Śpiew zespołówy z elementami kształcenia słuchu WSL/ATL/SZZEKS-Z
Semestr I
Śpiew zespołowy
Ćwiczenia emisyjne, rytmiczno-ruchowe i melodyczno-rytmiczne jako wprowadzenie do zespołowej pracy nad głosem i ruchem.
Ćwiczenia kształtujące słyszenie i śpiewanie harmoniczne (dwugłos, trzygłos, czterogłos - w zależności od rodzajów i ilości poszczególnych głosów, jakimi dysponują studenci).
Proste wielogłosy homofoniczne oraz kanony.
Kształcenie słuchu
Gama, interwał, trójdźwięk, tonacja - podstawowe wiadomości teoretyczne oraz śpiewanie gam (do czterech znaków) i prostych interwałów (w zakresie gamy C-dur).
Praca nad rozwojem ogólnomuzycznym.
Semestr II
Śpiew zespołowy
Kontynuacja pracy z I semestru
Różne formy wielogłosu w piosenkach.
Kształcenie słuchu
Śpiewanie gam do czterech znaków, śpiewanie interwałów.
Praca nad czytaniem nut głosem.
Praca nad rozwojem ogólnomuzycznym.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student rozumie znaczenie pracy zespołowej w zakresie posługiwania się głosem oraz znaczenie tego rodzaju formy działania scenicznego (śpiew zespołowy). (SATL_W04)
2. Student zna formy i rodzaje zespołowych działań muzycznych, sposoby wykonania i środki niezbędne do wykonawstwa. (SATL_W04)
3. Student zna i rozumie zależności w budowie gam i interwałów, posiada podstawową wiedzę z zasad muzyki. (SATL_W04)
Umiejętności:
1. Student potrafi bez problemu współdziałać w zakresie śpiewu z innymi osobami: rozpoznaje cel, jakim jest prawidłowe wykonanie utworu muzycznego przeznaczonego dla zespołu, używa środków wykonawczych
dla osiągnięcia wspólnego efektu, na podstawie nasłuchiwania potrafi
odnaleźć się w grupie i tym samym przyczynić się do efektywnego wykonania utworu muzycznego. (SATL_U03)
2. W czasie publicznej prezentacji student nawiązuje kontakt z publicznością, potrafi ocenić jej wymagania i odpowiednio podejść do swojego zadania. SATL_U03)
3. Student potrafi określić tonację ( na podstawie zapisu - do czterech znaków, na podstawie słyszenia - dur, moll), posiada postawową umiejętność czytania nut głosem. (SATL_U03).
Kompetencje:
1. Na bazie samodzielnej pracy student buduje umiejętność współdziałania dla uzyskania konkretnego efektu, angażuje się w działanie wspólne, potrafi wykorzystać posiadane umiejętności i konfrontować je z grupą,
posiada zdolność przystosowania się do zmieniającej się
rzeczywistości i reakcji na tę sytuację. (SATL_K02)
2. W ramach działań grupowych student potrafi bacznie obserwować i słusznie krytykować, ale i doceniać pracę istarania innych członków zespołu. (SATL_K02)
3. Student podejmuje działania zmierzające do osiągnięcia efektów w pracy zespołowej, angażuje się w projekty, organizuje zespół ludzi. (SATL_K02)
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu Śpew zespołowy odbywa się w formie publicznego pokazu. Ocenie podlega całokształt pracy w ciągu semestru.
Zaliczenie Kształcenia słuchu odbywa się na podstawie uczestnictwa w zajęciach i pracyw czasie zajęć.
Zgodnie z regulaminem dozwolone są 2 nieobecności na zajęciach. W przypadku większej ilości opuszczonych zajęć student nie zostanie otrzyma zaliczenia.
Literatura
Łukaszewski I., Zbiorowa emisja głosu
Sipowicz J., Ja i mój głos
Tarasewicz B., Mówię i śpiewam świadomie
Lasocki J.K., Mały solfeż
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: