Podstawy sztuki animacji WSL/RTL/1/PSA-L
Semestr I
1. Poszukiwanie sposobu użycia części ciała (np. dłoni) jako: postaci, symbolu, materiału plastycznego;
2. Poszukiwanie nowych form wyrazu pozwalające na zdobywanie własnych doświadczeń w zakresie animacji;
3. Ćwiczenia animacyjne: kontakt wzrokowy, myśl i emocje, rytm i zmiany rytmu jako wyraz emocji i tematów, pozowanie jako wyraz stanu emocjonalnego itp.
4. Budowanie etiud w oparciu o improwizacje na zadane tematy;
5. Różne funkcje animatora i sposoby współistnienia formy i prowadzącego;
6. Tworzenie etiud zbiorowych;
7. Wstępne próby prowadzenia aktora w ramach autorskiej etiudy;
Semestr II
1. Forma plastyczna jako punkt wyjściowy do tematu wypowiedzi scenicznej;
2. Temat jako punkt wyjścia do stworzenia etiudy, dobranie adekwatnej formy plastycznej do tematu etiudy;
3. Konstruowanie dramaturgii etiudy i stworzenie krótkiej wypowiedzi scenicznej;
4. Stworzenie krótkiej etiudy reżyserskiej z wykorzystaniem wybranej formy plastycznej;
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) osoba studiująca:
rozumie specyfikę teatru lalek; (R_W10)
zna formy i techniki używane w teatrze lalek;(R_W09 )
rozumie zasady działania na scenie lalki( formy plastycznej) i współdziałania aktora i lalki;(R_W07)
W zakresie umiejętności (U) osoba studiująca:
zna zasady animacji i potrafi je zastosować w pracy scenicznej; (R_U03)
potrafi skonstruować etiudę z użyciem formy plastycznej jako autorską wypowiedź sceniczną; (R_U04)
twórczo poszukuje nowych sposobów na działanie lalką;(R_U09)
W zakresie kompetencji społecznych (K) Osoba studiująca:
potrafi pracować samodzielnie (R_K04)
potrafi nazwać i weryfikować popełniane błędy (R_K02, R_K01)
rozumie pojęcie zespołowości i odpowiedzialności za proces tworzenia i prezentacji wypowiedzi artystycznej oraz potrafi tę wiedzę wykorzystać (R_K05, R_K09)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena aktywności w trakcie zajęć, stopień przygotowania do zajęć, poziom zaangażowania w wykonywanych na zajęciach ćwiczeniach, postęp w rozwoju umiejętności animacyjnych oraz rozumienia specyfiki pracy z formą plastyczną. W ocenie końcowej uwzględniana będzie również umiejętność pracy w grupie i umiejętność stosowania podstaw etyki zawodowej w pracy reżysera.
Warunkiem zaliczenia jest obecność na minimum 50% zajęć.
Nieusprawiedliwiona nieobecność osoby studiującej na więcej niż dwóch zajęciach danego przedmiotu w ciągu semestru skutkuje brakiem zaliczenia.
I semestr – zaliczenie
II semestr – zaliczenie
Literatura
Jerzy Afanasjew „Sezon kolorowych chmur”
Michaił A. Czechow „O technice aktora”
Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek”
Henryk Jurkowski, Henryk Ryl, Jan Sztaudynger, „Od szopki do teatru lalek”
Henryk Jurkowski „Aktor w roli demiurga”
Henryk Jurkowski "Dzieje teatru lalek"
materiały filmowe udostępniane podczas zajęć