Technika i wyrazistość mowy WSL/ATL/TM3-Z
Podczas zajęć zostaną wykorzystane następujące ćwiczenia:
1. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych, ćwiczenia oddechowe, emisyjne i rezonansu.
2. Ćwiczenia usprawniające i utrwalające wymowę (artykulację, brzmienie ) głosek (samogłosek, spółgłosek) oraz grup tych głosek w logatomach, wyrazach, zdaniach i tekstach dykcyjnych z zastosowaniem ekspresji ruchowej:
- ćwiczenia korygujące niewyrazistości wymowy, dopasowane do indywidualnych potrzeb studenta, ćwiczenia autokontroli słuchowej i autokorekcji wymawianiowej.
3. Ćwiczenia z tekstem (zdania i teksty dykcyjne, teksty literackie):
- usprawniające wymowę (artykulację, brzmienie) i utrwalające zasady poprawnej i wyrazistej mowy,
- rozwijające i wzbogacające zasób środków ekspresji z zakresu wyrazistej mowy, w obrębie: akcentu, intonacji, frazowania, rytmu, tempa mówienia, barwy, dynamiki (nośności, siły, natężenia) głosu,
- z wykorzystaniem przestrzeni scenicznej, rozwijające umiejętności warsztatowe z zakresu wyrazistej mowy: posługiwania się głosem w rozmaitych uwarunkowaniach scenicznych w obrębie różnorodnych zadań artystycznych.
5. Ćwiczenia relaksacyjne i aktywizujące fizycznie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- zna budowę i funkcjonowanie aparatu mowy oraz zasady umiejętnego posługiwania się głosem w wyrazistej mowie w warunkach scenicznych (K_W06)
- zna zasady wymowy (artykulacji, brzmienia), normy wymawianiowe oraz środki ekspresji artystycznego przekazu z zakresu wyrazistej mowy (K_W11)
W zakresie umiejętności (U) student:
- świadomie operuje głosem, umiejętnie stosuje koordynację oddechowo-fonacyjno-artykulacyjną w dłuższych tekstach scenicznych, stosuje się do zasad poprawności artykulacyjnej i wyrazistej mowy w prezentacjach scenicznych (K_U01)
- posługuje się umiejętnościami warsztatowymi z zakresu wyrazistej mowy współdziałając z innymi osobami w ramach prac zespołowych; słucha współpracowników i wykorzystuje ich uwagi w trakcie realizacji wspólnych prac twórczych (K_U05)
- posługuje się umiejętnościami warsztatowymi z zakresu techniki i wyrazistej mowy scenicznej w stopniu umożliwiającym realizacje własnych projektów artystycznych (K_U06)
- samodzielnie rozwija umiejętności warsztatowe, nie powodując uszczerbku na zdrowiu (K_U07)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- dokonuje samooceny oraz korekty własnych błędów w zakresie wymowy i ekspresji słowa mówionego (K_K01)
- jest zdolny do wykorzystywania nabytych umiejętności,
w celu podejmowania samodzielnych
i niezależnych zadań w pracy zespołowej, przy projektach artystycznych (K_K02)
Kryteria oceniania
Zaliczenie każdego semestru oraz ustalenie oceny na podstawie:
- indywidualnej pracy podczas ćwiczeń warsztatowych przeprowadzonych na zajęciach oraz utrwalanych w domu,
- semestralnych prezentacji scenicznych
- obecności na zajęciach (dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione w ciągu semestru).
Literatura
D. Michałowska O polskiej wymowie scenicznej
B. Wieczorkiewicz Sztuka mówienia
M. Walczak-Deleżyńska Aby język giętki....Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej
M. Kotlarczyk Sztuka żywego słowa
J.D. Bednarek Ćwiczenia wyrazistości mowy
K. Linklater Uwolnij swój głos
B. Toczyska - wybrane ćwiczenia ze wszystkich pozycji autorki
Wybrane teksty literackie
Uwagi
W cyklu 2024/25-Z:
Zajęcia z tego przedmiotu są komplementarne wobec zajęć z innych przedmiotów, dlatego niezbędna jest współpraca pedagogów z zakresu wymowy z pedagogami z zakresu emisji głosu, impostacji, interpretacji i zadań aktorskich. |