Dramaturgia ćwiczenia II WSL/RTL/DC2-Z
Zajęcia łączą indywidualną pracę studentów z pracą zespołową, zakładającą doraźną konfrontację pomysłów w gronie uczestników zajęć.
Celem nadrzędnym jest wypracowanie umiejętności dramaturgicznych na potrzebę tworzenia utworów autorskich i adaptacji.
Semestr V
Ćwiczenia z ekspozycji postaci.
Ćwiczenia z ekspozycji problemu.
Ćwiczenia z ekspozycji fabuły.
Ćwiczenia łączące postać, problem i fabułę.
Ćwiczenia z modelowania treści poprzez różne strategie narracji.
Ćwiczenia z przeprowadzania fabuły przez różne środki wyrazu i sposoby zapisu.
Praca nad autorskim scenariuszem.
Semestr VI
Sceniczna adaptacja dzieła plastycznego.
Sceniczna adaptacja utworu muzycznego.
Sceniczna adaptacja, krótkiego utworu literackiego.
Sceniczna adaptacja utworu adresowanego do dzieci.
Praca nad scenariuszem będącym adaptacją.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
analizuje i rozróżnia poszczególne elementy dramaturgiczne scenariusza. (R W1; R W9)
definiuje funkcje poszczególnych elementów scenariusza, określa cechy charakterystyczne dla różnych strategii dramaturgicznych. (R W7)
W zakresie umiejętności (U) student:
klasyfikuje elementy niezbędne do napisania danego scenariusza, porządkuje je i w sposób twórczy organizuje z nich strukturę dramaturgiczną. (R U2)
posiada umiejętności dowodzenia słuszności swoich założeń, jak również dyskutuje i poddaje krytyce efekty ćwiczeń wykonywanych w grupie. (R U9; R U14)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów oraz zdolność elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności (R K1; R K2; R K3; RK4)
Kryteria oceniania
V sem – zaliczenie na podstawie wykonanej pisemnej pracy zaliczeniowej w formie autorskiego utworu scenicznego
VI sem – zaliczenie z oceną na podstawie wykonanej pisemnej pracy zaliczeniowej w formie adaptacji książki dla dzieci lub prozy do utworu scenicznego
Literatura
Literatura wykorzystywana na zajęciach:
1. R. Robin, Jak napisać scenariusz filmowy.
2. R. Queneau, Ćwiczenia stylistyczne.
3. M. Wojtyszko, Krótki zarys męki twórczej.
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:
1. Problemy teorii dramatu i teatru, red. wybór i opracowanie J. Degler
2. Frensham Raymond, Jak napisać scenariusz.
1. Z. Hubner, Sztuka reżyserii.
2. P. Péju, Dziewczynka w baśniowym lesie.
3. W. Propp, Morfologia bajki.