Praca z mikrofonem WSL/ATL/PzM
1.Wiersz, proza, poemat i scenki dramatyczne w teatrze radiowym.
2.Kształcenie wyobraźni artystycznej.
3.Nawyki mikrofonowe w studiu radiowym.
4.Praca nad dykcją i artykulacją. Ćwiczenia oddechowe i głosowe. Różnice w artykulacji scenicznej i mikrofonowej. Rozgrzewka.
5.Świadome posługiwanie się głosem, pogłębienie umiejętności aktorskich studentów, pełne wykorzystanie ekspresji i indywidualności.
6. Samodzielna praca nad tekstem, przygotowywanie tekstów pod względem interpretacyjnym i dykcyjnym.
7.Podstawy pracy nad rolą i nad dialogiem w słuchowisku. Nagranie własnego słuchowiska (praca grupowa).
W cyklu 2023/24-Z:
Treści poruszane w czasie zajęć ( podstawowe zasady w pracy aktora z mikrofonem): |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
-poznaje historię sztuki radiowej, rozróżnia gatunki teatru radiowego i analizuje proces tworzenia słuchowiska ( K-WO7),(K_WO3)
-rozumie i stosuje podstawowe zasady pracy głosem przed mikrofonem: w studiu radiowym i dubbingowym (K_WO6)
-charakteryzuje postać dramatu radiowego, definiuje jej cel, identyfikuje wewnętrzne życie emocjonalne i intelektualne postaci, rozumie przyczyny i potrafi opisać motywy działania (K_WO6)
-zna możliwości oraz ograniczenia swojego głosu i aparatu artykulacyjnego w pracy z mikrofonem (K_WO6)
W zakresie umiejętności (U) student:
-rozwija wyobraźnię słuchową, stosuje możliwości ekspresji i artystyczne środki wyrazu w studiu radiowym i dubbingowym (K_UO3)
-tworzy postać dramatu radiowego, nadaje jej życie, konstruuje jej wewnętrzne napięcia, umie w sposób twórczy korzystać z emocji, własnej cielesności i intelektu K_UO4)
-potrafi wykonać i stosuje rozgrzewkę narządów mowy oraz głosu, zna metody rozluźniania i pracy ze swoim ciałem i głosem (K_UO7)(SATL_UO3)
-samodzielnie pracuje nad tekstem, analizuje go i nadaje mu interpretację
(K_UO1)
-współpracuje z resztą zespołu przy tworzeniu słuchowiska radiowego,jego warstwy muzycznej i dźwiękowej (K_UO5)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
-jest kreatywny, pracuje samodzielnie i w zespole; z zaangażowaniem tworzy postać głosową, umie współpracować z zespołem artystycznym i technicznym w studiu radiowym i dubbingowym; odpowiedzialnie pracuje nad samym sobą i dziełem artystycznym (K_KO1, K_KO2, K_KO3)
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin praktyczny-wymyślenie, przygotowanie, nagranie i prezentacja własnego słuchowiska radiowego.
Ocenie podlega również cały proces pracy nad różnymi tekstami w trakcie semestru.
Warunkiem otrzymania oceny końcowej jest spełnienie wszystkich wymogów zaliczenia, tj.wykonanie wszystkich zadań cząstkowych (przygotowanie i nagranie: wiersza, prozy,poematu oraz scenki dramatycznej w teatrze radiowym).
Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie zostanie dopuszczony do zaliczenia.
Forma zaliczenia :
V sem - egzamin
Literatura
Literatura wykorzystywana podczas zajęć :
1.Julian Tuwim „Bal w Operze”
2.Allen Ginsberg „Skowyt”
3.Tadeusz Różewicz „Białe małżeństwo” (fragmenty)
4.Stanisław Wyspiański „Sędziowie” (fragmenty)
5.Marek Hłasko "Pętla” (fragmenty)
6.William Szekspir „Romeo i Julia”, "Burza", "Hamlet"(fragmenty)
7.Eurypides „Medea” (fragmenty)
8. Sławomir Mrożek "Na pełnym morzu"
9.Teksty poetyckie różnych autorów, takich jak np.: Wisława Szymborska, Bolesław Leśmian, Stanisław Grochowiak, Halina Poświatowska, Sylvia Plath, Zbigniew Herbert,Iosif Brodski, Charles Baudelaire,Guillaume Apollinaire, Tadeusz Różewicz, Rainer Maria Rilke, Julia Hartwig, Rafał Wojaczek,Miron Białoszewski.
Słuchowiska do wysłuchania:
1. Feliksa Netz „Pokój z widokiem na wojnę polsko-jaruzelską”, reżyseria:Waldemar Modestowicz
2. Samuel Beckett "Jeszcze jeden radosny dzień, reżyseria:Waldemar Modestowicz
3.Wisława Szymborska "Nic dwa razy",reżyseria:Waldemar Modestowicz
4.(fragmenty) José Mauro de Vasconcelos "Moje drzewko pomarańczowe", reżyseria:Waldemar Modestowicz
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:
1.Michaił Czechow „O technice aktora”, Wyd. Arche 2000 przekł. Marek Sołek
2.J. K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą", PWST Kraków przekł. Jerzy Czech
3. Stephen Book „Podręcznik dla aktorów”, wyd. W. Marzec, Warszawa 2007
Literatura uzupełniająca:
1.Antonin Artaud „Teatr i jego sobowtór”, Wyd. AiF, Warszawa 1978, przekł. Jan Błoński
2.Peter Brook „Pusta przestrzeń”, Wyd. AiF, Warszawa 1977, przekł Witold Kalinowski
3.Ingmar Bergman „Laterna magica” Czytelnik 1991, przekł. Z. Łanowski
4.Jerzy Grotowski „Ku teatrowi ubogiemu”, przekł. Grzegorz Ziółkowski, Wrocław 2007
5.Jan Kott “Szekspir współczesny”, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1997
W cyklu 2023/24-Z:
Literatura wykorzystywana podczas zajęć (poza literaturą wpisaną w podstawowych informacjach o przedmiocie) : |
Uwagi
W cyklu 2023/24-Z:
Stała współpraca z zakresu wymowy i emisji głosu ( indywidualne konsultacje ze studentami) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: