Technika mowy II WSL/ATL/TM2-Z
Ćwiczenia warsztatowe z zakresu zagadnień wyrazistej mowy.
III Semestr, IV Semestr.
1. Ćwiczenia relaksacyjne i aktywizujące fizycznie. Ćwiczenia aparatu oddechowego. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych. Ćwiczenia emisyjne, rezonansu.
2. Ćwiczenia usprawniające i utrwalające wymowę (artykulację, brzmienie ) głosek (samogłosek, spółgłosek) oraz grup tych głosek w: sylabach, logatomach, wyrazach, zdaniach i tekstach dykcyjnych.
a) Ćwiczenia korygujące niewyrazistości wymowy,
dopasowane do indywidualnych potrzeb studenta.
1. Ćwiczenia z tekstem (zdania i teksty dykcyjne, teksty literackie).
usprawniające wymowę (artykulację, brzmienie) i utrwalające zasady poprawnej i wyrazistej mowy.
rozwijające sprawność i wyrazistość wymawianiową w oparciu o teksty zawierające nagromadzenie grup spółgłoskowych wewnątrz wyrazu i na pograniczu wyrazów.
rozwijające środki ekspresji z zakresu wyrazistej mowy, w obrębie: akcentu, intonacji, frazowania, rytmu, tempa mówienia, barwy, dynamiki (nośności, siły, natężenia ) głosu.
Istnieje możliwość pracy online.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
zna budowę i funkcjonowanie aparatu mowy oraz zasady umiejętnego posługiwania się głosem w wyrazistej mowie (K_W06)
zna zasady wymowy (artykulacji, brzmienia), normy wymawianiowe oraz środki ekspresji artystycznego przekazu z zakresu wyrazistej mowy (K_W06)
W zakresie umiejętności (U) student:
sprawnie posługuje się aparatem mowy i koordynuje czynniki (właściwa postawa ciała, oddech – fonacja, emisja, rezonans – artykulacja) kształtujące głos oraz wyrazistą mowę; w zakresie norm wyrazistej mowy wykazuje poprawność i sprawność wymowy(artykulacji, brzmienia) w kontekstach fonetycznych zawierających nagromadzenie trudności wymawianiowych; operuje środkami ekspresji w obrębie: akcentu, intonacji, frazowania, rytmu, tempa mówienia, barwy, dynamiki (nośności, siły, natężenia )głosu
podejmuje samodzielną pracę nad rozwijaniem umiejętności warsztatowych (K_UO6)
posługuje się umiejętnościami warsztatowymi z zakresu wyrazistej mowy w formach prezentacji scenicznej (K_UO7)
posługuje się umiejętnościami warsztatowymi z zakresu wyrazistej mowy współdziałając z innymi osobami w ramach prac zespołowych; słucha współpracowników i wykorzystuje ich uwagi w trakcie realizacji wspólnych prac twórczych (K_UO5)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student :
wykazuje świadomość własnych niewyrazistości, błędów w zakresie mowy i dąży do ich korekty (K_K06)
Kryteria oceniania
III Semestr : Zaliczenie na ocenę
IV Semestr : Zaliczenie na ocenę
Zaliczenie kolejnych semestrów na podstawie:
pracy w trakcie wykonywania ćwiczeń warsztatowych przeprowadzanych na zajęciach oraz wypracowanych w domu.
Literatura
1. „Wielki Słownik Poprawnej Polszczyzny”, pod red. A. Markowskiego, PWN, Warszawa 2012.
2. M. Walczak – Deleżyńska „Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej.” Wrocław 2004.
3. D. Michałowska „O polskiej wymowie scenicznej”, PWST, Kraków 2006.
4. B. Toczyska „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk 2010.
1. K. Stanisławski „Praca aktora nad sobą” cz. II, PWST Kraków 2010.
2. M.A. Czechow „O technice aktora”, Kraków 1995.
3. K. Linklater „Uwolnij swój głos”, PWST Kraków 2012.
4. B. Wieczorkiewicz „Sztuka mówienia”, Warszawa 1980.
5. B. Toczyska „Głośno i wyraźnie”, Gdańsk 2007.
6. B. Toczyska „Sarabanda w chaszczach”, Gdańsk 2006.
7. B. Tarasiewicz „Mówię i śpiewam świadomie”, Kraków 2006.
8. J. D. Bednarek „Ćwiczenia wyrazistości mowy”, Wrocław 2005.
9. M. Lombardo „ Przewodnik po starannej polszczyźnie z ćwiczeniami”, Warszawa 1988.
10. M. Kotlarczyk „Sztuka żywego słowa”, Lublin 2010.