Teorie współczesnego teatru i stratergie dramaturgiczne XX w. WSL/ATL/TWT-L
Lista tematów:
Nadmarioneta w teatrze E. G. Craiga
Teatr Czystej Formy S. I. Witkiewicza
Teatr Futurystów i eksperymentalny teatr Bauhausu
Teatr lalek S. Obrazcowa i J. Skupy
Teatr Artystów Cricot J. Jaremy
Teatr D34 F. Buriana, Laterna Magika J. Svobody
Teatr dla dzieci J. Dormana
Teatr Cricot 2 T. Kantora i Teatr Cinema Z. i K. Szumskich
Teart J. Szajny
Teatr bezsłownej prawdy L. Mądzika
Sztuka projekcji A. Pawłowskiego, J. Krechowicza, J. Berdyszaka, T. Wierzbickiego.
Teatr pogranicza sztuk R. Wilsona i W. Kentridge’a
W ramach wykładów studenci/tki przygotują wystąpienie dotyczące jednej z powyższych teorii/strategii (w formie manifestu, wykładu performatywnego lub in.). Zajęcia odbywać się będą wyłącznie w systemie stacjonarnym.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu kursu student powinien:
– [A W4] znać i rozumieć podstawowe nurty i tendencje w historii teatru polskiego i europejskiego w wieku XIX i XX oraz mieć orientację w poświęconym im piśmiennictwie;
– [A W5] orientować się w dokonaniach wybranych wybitnych artystów teatru;
– [A W14] być świadomy zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów.
Umiejętności
Po zakończeniu kursu student powinien:
– [A U2] rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i potrafić samodzielnie ocenić tekst literacki i możliwości jego adaptacji na potrzeby teatru;
– [A U13] mieć umiejętność myślenia o scenariuszu w sposób umożliwiający mu twórcze odejście od zapisanego tekstu;
– [A U14] umieć swobodnie wypowiadać się o rozmaitych formach i typach inscenizacji i poddawać je analizie.
Kompetencje personalne i społeczne
Po zakończeniu kursu student powinien:
– [A K2] być zdolny otwartego i twórczego odbierania dzieł teatralnych;
– [A K4] potrafić sformułować konstruktywną krytykę w stosunku do działań i realizacji innych osób;
– [A K5] być zdolny do podjęcia refleksji na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań własnej profesji.
Kryteria oceniania
Semestr VII - zaliczenie ,
Semestr VIII - zaliczenie
– dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach;
– aktywne uczestnictwo w zajęciach;
– dodatkowa praca pisemna w przypadku niespełnienia powyższych warunków
Literatura
Literatura obowiązkowa, m. in.:– Stanisław Ignacy Witkiewicz, "Wstęp do teorii Czystej Formy w teatrze", "Skamander" R.1 (T.1), 1920, z.1, (część 1), z.2 (część 2) i z.3
(część 3). Biblioteka Cyfrowa Uniwersytetu Warszawskiego;– Edward Gordon Craig, "O sztuce teatru", wybór: Grzegorz Sinko, tłum.: Maria Skibniewska, wstęp i noty: Zygmunt Hübner, Warszawa
1964; – Kazimierz Braun, "Wielka Reforma Teatru w Europie: ludzie, idee, zdarzenia", Ossolineum, Wrocław 1984;
- Agnieszka Jelewska, "Craig mit sztuki teatru", Warszawa 2007.
– Krzysztof Pleśniarowicz, "Przestrzenie deziluzji", Universitas, Kraków 1996;
– "Przeciw konwencjom", red. Marta Fik, Wydawnictwo Krąg, Warszawa 1994;– "Świadomość teatru", red. Wojciech Dudzik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007;
– seria „Teorie Współczesnego Teatru”, red. Konstanty Puzyna, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Literatura uzupełniająca:
– John Louis Styan, "Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce", Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1995