Współczesne techniki lalkowe WSL/ATL/WTchL
Zagadnienia poruszane podczas zajęć:
1. Podstawowe konwencje i trendy obowiązujące we współczesnym teatrze lalek.
2. Animacja lalką w konwencji współczesnego teatru lalek
3. Słowo+lalka
4. Motoryka działania lalki
5. Transpozycja emocji z ciała aktora na lalkę
6. Budowanie etiudy w konwencji współczesnego teatru lalek
7. Nowatorskie środki wyrazu we współczesnym teatrze lalek
8. Budowanie sceny dialogowej w konwencji współczesnego teatru lalek
9. Praca z wyobraźnią
|
W cyklu 2024/25-L:
Zagadnienia poruszane podczas zajęć: 1. Podstawy animacji lalką "pyskówką" 2. Transpozycja emocji z ciała aktora na lalkę 3. Transpozycja tekstu przez współczesne formy lalkowe 4. Budowanie sceny dialogowej z wykorzystaniem lalki "pyskówki" 5. Improwizacje z różnorodnymi formami lalkowymi 6. Praca z wyobraźnią 7. Dobór formy współczesnej do tekstu i tematu autorskiej wypowiedzi 8. Budowanie autorskiej sceny dialogowej w konwencji współczesnego teatru lalek |
W cyklu 2025/26-L:
Praca na I semestrze polega na rozpoznaniu podstaw animacji lalki typu muppet, posiadającej ruchomy aparat mowy oraz prowadzi do zbudowania dialogowych scen z jej wykorzystaniem. II semestr poświęcony jest eksploracji, nauki technik animacyjnych i pogłębianiu umiejętności improwizacji z różnorodnymi współczesnymi formami lalkowymi, których celem jest stworzenie autorskich wypowiedzi studentów (scen dialogowych lub indywidualnych) z wykorzystaniem wybranych współczesnych form lalkowych. Praca zwieńczona jest egzaminem w formie pokazu. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- rozpoznaje specyfikę teatru lalek w zakresie techniki lalki typu muppet i innych form współczesnych; (SATL_W02)
- identyfikuje formy i techniki używane w teatrze lalek; (SATL_W02 )
- rozróżnia zasady działania na scenie lalki (formy plastycznej) i współdziałania aktora i lalki; (SATL_W03)
W zakresie umiejętności (U) student:
- stosuje formę plastyczną w różnych funkcjach scenicznych (jako postać, symbol, rekwizyt, materiał plastyczny); (SATL_U02)
- animuje wybraną formą plastyczną; (SATL_U02)
- przenosi emocje na formę; (SATL_U02)
- konstruuje autorską wypowiedź sceniczną z użyciem formy plastycznej; (SATL_U04)
- proponuje nowe sposoby na działanie lalką; (SATL_U04)
- wielokrotnie odtwarza rolę i układ etiudy/sceny (SATL_U03),
- łączy animację formy z tekstem; (SATL_U02)
- pracuje w zespole nad wspólnym efektem; (SATL_U04)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- pracuje w zespole; (K_K01)
- ma świadomość popełnianych błędów; (K_K06)
- przygotowuje się do prezentacji publicznej; (K_K05)
- pracuje samodzielnie; (K_K02)
- przestrzega poczynionych ustaleń; (K_K05)
Kryteria oceniania
Egzamin w formie publicznego pokazu, podczas którego osoba studiująca zaprezentuje minimum jedną etiudę z wykorzystaniem współczesnej techniki lalkowej. Oceniany jest efekt, jak również cały proces pracy osoby studiującej w semestrze, czyli poziom realizowania zagadnień poruszanych na zajęciach.
W wyjątkowych okolicznościach możliwe zaliczenie przedmiotu na podstawie aktywnego udziału w zajęciach online oraz przygotowaniu etiudy egzaminacyjnej w systemie online.
Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności osoba studiująca nie zostanie dopuszczona do egzaminu.
Wykładowca zastrzega sobie możliwość obniżenia oceny semestralnej o 0,5 stopnia w przypadku:
- spóźnień (więcej niż 2);
- nieprzygotowań do zajęć (więcej niż 1).
W przypadku, gdy osoba studiująca nie uczestniczyła w połowie lub więcej niż połowie zajęć (pomimo posiadania zwolnienie lekarskiego) wykładowca może zdecydować o konieczności powtórzenia semestru, z powodu nie zrealizowania pełnego procesu przedmiotu.
Literatura
1. Halina Waszkiel - Dramaturgia Polskiego Teatru Lalek
2. Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges - pod red. Marzeny Wiśniewskiej i Karola Suszczyńskiego
3.Dolls and Puppets: Contemporaineity and tradition - pod red. Kamila Kopani
4. Metamorfozy teatru lalek w XXw.
5. Savarese, Barba- Sekretna sztuka aktora.
Uwagi
|
W cyklu 2025/26-L:
Wykładowca zastrzega sobie lekką modyfikację programu adekwatnie do obserwowanych postępów i tempa pracy danej grupy, czyli: - na I semestrze, oprócz scen dialogowych lalką typu "muppet", mogą pojawić się już wstępne ćwiczenia na eksplorację różnorodnych form lalkowych prowadzące do realizacji etiudy zbiorowej; - na II semestrze, oprócz autorskich etiud z wykorzystaniem różnorodnych form współczesnych (indywidualne lub dialogowe), mogą pojawić się ćwiczenia na rozpoznanie techniki lalki stolikowej prowadzące do realizacji etiudy zbiorowej. Oba w/w zadania mogę być opcjonalnie dodane do programu poszczególnych semestrów najpóźniej w połowie cyklu pracy. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: