Praca nad rolą w spektaklu teatru formy WSL/ATL/PnDwSTF-L
Role dyplomowe są sprawdzianem twórczych możliwości i umiejętności warsztatowych studenta na podstawie zagrania postaci scenicznych w spektaklach dyplomowych. Przygotowanie ról dyplomowych opiera się na współpracy z reżyserem, scenografem, kostiumologiem i innymi realizatorami spektaklu. Zaznajamia studentów z cyklem produkcyjnym przedstawienia teatralnego, wprowadza w proces jego eksploatacji w konfrontacji z publicznością.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy ( W) student:
• wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej K_W08, SATL_W02
• ma szeroką orientację w zakresie problematyki związanej z technologiami stosowanymi w teatrze SATL_W05
• posiada pełną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze specjalnością aktora teatru lalek, jak również szeroką wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin; SATL_W04
• zna możliwości różnych technik lalkowych, teatru przedmiotów, teatru maski i innych niekonwencjonalnych środków wyrazu artystycznego oraz teatru ożywionej formy; SATL_W03
• ma szeroką orientację w zakresie problematyki związanej ze znajomością zasad, techniki i technologii materiałów stosowanych w sztuce lalkarskiej; SATL_W05
posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji K_W06
W zakresie umiejętności (U) student:
• świadomie tworzy postać sceniczną korzystając z narzędzi emocjonalnych, cielesnych i intelektualnych; K_U01, K_U06
• świadomie posługuje się techniką i technologią teatru lalek; SATL_U2
• współpracuje z innymi osobami w ramach prac zespołowych;K_U05
• słucha współpracowników i umie wykorzystywać ich uwagi dla realizacji wspólnego celu jakim jest spektakl teatralny; K_U05
• samodzielnie rozwija umiejętności warsztatowe; SATL_U03
• nawiązuje kontakt z publicznością; w sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi; K_U11
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
• samodzielnie i kreatywnie korzysta ze swojej wyobraźni, intuicji, emocjonalności; adaptuje się do nowych i zmieniających się okoliczności, kontroluje swoje zachowania związane z publicznymi prezentacjami; K_K05
• wykazuje umiejętność samooceny; K_K06
• jest zdolny do podjęcia refleksji na temat i etycznych aspektów związanych z własną pracą; SATL_K02
• potrafi współpracować w ramach wspólnych projektów; K_K02
Kryteria oceniania
Ocena aktywności w trakcie prób, stopień przygotowania do próby, ocena wykonywanych zadań /ćwiczeń, ocena pracy nad rolą w trakcie prób, ocena efektu końcowego w postaci przedstawienia dyplomowego, jak również rozwoju roli podczas eksploatacji przedstawienia. Brana jest również pod uwagę ocena umiejętności pracy w grupie, komunikacji z innymi współtwórcami i pracy zespołowej. współpraca pedagogów z zakresu wymowy i impostacji, w razie konieczności również z emisji głosu, tańca czy świadomości ciała
Literatura
Michaił Czechow, O technice aktora, wyd. Arche 2000 tłum. Marek Sołek,
J. K. Stanisławski, Praca aktora nad sobą, PWST Kraków Jerzy Czech
Stephen Book, Podręcznik dla aktorów, wyd. W. Marzec, Warszawa 2007
W zależności od wyboru materiału do realizacji
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: