Zadania aktorskie z przedmiotem WSL/ATL/ZAZP-Z
Semestr I
• Upodmiotowienie przedmiotu
• Forma i treść przedmiotu.
• Nauka animacji – scenicznego ożywiania przedmiotów.
• Różne sposoby ożywiania przedmiotu - szukanie autonomicznych predyspozycji danego
przedmiotu.
• Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza.
• Tworzenie krótkich etiud w konwencji teatru przedmiotu.
• Znajomość podstawowych pojęć aktorskich, np. dialog, atmosfera, zabarwienia, uczucia i
emocje, rytm, kompozycja, konflikt, cel.
• Grupowe dyskusje nad możliwościami teatru przedmiotu.
• Grupowe działania sceniczne.
• W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online.
Semestr II
• Poszukiwanie różnych sposobów upodmiotowienia przedmiotów (np. bohater, znak, symbol,
metafora)
• Określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej.
• Analiza relacji aktora i przedmiotu na scenie.
• Grupowe dyskusje nad możliwościami teatru przedmiotu.
• Praca nad grupową wypowiedzią sceniczną
• Próba odnalezienia własnego, indywidualnego pojmowania teatru przedmiotu.
• Badanie autonomicznej specyfiki wybranej materii.
• Tworzenie autorskiej wypowiedzi scenicznej w wybranej konwencji teatru przedmiotu.
• W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2025/26-Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
• Rozumie specyfikę teatru przedmiotu, dzięki czemu umiejętnie posługuje się różnymi
konwencjami teatru przedmiotu tworząc małe wypowiedzi sceniczne (SATL_W03);
• Rozumie zasady użycia i funkcjonowania przedmiotu jako środka wyrazu scenicznego a także
rozumie problem scenicznego wykorzystywania własnego ciała w relacji z przedmiotem.
(SATL_W02).
W zakresie umiejętności (U) student:
• Świadomie tworzy autorskie wypowiedzi sceniczne w oparciu o środki ekspresji teatru
przedmiotu (SATL_U02);
• Potrafi samodzielnie zrealizować własne wypowiedzi sceniczne w konwencji Teatru przedmiotu
(SATL_U04);
• Zna zasady teatralnego ożywienia przedmiotu, umiejętnie posługuje się nimi na scenie i wie
jak samodzielnie doskonalić warsztat w zakresie animacji przedmiotów(SATL_U03).
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
• Funkcjonuje artystycznie z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku
teatru ożywionej formy i innych działaniach artystycznych wykorzystujących nabyte
kompetencje (SATL_K01)
• Podejmuje refleksję na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z
własną pracą. (SATL_K02)
Kryteria oceniania
I semestr - Zaliczenie (w formie lekcji otwartej lub pokazu)
II semestr - Egzamin końcowy w formie pokazu
I semestr
• Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach podczas zajęć.
• Rzetelna praca nad przygotowywaniem zadanej pracy poza godzinami zajęć.
• Aktywny udział w ćwiczeniach proponowanych w trakcie zajęć.
• Regulaminowa frekwencja i punktualność.
• W razie nieobecności wynikających z sytuacji losowych - nadrobienie materiału
II semestr
• Indywidualna sprawność w tworzeniu wypowiedzi scenicznych w konwencji teatru przedmiotu.
• Indywidualna sprawność w posługiwaniu się różnymi sposobami aktorskiego ożywiania
przedmiotów.
• Wartość artystyczna przygotowanego pokazu egzaminacyjnego.
• Aktywna, etyczna i konstruktywna współpraca w grupie.
Literatura
• Michaił Antoni Czechow „O technice aktora”
• Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale
Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny”
• J. Ch. Andersen „Baśnie”
• Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek”
• Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces
przemiany na podstawie inscenizacji „Miriam” Olega Juriewa
• Jacques Lecoq "Ciało poetyckie"
• Remo Bodei "O życiu rzeczy"
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: