Wstęp do scen dialogowych WSL/ATL/WdScDial-L
Przedmiot „Wstęp do Scen Dialogowych” stanowi wprowadzenie do bardziej zaawansowanej pracy nad tekstem dramatycznym oraz relacjami między postaciami w scenie. Głównym celem przedmiotu jest rozwój aktorskiej świadomości, niezbędnej do tworzenia dialogu, który jest zarówno naturalny, jak i pełen wewnętrznego napięcia. Zajęcia mają na celu umożliwienie studentom zrozumienia, że praca nad sceną dialogową to proces, w którym aktor odkrywa to, co niewypowiedziane i ukryte pod warstwą słów.
Przedmiot będzie podzielony na dwie części: teoretyczną i praktyczną. W części teoretycznej omawiane będą koncepcje Stephena Booka i Judy Weston dotyczące pracy nad scenami. Następnie, w części praktycznej, studenci będą mogli zastosować zdobytą wiedzę w pracy nad wybranymi scenami. Zajęcia będą koncentrować się na takich zagadnieniach jak: cel postaci, konflikt, podtekst, struktura sceny, wydarzenia oraz fakty.
Zajęcia praktyczne będą oparte na różnorodnych formach improwizacji, takich jak odgrywanie sytuacji z przeszłości postaci, wydarzeń poprzedzających scenę oraz improwizacje bez użycia słów. Studenci będą rozwijać umiejętność świadomego budowania kontaktu z partnerem scenicznym, reagowania na partnera oraz rozumienia dialogu jako interakcji opartej na słuchaniu, działaniu, obserwacji i odpowiedzi.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie naukowe właściwe dla aktorstwa oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
K_W05 W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy aktora jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania
K_W06 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych;
K_W11 rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie
K_U04 posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną
K_U06 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
K_U07 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu
K_K01 wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
K_K05 świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej
K_K06 dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań
K_K08 funkcjonuje jako artysta z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym i filmowym oraz przy realizacji innych działań artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje zawodowe
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności, przygotowania do zajęć i obecności (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności). Spóźnienie powyżej 5 minut traktowane jest jako nieobecność. Materiał wskazany przez wykładowcę jest omawiany i zatwierdzany wspólnie ze studentami. Poza wskazaniem prowadzącego (np. dotyczącym lektury tekstu z nośnika elektronicznego) używanie telefonów jest zabronione. Telefony powinny mieć wyłączony dźwięk.
Literatura
Stephen Book "Podręcznk dla aktorów"
Michaił A.Czechow "O technice aktora"
Judith Weston "Reżyserowanie Aktorów"
Uta Hagen "Szacunek dla aktorstwa"