Elementarne zadania aktorskie WSL/RTL/EZA
Podstawą zajęć jest praca nad budowaniem procesu psychologicznego jako podstawy pracy aktora. Studenci będą ćwiczyć się w umiejętności nazywania i stawiania sobie bardzo konkretnego zadania aktorskiego, inaczej mówiąc konkretyzowania co a nie jak załatwiać na scenie. Są to pierwsze kroki, zatem korzystając z własnych doświadczeń scenicznych, będę uruchamiać życie sceniczne i zarażać nim studentów, wykorzystując metody improwizacyjne zaczerpnięte z prac Violi Spolin, Petera Brooka i Stephena Booka. Od początku studenci będą nastawieni na kontakt z partnerem i pracę z własną fizycznością i wrażliwością. Zajęcia składać się będą z rozgrzewek fizycznych, aby uczyć studentów higieny pracy z ciałem oraz z ćwiczeń zgodnie z w/w metodami.
I semestr to praca bez słowa, badanie bardzo podstawowych sytuacji i odruchów, zaczerpniętych z własnego doświadczenia.
II semestr to rozwinięcie pracy z wykorzystaniem tekstu literackiego
W cyklu 2023/24-L:
Celem edukacji przedmiotu jest wspomaganie studentów w rozwoju ich osobowości i wrażliwości scenicznej, a także wyposażenie ich w świadome posługiwanie się elementarnym warsztatem aktorskim. Wykorzystując różne metody improwizacyjne oraz ćwiczenia oparte na zróżnicowanych zasadach zaczerpniętych z metod m.in. Stephena Booka, Keitha Johnstonea czy Michaiła Czechowa uczestnicy zajęć będą podejmować fizyczne i umysłowe działania, których rezultatem ma być spontaniczność działania twórczego, otwartość w podejmowaniu ryzyka scenicznego oraz świadome aktorstwo. To pierwsze kroki, dlatego na początku zajęcia skupią się na pracy ze swoją fizycznością i wrażliwością oraz kontakcie z partnerem i grupą. Trening aktorski obejmuje rozgrzewkę ruchową, podczas której uczniowie zapoznawani są z higieną ciała oraz ćwiczeniami według wyżej wymienionych metod. Korzystając z doświadczeń własnych lub wyobrażonych, studenci będę pracować nad: świadomością ciała, uruchamianiem i pobudzaniem wyobraźni oraz dostępem do emocji. Przez doświadczanie konkretnych zadań będą zdobywać praktyczną wiedzę z zakresu: umiejętności budowania procesu psychologicznego, atmosfery, konfliktu, napięcia scenicznego, a także pracy z tekstem w oparciu o monolog wewnętrzny. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie naukowe właściwe dla aktorstwa oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
K_W05 W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy aktora jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania
K_W06 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych;
K_W11 rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie
K_U04 posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną
K_U06 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
K_U07 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu
K_K01 wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
K_K05 świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej
K_K06 dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań
K_K08 funkcjonuje jako artysta z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym i filmowym oraz przy realizacji innych działań artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje zawodowe
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie pracy studenta na zajęciach oraz umiejętności odnalezienia się w otwartym pokazie improwizacyjnym.
Literatura
Viola Spolin "Improvisation for the theatre"
Peter Brook "Naga przestrzeń"
Stephen Book "Podręcznk dla aktorów"
Uta Hagen "Szacunek dla aktorstwa"
Konstanty Stanisławski "Praca aktora nad rolą"
Keith Johnstone "Impro spontaniczne kreowanie świata"
Michaił A.Czechow "O technice aktora"
W cyklu 2023/24-L:
Stephen Book "Podręcznk dla aktorów" |