduje w oparciu o ogólnoludzkie normy moralne i etos zawodowy P7U_K
R_K09 analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w aspekcie społecznym i moralnym P7U_K
Kryteria oceniania
1. Ocena aktywności w trakcie zajęć (udział w dyskusji),
2. ocena prezentacji zagadnienia filozoficznego obecnego we wskazanym utworze literackim,
3. Indywidualne kolokwium zaliczeniowe w wypadku ewentualnych wątpliwości co do oceny.
Semestr I - zaliczenie
Semestr II - zaliczenie z oceną
Literatura
Literaturę podstawową stanowią teksty wyszczególnione w opisie przedmiotu. Jako literatura uzupełniająca polecana jest książka wykładowcy przedmiotu: J. Kopania, "Boski sen o istnieniu świata", Trans Humana, Białystok, 2003. Jako podręcznik użyteczny w poszukiwaniu danych historycznych i pojęciowych zalecany jest: W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", Warszawa, szereg wydań.