Świadomość ciała WSL/ATL/SC3-L
Kurs integruje różne metody pracy z ciałem i umysłem w kompleksowy program rozwijający świadomość ciała na potrzeby pracy scenicznej.
Program koncentruje się na uwalnianiu ciała od napięć i blokad, rozwijaniu uważności na własne ciało oraz obecność partnera w przestrzeni. Studenci poznają świadome wykorzystanie oddychania, przepływu impulsów ruchowych oraz integracji ciała, głosu i umysłu. Ćwiczenia pobudzają wyobraźnię, myślenie abstrakcyjne i intuicyjne podejście do kreacji postaci.
Struktura zajęć opiera się na indywidualnych i grupowych ćwiczeniach wymagających głębokiej koncentracji. Po kilku blokach treningowych studenci tworzą etiudy ruchowe w oparciu o własne zdolności, odkrywając symboliczny wymiar ruchu i rozwijając indywidualną ekspresję sceniczną. Program wykorzystuje różne źródła inspiracji do kreowania form teatru tańca.
Udział w kursie wymaga otwarcia się na proces samopoznawczy i poznawczy, angażujący i rozwijający wszystkie zmysły, wyobraźnię oraz podążanie za intuicją, czerpanie z tych doświadczeń i wiedzy, a następnie wykorzystywanie jej w pracy twórczej.
Zakres materiału obejmuje: rozwijanie uważności na własne ciało, ciało partnera i przestrzeń; uwalnianie od wewnętrznych napięć i blokad; świadome wykorzystanie procesu oddychania; integrację ciała, głosu i umysłu; rozwijanie indywidualnej ekspresji ruchowej przez kreowanie etiud teatru tańca; rozwijanie myślenia abstrakcyjnego i intuicyjnego podejścia do kreacji postaci z wykorzystaniem różnorodnych źródeł inspiracji.
W cyklu 2022/23-L:
Materiał oraz metody wykorzystywane w semestrze letnim kładą nacisk na rozwijanie świadomości ciała oraz wykorzystywanie własnej fizyczności jako głównego środka ekspresji pozawerbalnej, po przez kreowanie etiud aktorsko ruchowych na podstawie analizy postaci, opracowania dla niej gestu psychologicznego oraz innych metod aktorskich czy technik i języka charakterystycznego dla teatru lalek. |
W cyklu 2023/24-L:
Materiał oraz metody wykorzystywane w semestrze letnim kładą nacisk na rozwijanie świadomości ciała oraz wykorzystywanie własnej fizyczności jako głównego środka ekspresji pozawerbalnej, po przez kreowanie etiud aktorsko ruchowych na podstawie analizy postaci, opracowania dla niej gestu psychologicznego oraz innych metod aktorskich czy technik i języka charakterystycznego dla teatru lalek. |
W cyklu 2025/26-L:
Materiał oraz metody wykorzystywane w semestrze letnim kładą nacisk na rozwijanie świadomości ciała oraz wykorzystywanie własnej fizyczności jako głównego środka ekspresji pozawerbalnej, po przez kreowanie etiud aktorsko ruchowych na podstawie analizy postaci, opracowania dla niej gestu psychologicznego, gestu symbolicznego oraz innych metod aktorskich czy technik z uwzględnieniem środków charakterystycznego dla teatru ożywionej formy. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- K_W06: ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych
W zakresie umiejętności (U) student:
- K_U01: używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze
- K_U04: posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną
- K_U06: posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
- K_U07: stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu
- SATL_U03: opanował ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- K_K05: świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej
Kryteria oceniania
Ocenie końcowej podlegają:
- zaangażowanie
- kreatywność
- postępy w rozwoju studenta, studentki
- umiejętność pracy samodzielnej
- umiejętność pracy w grupie
- efekt końcowy
- frekwencja (student, studentka mogą mieć maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione, większa ilość nieobecności może być przyczyną niezaliczenia przedmiotu)
- etyka i higiena pracy
oraz przygotowanie i prezentacja etiudy ruchowej na podstawie zadań postawionych podczas zajęć, która w dniu egzaminy/ zaliczenia, zostanie zaprezentowana komisji egzaminacyjnej oraz studentom innych roczników
- Nieobecność na zajęciach nie zwalnia studentów, studentek ze znajomości materiału, zadań, ćwiczeń, które były wykonywane podczas zajęć. Nieznajomość materiału będzie potraktowana jako nieprzygotowanie do zajęć tym samym uczestnictwo w zajęciach nie będzie możliwe.
Forma zaliczenia:
V sem - zaliczenie z oceną
VI sem - egzamin
Szczegółowe kryteria oceny:
Ocena celująca (5,5)
Studenci:
- podczas zajęć wykazywali się wysokim poziomem aktywności i zaangażowania
- na zajęciach wykazywali się ponadprzeciętną kreatywnością i twórczą postawą
- brali udział w szkoleniach - warsztatach podnoszących ich kwalifikacje zawodowe bądź realizowali ponadprogramowe zadania
- byli zawsze przygotowani do zajęć
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli zawsze punktualni
- w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy
- w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała
Ocena bardzo dobra (5,0)
Studenci:
- podczas zajęć byli aktywni oraz pracowali systematycznie
- na zajęciach wykazali się kreatywnością i twórczą postawą
- wykazali się zaangażowaniem i wkładem pracy w doskonalenie własnych umiejętności
- byli zawsze przygotowani do zajęć
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli zawsze punktualni
- w pracy grupowej wykazywali się bardzo dobrą umiejętnością współpracy
- w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała
Ocena dobra (4,0)
Studenci:
- systematycznie uczestniczyli w zajęciach
- zazwyczaj byli przygotowani do zajęć
- wykonali postawione zadania, jednak mieli drobne problemy z techniką ich
wykonania
- podnieśli swoje umiejętności związane z opanowaniem i świadomością ciała, jednak zaangażowanie i wkład pracy na zajęciach był nieadekwatny do posiadanych możliwości
- przestrzegali dyscypliny pracy
- przeważnie byli punktualni
- w pracy grupowej wykazali się dobrą umiejętnością współpracy
Ocena dostateczna (3,0)
Studenci:
- zazwyczaj byli przygotowani do zajęć
- wykazali się niskim poziomem zaangażowania i wkładem w pracę
- wymagali stałej motywacji ze strony pedagoga, a podejmowane wysiłki były
krótkotrwałe
- niesystematycznie uczestniczyli w zajęciach
- byli niepunktualni
- w zadaniach grupowych wykazali się średnią umiejętnością współpracy
Ocena niedostateczna (2,0)
Studenci:
- bardzo często opuszczali zajęcia
- będąc na zajęciach byli notorycznie nieprzygotowani
- nie wykazali minimum wkładu pracy podczas zajęć
- nie przywiązywali wagi do opanowanego materiału
- nie przestrzegali dyscypliny pracy
- w zadaniach grupowych wykazali się brakiem umiejętności współpracy.
Literatura
- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995
- Aleksandra Rembowska, „Teatr Tańca Piny Bauch”, Wyd. Trio, Warszawa 2009
- Kristin Linklater: „Uwolnij swój głos - tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową”, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, 2012
- Thomas W. Myers, "TAŚMY ANATOMICZNE MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE DLA TERAPEUTÓW MANUALNYCH I SPECJALISTÓW LECZENIA RUCHEM", DB Publishing, 2015
- Gilbert Renaud, "Recall Healing: Uzdrawianie przez świadomość", WENA Studio Twórczej Ekspresji, 2014
- Marzena Wiśniewska, Karol Suszczyński, „Puppetry in the 21st Century: Reflections and Challenges”, AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, 2019
Źródło: https://atb.edu.pl/wp-content/uploads/2019/10/Puppetry_in_the_21st_Century_e-book.pdf
W cyklu 2022/23-L:
- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995 |
W cyklu 2023/24-L:
- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995 |
W cyklu 2025/26-L:
- Michaił A. Czechow, „O technice aktora”, Wydawnictwo Akasza, Kraków 1995 |
Uwagi
W cyklu 2025/26-L:
Podczas zajęć obowiązuje całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz wnoszenia ich do sal dydaktycznych. Korzystanie z nich może być tylko w uzasadnionych przypadkach i za zgoda pedagoga. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: