Sceny dialogowe wierszem WSL/ATL/SDW
Przy pracy nad scenami wierszem istotne jest uwrażliwienie studentów na istotę podtekstu a zatem tego, co kryje się pod słowami; uświadomienie, że stosunek emocjonalny mówiącego jest w pracy aktora istotniejszy od brzmienia słów, czy opowiadania fabuł. Można powiedzieć, że należy mówić sobą a nie zapisanym tekstem.
Studenci zyskują świadomość konieczności poszanowania formy i treści opracowywanych tekstów (umiejętność odczytywania znaczeń, niesionych przez utwór literacki) oraz uwzględnienie formy dzieła literackiego, ze względu na jej sensotwórczość (szczególnie w przypadku utworów pisanych wierszem)
Semestr ten ma charakter komplementarny. Stąd brak sztywnej propozycji programowej. Jest to konieczne ze względu na różne predyspozycje poszczególnych roczników. Zaleca się wprowadzenie wiersza w dialogu (z przełomu XIX i XX wieku) i bardziej zaawansowaną pracę nad łączeniem formy z ruchem. Dobrze sprawdza się na tym semestrze tematyka wiejska; tu jednak ograniczeniem są braki repertuarowe. Dobrym rozwiązaniem jest także praca nad białym wierszem szekspirowskim. W kwestii wersyfikacji proponuje się co ośmio- bądź jedenastozgłoskowiec.
Przykładowi autorzy: George Byron, Henryk Ibsen, Bolesław Leśmian, Aleksander Puszkin, Lucjan Rydel, William Shakespeare, Stanisław Wyspiański
W cyklu 2024/25-L:
Istotą jest spotkanie się studentów z antycznym dramatem greckim. Zdobycie umiejętności odczytywania sensów, tematów, znaczeń granicznych i właściwą dla tych utworów literackich próbą zmierzenia się z ciężarem gatunkowym, problematyką, konfliktem wartości, zamkniętymi w formie wiersza. Semestr ten ma charakter komplementarny. Stąd brak sztywnej propozycji programowej. Jest to konieczne ze względu na różne predyspozycje poszczególnych roczników. Wydaje się, że zamknięta w antycznym dramacie problematyka i forma wiersza, są szansą na zrozumienie właściwych kontekstów, punktów odniesienia i praktycznych umiejętności aktorskich, by móc dostrzegać elementy kulturowe, znaczeniowe, psychologiczne zależności we współczesnych dramatach europejskich. Wszystko to najtrudniejszym z możliwych abstrakcyjnych narzędzi jakim jest estetyka wiersza. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_WO3 Student zna repertuar związany ze specjalnością studiów.
SATL_WO4 Student zna środki ekspresji w teatrze ożywionej formy, posiada wiedzę z zakresu możliwości warsztatowych pokrewnych dyscyplin ( w tym najnowszych trendów)
Umiejętności
K_UO4 Student posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcją artystyczną.
K_UO6 Student posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych.
Kompetencje społeczne
K_KO5 Student świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej.
K_KO6 Student dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób;uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań.
Kryteria oceniania
W semestrze dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Ustalenie oceny zaliczeniowej odbywa się na podstawie egzaminu komisyjnego, podczas którego student prezentuje fragment tekstu literackiego, nad którym pracował na zajęciach.
Forma zaliczenia :
egzamin
Praktyki zawodowe
W semestrze dopuszcza się jedną nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Ustalenie oceny zaliczeniowej odbywa się na podstawie egzaminu komisyjnego, podczas którego student prezentuje fragment tekstu literackiego, nad którym pracował na zajęciach.
Forma zaliczenia :
egzamin
Literatura
Maria Dłuska "Próba teorii wiersza polskiego"
Thomas Stearns Eliot "Poezje", "Dramaty"
Johann Wolfgang von Goethe "Faust"
William Shakespeare Dramaty
W cyklu 2024/25-L:
Károly Kerényi |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: