Świadomość ciała WSL/ATL/SC3-Z
Kurs integruje różne metody pracy z ciałem i umysłem w kompleksowy program rozwijający świadomość ciała na potrzeby pracy scenicznej.
Program koncentruje się na uwalnianiu ciała od napięć i blokad, rozwijaniu uważności na własne ciało oraz obecność partnera w przestrzeni. Studenci poznają świadome wykorzystanie oddychania, przepływu impulsów ruchowych oraz integracji ciała, głosu i umysłu. Ćwiczenia pobudzają wyobraźnię, myślenie abstrakcyjne i intuicyjne podejście do kreacji postaci.
Struktura zajęć opiera się na indywidualnych i grupowych ćwiczeniach wymagających głębokiej koncentracji. Po kilku blokach treningowych studenci tworzą etiudy ruchowe w oparciu o własne zdolności, odkrywając symboliczny wymiar ruchu i rozwijając indywidualną ekspresję sceniczną. Program wykorzystuje różne źródła inspiracji do kreowania form teatru tańca.
Udział w kursie wymaga otwarcia się na proces samopoznawczy i poznawczy, angażujący i rozwijający wszystkie zmysły, wyobraźnię oraz podążanie za intuicją, czerpanie z tych doświadczeń i wiedzy, a następnie wykorzystywanie jej w pracy twórczej.
Zakres materiału obejmuje: rozwijanie uważności na własne ciało, ciało partnera i przestrzeń; uwalnianie od wewnętrznych napięć i blokad; świadome wykorzystanie procesu oddychania; integrację ciała, głosu i umysłu; rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej przez kreowanie etiud teatru tańca; rozwijanie myślenia abstrakcyjnego i intuicyjnego podejścia do kreacji postaci z wykorzystaniem różnorodnych źródeł inspiracji.
|
W cyklu 2023/24-Z:
Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na: - rozwijanie i pobudzanie uważności (ciało, partner, przestrzeń) |
W cyklu 2025/26-Z:
Program obejmuje: autorskie techniki pracy z wyobraźnią oraz liną jako narzędziem fizycznym w celu rozwijania umiejętności odbierania i przekazywania impulsów oraz organiczną komunikację pozawerbalną między partnerami scenicznymi i osiąganie prawdy scenicznej; wybrane ćwiczenia metody Kristin Linklater nastawione na uwalnianie naturalnego głosu; medytację statyczną lub w ruchu jako narzędzie uspokajania umysły i pogłębiania świadomości oddechu i świadomości ciała; improwizację ruchową oraz pracę z hologramem postaci dla intuicyjnego poszukiwania fizyczności postaci. W ramach zajęć stosowane są również techniki masażu relaksacyjnego, powięziowego i tajskiego, które mają na celu wesprzeć uziemienie ciała, redukcję napięć i regenerację. Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na: |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- K_W06: ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych
W zakresie umiejętności (U) student:
- K_U01: używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze
- K_U04: posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną
- K_U06: posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
- K_U07: stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu
- SATL_U03: opanował ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- K_K05: świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej
Kryteria oceniania
Ocenie końcowej podlegają:
- zaangażowanie
- kreatywność
- postępy w rozwoju studenta, studentki
- umiejętność pracy samodzielnej
- umiejętność pracy w grupie
- efekt końcowy
- frekwencja (student, studentka mogą mieć maksymalnie 3 nieobecności nieusprawiedliwione, większa ilość nieobecności może być przyczyną niezaliczenia przedmiotu)
- etyka i higiena pracy
oraz przygotowanie i prezentacja etiudy ruchowej na podstawie zadań postawionych podczas zajęć, która w dniu egzaminy/ zaliczenia, zostanie zaprezentowana komisji egzaminacyjnej oraz studentom innych roczników.
- Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studentów, studentek ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć tym samym uczestnictwo w zajęciach nie będzie możliwe.
Forma zaliczenia:
VII sem - zaliczenie z oceną
VIII sem - egzamin
Szczegółowe kryteria oceny:
Ocena celująca (5,5)
Studenci:
- podczas zajęć wykazywali się wysokim poziomem aktywności i zaangażowania
- na zajęciach wykazywali się ponadprzeciętną kreatywnością i twórczą postawą
- brali udział w szkoleniach - warsztatach podnoszących ich kwalifikacje zawodowe bądź realizowali ponadprogramowe zadania
- byli zawsze przygotowani do zajęć
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli zawsze punktualni
- w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy
- w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała
Ocena bardzo dobra (5,0)
Studenci:
- podczas zajęć byli aktywni oraz pracowali systematycznie
- na zajęciach wykazali się kreatywnością i twórczą postawą
- wykazali się zaangażowaniem i wkładem pracy w doskonalenie własnych umiejętności
- byli zawsze przygotowani do zajęć
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli zawsze punktualni
- w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy
- w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała
Ocena dobra (4,0)
Studenci:
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- zazwyczaj byli przygotowani do zajęć
- wykonali postawione zadania, jednak mieli drobne problemy z techniką ich
wykonania
- podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała, jednak zaangażowanie i wkład pracy na zajęciach był nieadekwatny do posiadanych możliwości
- przestrzegali dyscypliny pracy
- przeważnie byli punktualni
- w pracy grupowej wykazali się dobrą umiejętnością współpracy
Ocena dostateczna (3,0)
Studenci:
- zazwyczaj byli przygotowani do zajęć
- wykazali się niskim poziomem zaangażowania i wkładem w pracę
- wymagali stałej motywacji ze strony pedagoga, a podejmowane wysiłki były
krótkotrwałe
- niesystematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli niepunktualni
- w zadaniach grupowych wykazali się średnią umiejętnością współpracy
Ocena niedostateczna (2,0)
Studenci:
- bardzo często opuszczali zajęcia
- będąc na zajęciach byli notorycznie nieprzygotowani
- nie wykazali minimum wkładu pracy podczas zajęć
- nie przywiązywali wagi do opanowanego materiału
- nie przestrzegali dyscypliny pracy
- w zadaniach grupowych wykazali się brakiem umiejętności współpracy.
Literatura
- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012
- Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015
- Gilbert Renaud, "Recall Healing: Uzdrawianie przez świadomość", WENA Studio Twórczej Ekspresji, 2014
- Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019
Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf
|
W cyklu 2023/24-Z:
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf |
W cyklu 2025/26-Z:
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf |
Uwagi
|
W cyklu 2025/26-Z:
Podczas zajęć obowiązuje całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz wnoszenia ich do sal dydaktycznych. Korzystanie z nich może być tylko w uzasadnionych przypadkach i za zgoda pedagoga. |