Podstawy pracy nad rolą WSL/ATL/SDPnR
Semestr V i VI
Teoretyczne umiejętności:
1. analiza dramatu
2. analiza postaci: cechy, charakter, wykształcenie, zachowanie, poglądy, złożoność psychologiczna, relacje, konflikty, niespójności, okoliczności, działania, więzi lub ich brak, relacje, układ więzi, cel, przeszkody,
Praktyczne umiejętności:
- budowanie postaci; wybór środków, składowych psychicznych i fizycznych
- kształtowania jej charakteru,
- tworzenie świadomości postaci
- tworzenie jej sposobu myślenia
- tworzenie relacji z innymi, z przestrzenią
- świadomość kanałów komunikacyjnych i właściwy, spójny, ich dobór
- tworzenie życia postaci, jej dramaturgi w przestrzeni, za pomocą różnych środków; werbalnych, niewerbalnych,
- swoboda i świadomość improwizacyjna
- praktykowanie procesu jako postawy poszukującej, twórczej i kreatywnej
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
Wnikliwa analiza literacka, osadzenie w epoce, analiza dramaturgiczna dramatu, występujących postaci, konteksty kulturowe, historyczne, osadzenie w tradycji, aktualność, [K_WO3] [K_WO5]
świadomość możliwości środków i narzędzi gry aktorskiej do wyznaczonego celu interpretacyjnego, zakres pola inspiracji, [K_WO8] [K_WO11]
W zakresie umiejętności:
samodzielne wyznaczenie pola, zakresu improwizacji i jej kierunku [K_UO2][K_UO4]
wykorzystuje w pełni techniki aktorskie werbalne i niewerbalne [K_UO6]
świadome i kreacyjnie wykorzystywanie teoretycznego przygotowania do projektu artystycznego [K_UO8]
W zakresie kompetencji społecznych:
umiejętność dzielenia się zebranym doświadczeniem, wiedzą i kreatywnością z współtwórcami w procesie tworzenia wspólnego dzieła [K_KO2]
umiejętność pracy na wysokim poziomie zaangażowania, dyskusji, sporu,
umiejętność korzystania ze zjawisk emocjonalnych (napięcia, stresu, pasji) w myśleniu procesowym w trybie indywidualnym i zespołowym [K_KO5]
umiejętność zachowania twórczej, otwartej postawy w momentach kryzysowych, różnicy zdań, poglądów, napotkanych trudności
twórcza samokrytyczna postawa bycia w procesie [K_KO6]
umiejętność wyciągania wniosków, dokonywania analizy w zakresie procesu twórczego, własnego rozwoju indywidualnego a także procesu grupowego pozostałych twórców uczestniczących w projekcie [K_KO10]
Kryteria oceniania
Zaliczenie
Egzamin w semestrze V i VI
egzamin praktyczny
forma prezentacji scenicznej utworu (etiudy) przed komisją egzaminacyjną
Literatura
1. „Praca aktora nad rolą” Konstantin Stanisławski, przekład Jerzy Czech
2. „Praca aktora nad sobą” tom I, Konstantin Stanisławski, przekład Jerzy Czech
3. „Praca aktora nad sobą” tom II, Konstantin Stanisławski, przekład Jerzy Czech
1. „Pusta przestrzeń” Peter Brook, przekład Witold Kalinowski
2. ”Przeciw konwencjom” Marta Fik
3. ”Naga scena” Jacques Copeau, przekład Maria Skibniewska
4. „Poszukiwania” Jewgienij Wachtangow, przekład Henryk Bieniewski
5. ”Dzieło sztuki żywej” Adolphe Appia, przekład Janina Hera, Leszek Kossobudzki, Halina Szymańska
6. ”Przeciw interpretacji i inne eseje” Susan Sontag, przekład Małgorzata Pasicka, Anna Skucińska, Dariusz Żukowski
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: