Świadomość ciała WSL/ATL/SC3-Z
Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na:
- rozwijanie i pobudzanie uważności na własne ciało, ciało i obecność partnera, przestrzeń
- uwalnianie ciała od wewnętrznych napięć i blokad (techniki relaksacyjne, masaż), eksploracja stanu rozluźnienia w działaniach ruchowych
- wyostrzoną koncentrację na przepływie impulsów ruchowych
- świadome wykorzystanie procesu oddychania w pracy z ciałem
- wykorzystanie wyobraźni w pracy z ciałem i głosem
- rozwijanie świadomego władania ciałem oraz rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej po przez kreowanie etiud ruchowych w oparciu o własne zdolności ruchowe
- integrację ciała, głosu i umysłu
- naukę praktycznego wykorzystania nabytych podczas zajęć umiejętności
- pobudzanie wrażliwości studenta na ruch oraz odkrywanie i nadawanie mu symbolicznego wymiaru
- rozwijanie myślenia abstrakcyjnego
- rozwijanie intuicyjnego podejścia do pracy twórczej w tym kreacji postaci
- wykorzystanie tekstu literackiego oraz innych źródeł inspiracji do tworzenie etiud teatru tańca oraz/lub innych form wyrazu scenicznego proponowanych przez studentów
W cyklu 2023/24-Z:
Zakres materiału wykorzystywanego podczas zajęć nakierowany jest na: - rozwijanie i pobudzanie uważności (ciało, partner, przestrzeń) |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- K_W06: ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych
W zakresie umiejętności (U) student:
- K_U01: używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze
- K_U04: posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną
- K_U06: posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
- K_U07: stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu
- SATL_U03: opanował ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- K_K05: świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej
Kryteria oceniania
Ocenie końcowej podlegają:
- zaangażowanie
- kreatywność
- postępy w rozwoju studenta, studentki
- umiejętność pracy samodzielnej
- umiejętność pracy w grupie
- efekt końcowy
- frekwencja (student, studentka mogą mieć maksymalnie 3 nieobecności nieusprawiedliwione, większa ilość nieobecności może być przyczyną niezaliczenia przedmiotu)
- etyka i higiena pracy
oraz przygotowanie i prezentacja etiudy ruchowej na podstawie zadań postawionych podczas zajęć, która w dniu egzaminy/ zaliczenia, zostanie zaprezentowana komisji egzaminacyjnej oraz studentom innych roczników.
- Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studentów, studentek ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć tym samym uczestnictwo w zajęciach nie będzie możliwe.
Forma zaliczenia:
V sem - zaliczenie z oceną
VI sem - egzamin
Szczegółowe kryteria oceny:
Ocena celująca (5,5)
Studenci:
- podczas zajęć wykazywali się wysokim poziomem aktywności i zaangażowania
- na zajęciach wykazywali się ponadprzeciętną kreatywnością i twórczą postawą
- brali udział w szkoleniach - warsztatach podnoszących ich kwalifikacje zawodowe bądź realizowali ponadprogramowe zadania
- byli zawsze przygotowani do zajęć
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli zawsze punktualni
- w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy
- w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała
Ocena bardzo dobra (5,0)
Studenci:
- podczas zajęć byli aktywni oraz pracowali systematycznie
- na zajęciach wykazali się kreatywnością i twórczą postawą
- wykazali się zaangażowaniem i wkładem pracy w doskonalenie własnych umiejętności
- byli zawsze przygotowani do zajęć
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli zawsze punktualni
- w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy
- w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała
Ocena dobra (4,0)
Studenci:
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- zazwyczaj byli przygotowani do zajęć
- wykonali postawione zadania, jednak mieli drobne problemy z techniką ich
wykonania
- podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała, jednak zaangażowanie i wkład pracy na zajęciach był nieadekwatny do posiadanych możliwości
- przestrzegali dyscypliny pracy
- przeważnie byli punktualni
- w pracy grupowej wykazali się dobrą umiejętnością współpracy
Ocena dostateczna (3,0)
Studenci:
- zazwyczaj byli przygotowani do zajęć
- wykazali się niskim poziomem zaangażowania i wkładem w pracę
- wymagali stałej motywacji ze strony pedagoga, a podejmowane wysiłki były
krótkotrwałe
- niesystematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli niepunktualni
- w zadaniach grupowych wykazali się średnią umiejętnością współpracy
Ocena niedostateczna (2,0)
Studenci:
- bardzo często opuszczali zajęcia
- będąc na zajęciach byli notorycznie nieprzygotowani
- nie wykazali minimum wkładu pracy podczas zajęć
- nie przywiązywali wagi do opanowanego materiału
- nie przestrzegali dyscypliny pracy
- w zadaniach grupowych wykazali się brakiem umiejętności współpracy.
Literatura
- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995
- Aleksandra Rembowska, „Teatr Tańca Piny Bauch”, Wyd. Trio, Warszawa 2009
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012
- Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015
- Gilbert Renaud, "Recall Healing: Uzdrawianie przez świadomość", WENA Studio Twórczej Ekspresji, 2014
- Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019
Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf
W cyklu 2023/24-Z:
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012 Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf |