Wybrane zagadnienia z etyki i estetyki WSL/ATL/WZzEE-Z
Semestr VII
Przestrzeń wartości ogólnoludzkich:
1. Prawda, Dobro i Piękno jako transcendentalia w aspekcie etycznym i w aspekcie estetycznym
2. Sumienie a zmysł moralny. Cztery rodzaje sądów etycznych.
3. Rodzaje piękna: piękno natury, piękno użytkowe, piękno artystyczne.
4. Sposób istnienia wartości etycznych. Aksjologie naturalistyczne i antynaturalistyczne. Etyki naturalistyczne i antynaturalistyczne.
5. Wartość estetyczna. Teorie wartości estetycznej.
6. Przeżycie moralne – sumienie a charakter.
7. Przeżycie estetyczne. Eksperyment estetyczny.
Semestr VIII
Przestrzeń wartości scenicznych:
1. Etyka jednostki a etyka zbiorowości.
2. Etyka działań zespołowych.
3. Etyczne aspekty relacji reżyser – aktor.
4. Sprawiedliwość w wymiarze jednostkowym a sprawiedliwość w wymiarze zbiorowym.
5. Prawda sceniczna a piękno sceniczne; problem pięknego kłamstwa i szpetnej prawdy.
6. Forma i treść przekazu w kontekście prawdy, dobra i piękna.
7. Odpowiedzialność aktora wobec samego siebie, wobec reżysera i wobec widza.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Jest wyposażony w podstawy wiedzy na temat moralnych i estetycznych aspektów działań w sferze kultury (R_W2);
Dysponuje poszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego postaw moralnych i estetycznych (R_W3);
Zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe dyskursów etycznych i estetycznych oraz ma orientację w piśmiennictwie związanym z tymi
zagadnieniami (R_W4).
W zakresie umiejętności (U) student:
Samodzielnie ocenia tekst literacki w aspekcie możliwości ujawniania jego podłoża etycznego i estetycznego (R_U2);
Umie dokonać interpretacji utworu literackiego w aspekcie ukazanych w nim postaw etycznych i estetycznych (R_U4);
Przyswaja sobie podstawowe formy zachowań etycznych i estetycznych związane z realizacją występów publicznych (R_U12);
Umie swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) na temat etycznych i estetycznych aspektów działalności artystycznej (R_U14).
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Umie jednoznacznie wyrażać własną postawę etyczną i własne preferencje estetyczne w twórczości artystycznej (R_K1);
W różnych sytuacjach jest zdolny do obrony swych wyborów moralnych i estetycznych w ramach własnej twórczości artystycznej (R_K2);
Wykazuje umiejętność samooceny w sferze swych wyborów moralnych i estetycznych (R_K3);
Jest zdolny do konstruktywnej krytyki działań innych osób w zakresie ich postaw moralnych i estetycznych (R_K4).
Kryteria oceniania
VII sem. - Zaliczenie
VIII sem. - Zaliczenie
Ocena aktywności w trakcie zajęć (udział w dyskusji), ocena prezentacji ustnej wybranego zagadnienia etycznego i estetycznego.
Literatura
Literatura wykorzystywana podczas zajęć
1. H. Elzenberg, Kłopot z istnieniem, Toruń 2002.
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta
1. P. Vardy, P. Grosch, Etyka: Poglądy i problemy, Poznań 1995.
2. Konstanty Stanisławski, Etyka, Warszawa 1951.
3. M. Kuczyńska, Piękno. Mit i rzeczywistość, Warszawa 1977.s
1. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 1995.
2. M. Ossowska, Normy moralne, Warszawa 1970.
3. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1982.
4. W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, Warszawa, szereg wydań.