Sceny dialogowe prozą WSL/ATL/SDP
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego, a także pojęcie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem, widownią i przestrzenią. Poprzez indywidualnie dopasowywane ćwiczenia aktorskie dotykające poszczególnych zagadnień w oparciu o konkretne sceny dialogowe, praca odbywa się nad następującymi aspektami:
1. Istota i rodzaje konfliktów scenicznych.
2. Rola analizy problemu postaci i problemu zawartego w scenie.
3. Tożsamość, pamięć emocjonalna, substytucja (podstawienie), zmysły i myślenie postaci
4. Budowanie postaci przez działanie
5. Prowadzenie logicznego dialogu z partnerem scenicznym
6. Tworzenie miejsca
7. Budowanie sytuacji scenicznej na podstawie sceny dialogowej prozą
8. Zasady prowadzenia konfliktu emocjonalnego, personalnego i przestrzennego
9. Panowanie nad rytmem sceny
10. Podzielność uwagi scenicznej
11. Powtarzalność działań scenicznych i procesów emocjonalnych w obrębie przyjętych założeń
12. Umiejętność umiejscowienia sceny w kontekście większej całości dramaturgicznej.
W cyklu 2023/24-L:
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego, a także pojęcie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem, widownią i przestrzenią. Poprzez indywidualnie dopasowywane ćwiczenia aktorskie dotykające poszczególnych zagadnień w oparciu o konkretne sceny dialogowe, praca odbywa się nad następującymi aspektami: |
W cyklu 2024/25-L:
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego, a także pojęcie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem, widownią i przestrzenią. Poprzez indywidualnie dopasowywane ćwiczenia aktorskie dotykające poszczególnych zagadnień w oparciu o konkretne sceny dialogowe, praca odbywa się nad następującymi aspektami: 1. Istota i rodzaje konfliktów scenicznych. 2. Rola analizy problemu postaci i problemu zawartego w scenie. 3. Tożsamość, pamięć emocjonalna, substytucja (podstawienie), zmysły i myślenie postaci 4. Budowanie postaci przez działanie 5. Prowadzenie logicznego dialogu z partnerem scenicznym 6. Tworzenie miejsca 7. Budowanie sytuacji scenicznej na podstawie sceny dialogowej prozą 8. Zasady prowadzenia konfliktu emocjonalnego, personalnego i przestrzennego 9. Panowanie nad rytmem sceny 10. Podzielność uwagi scenicznej 11. Powtarzalność działań scenicznych i procesów emocjonalnych w obrębie przyjętych założeń 12. Umiejętność umiejscowienia sceny w kontekście większej całości dramaturgicznej. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W):
Student samodzielnie, aktywnie i twórczo analizuje i diagnozuje zachodzące w nim procesy psychiczne i emocjonalne niezbędne do pracy scenicznej (K_W06)
Student samodzielnie bada zależności pomiędzy teorią a praktyką sceniczną, kreatywnie korzysta z inspiracji literackich w procesie scenicznego tworzenia (K_W11)
W zakresie umiejętności (U):
Student potrafi w praktyce dysponować swoją obecnością na scenie i w scenie (K_U06)
Student potrafi wykorzystać technikę improwizacji w tworzeniu wypowiedzi scenicznej zgodnej z założoną koncepcją, posługując się poznanymi środkami wyrazu (K_U04)
Student potrafi pracować nad sobą w zakresie stanów emocjonalnych, zmysłowych i reakcji motorycznych; wie jak je wywoływać, jak w nich trwać i jak je zmieniać tworząc indywidualną wypowiedź sceniczną (K_U01)
Student posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w sposób bezpieczny, nie powodujący uszczerbku na zdrowiu (K_U07)
Student potrafi dokonać analizy tekstu stanowiącego podstawę działań scenicznych i zaproponować adekwatne do niego środki wyrazu (K_U02)
Student działa na rzecz zespołu dążąc do porozumienia w sprawie wypracowania wspólnych, wartościowych pod względem artystycznym, rozwiązań (K_U05)
W zakresie kompetencji (K) :
Student dokonuje samooceny i konstruktywnej oceny partnera scenicznego (K_ K06)
Student świadomie wyraża swe opinie i bierze czynny udział w dyskusjach dotyczących pracy scenicznej z partnerem (K_K01)
Student bezpiecznie, świadomie wykorzystuje w pracy scenicznej swą wrażliwość i emocjonalność (K_K05)
Student przyjmuje krytyczne uwagi jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań (K_K06)
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności, przygotowania do zajęć i obecności (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności). Spóźnienie powyżej 5 minut traktowane jest jako nieobecność. Materiał wskazany przez wykładowcę jest omawiany i zatwierdzany wspólnie ze studentami. Poza wskazaniem prowadzącego (np. dotyczącym lektury tekstu z nośnika elektronicznego) używanie telefonów jest zabronione. Telefony powinny mieć wyłączony dźwięk. Egzamin odbywa się w formie publicznego pokazu wobec komisji i studentów. W wyjątkowych wypadkach widownia może być ograniczona na wniosek wykładowcy. Wszelkie zmiany powyższych zasad możliwe są na podstawie pisemnego kontraktu między wykładowcą a studentami.
Literatura
S. Book, "Podręcznik dla aktora"
U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa"
K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą. Część I. Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania"
J.Weston " Reżyserowanie aktorów"
W cyklu 2023/24-L:
S. Book, "Podręcznik dla aktora" |
W cyklu 2024/25-L:
S. Book, "Podręcznik dla aktora" U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa" K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą. Część I. Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania" J.Weston " Reżyserowanie aktorów" |
Uwagi
W cyklu 2023/24-L:
Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności, przygotowania do zajęć i obecności (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności). Spóźnienie powyżej 5 minut traktowane jest jako nieobecność. Materiał wskazany przez wykładowcę jest omawiany i zatwierdzany wspólnie ze studentami. Poza wskazaniem prowadzącego (np. dotyczącym lektury tekstu z nośnika elektronicznego) używanie telefonów jest zabronione. Telefony powinny mieć wyłączony dźwięk. Egzamin odbywa się w formie publicznego pokazu wobec komisji i studentów. W wyjątkowych wypadkach widownia może być ograniczona na wniosek wykładowcy. Wszelkie zmiany powyższych zasad możliwe są na podstawie pisemnego kontraktu między wykładowcą a studentami. |
W cyklu 2024/25-L:
Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności, przygotowania do zajęć i obecności (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności). Spóźnienie powyżej 5 minut traktowane jest jako nieobecność. Materiał wskazany przez wykładowcę jest omawiany i zatwierdzany wspólnie ze studentami. Poza wskazaniem prowadzącego (np. dotyczącym lektury tekstu z nośnika elektronicznego) używanie telefonów jest zabronione. Telefony powinny mieć wyłączony dźwięk. Egzamin odbywa się w formie publicznego pokazu wobec komisji i studentów. W wyjątkowych wypadkach widownia może być ograniczona na wniosek wykładowcy. Wszelkie zmiany powyższych zasad możliwe są na podstawie pisemnego kontraktu między wykładowcą a studentami. Osoba studiująca ma obowiązek przedłożenia wykładowcy prowadzącemu i opiekunowi roku usprawiedliwienia nieobecności. Zwolnienie lekarskie powinno zostać przedstawione nie później niż 7 dni od momentu nieobecności. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: