Wstęp do klasycznych technik lalkowych WSL/ATL/WKTL
Celem wykładów i ćwiczeń jest wykształcenie umiejętności:
- rozpoznania i wykorzystania środków wyrazu scenicznego Kukły, Pacynki, Jawajki
- łączenia użycia motoryki Kukły, Pacynki, Jawajki z interpretacją tekstu dramatycznego
- budowania elementarnych etiud aktorskich z użyciem Kukły, Pacynki, Jawajki
- budowania postaci scenicznej przy użyciu Kukły, Pacynki, Jawajki z dookreślonym wyglądem plastycznym danej lalki
- świadomego użycia scenicznego Kukły, Pacynki, Jawajki we wspólnym repertuarze
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
SATL_W01 zna historię pacynki, jawajki, kukły, ich rolę w kulturze na przestrzeni wieków, symbolikę oraz badania naukowe poświęcone technikom klasycznym (P7S_WG NS, S)
SATL_W02 zna metody i sposoby wykorzystania pacynki, jawajki i kukły w planie lalkowym, oraz w planie lalkowym połączonym z grą aktorską w żywym planie w stopniu niezbędnym do realizacji dzieła artystycznego (P7S_ WG Sz)
SATL_W05 zna technologie związane z przestrzenią teatralną lalek klasycznych. Wie jak, w zgodzie z konwencją właściwą każdej z form, przenieść działania artystyczne w przestrzeń ateatralną, wykorzystując rozwój technologiczny w dziedzinie teatru lalek (P7S_WG Sz)
W zakresie umiejętności (U) student:
SATL_U01 rozumie jakie wymogi powinien spełniać tekst sceniczny, jaką konstrukcję powinien mieć tekst scenariusza, dokonuje samodzielnej oceny i analizy tekstu w procesie budowy dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (P7S_UW Sz)
SATL_U02 potrafi świadomie posługiwać się techniką i technologią teatru lalek w realizacji prac artystycznych (P7S_UW Sz)
SATL_U03 w wyniku ćwiczeń posiadł warsztat, który umożliwia dalszy rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę (P7S_UW P7S_UU Sz)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
SATL_K01 potrafi pracować w grupie, w sposób twórczy, kreatywny, zgodny z etyką obowiązującą w środowisku teatru i artystycznym (P7S_KR Sz)
SATL_K02 własną pracę poddaje analizie i wyciąga wnioski w odniesieniu do zagadnień społecznych, naukowych i etycznych (P7S_KR P7S_KO Sz)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
III sem. - egzamin
Sposoby weryfikacji:
- kontrola kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych
- zaliczanie kolejnych etapów wskazanych ćwiczeń warsztatowych
- prezentacja wykonywanych ćwiczeń warsztatowych przed komisją egzaminacyjną
- w wypadku nieobecności student jest zobowiązany uzupełnić programowe braki
- student może mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności, w przypadku nieobecności usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim musi być na co najmniej 50% zajęć
Literatura
Literatura wykorzystywana na zajęciach:
H. Jurkowski „Aktor w roli demiurga”,
R. Czajka, J. Kilian, A. Rembowska „Elementarz teatru lalek”
Wykaz literatury uzupełniającej:
t. I, t. II, K. Stanisławski „Praca aktora nad sobą”
J. Garfein "Żyć i grać"
Z. Cynkutis „Aktor. Animator twórczych procesów”
U. Hagen” Szacunek dla aktorstwa”
R. Bolesławski „Aktorstwo 6 pierwszych lekcji”
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: