Podstawy scen dialogowych prozą WSL/ATL/PSDP
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego, a także pojęcie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem i przestrzenią. Poprzez indywidualnie dopasowywane ćwiczenia aktorskie dotykające poszczególnych zagadnień w oparciu o konkretne sceny dialogowe wybrane ze światowej literatury dramatycznej, praca odbywa się nad następującymi aspektami:
1. Istota emocji scenicznych
2. Reakcje zmysłowe, emocjonalne i motoryczne
3. Tożsamość, pamięć emocjonalna, substytucja (podstawienie), zmysły i myślenie postaci
4. Budowanie postaci przez działanie
5. Prowadzenie logicznego dialogu z partnerem scenicznym
6. Tworzenie miejsca
7. Budowanie sytuacji scenicznej na podstawie sceny dialogowej prozą
8. Zasady prowadzenia konfliktu emocjonalnego, personalnego i przestrzennego
9. Świadomy dobór środków wyrazu adekwatnych do materiału dramatycznego i założeń sceny
10. Panowanie nad rytmem sceny
11. Podzielność uwagi scenicznej
12. Powtarzalność działań scenicznych i procesów emocjonalnych w obrębie przyjętych założeń
Jeżeli sytuacja epidemiczna uniemożliwi bezpieczne prowadzenie zajęć w trybie stacjonarnym, będą one - na mocy zarządzenia Rektora - realizowane zdalnie. Dobór materiału umożliwia jego realizację w warunkach izolacji, za pośrednictwem powszechnie stosowanych urządzeń technicznych i komunikatorów internetowych (online).
W cyklu 2024/25-Z:
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego, a także pojęcie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem i przestrzenią. Poprzez indywidualnie dopasowywane ćwiczenia aktorskie dotykające poszczególnych zagadnień w oparciu o konkretne sceny dialogowe wybrane ze światowej literatury dramatycznej lub scenariuszy filmowych, praca odbywa się nad następującymi aspektami: 1. Istota emocji scenicznych 2. Reakcje zmysłowe, emocjonalne i motoryczne 3. Tożsamość, pamięć emocjonalna, substytucja (podstawienie), zmysły i myślenie postaci 4. Budowanie postaci przez działanie 5. Prowadzenie logicznego dialogu z partnerem scenicznym 6. Tworzenie miejsca 7. Budowanie sytuacji scenicznej na podstawie sceny dialogowej prozą 8. Zasady prowadzenia konfliktu emocjonalnego, personalnego i przestrzennego 9. Świadomy dobór środków wyrazu adekwatnych do materiału dramatycznego i założeń sceny 10. Panowanie nad rytmem sceny 11. Podzielność uwagi scenicznej 12. Powtarzalność działań scenicznych i procesów emocjonalnych w obrębie przyjętych założeń Jeżeli sytuacja epidemiczna uniemożliwi bezpieczne prowadzenie zajęć w trybie stacjonarnym, będą one - na mocy zarządzenia Rektora - realizowane zdalnie. Dobór materiału umożliwia jego realizację (przy zmianie np zadań stawianych osobom studiującym) w warunkach izolacji, za pośrednictwem powszechnie stosowanych urządzeń technicznych i komunikatorów internetowych (online). |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W):
Student samodzielnie, aktywnie i twórczo analizuje i diagnozuje zachodzące w nim procesy psychiczne i emocjonalne niezbędne do pracy scenicznej (K_W06)
Student samodzielnie bada zależności pomiędzy teorią a praktyką sceniczną, kreatywnie korzysta z inspiracji literackich w procesie scenicznego tworzenia (K_W11)
W zakresie umiejętności (U):
Student potrafi w praktyce dysponować swoją obecnością na scenie i w scenie (K_U06)
Student potrafi wykorzystać technikę improwizacji w tworzeniu wypowiedzi scenicznej zgodnej z założoną koncepcją, posługując się poznanymi środkami wyrazu (K_U04)
Student potrafi pracować nad sobą w zakresie stanów emocjonalnych, zmysłowych i reakcji motorycznych; wie jak je wywoływać, jak w nich trwać i jak je zmieniać tworząc indywidualną wypowiedź sceniczną (K_U01)
Student posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w sposób bezpieczny, nie powodujący uszczerbku na zdrowiu (K_U07)
Student potrafi dokonać analizy tekstu stanowiącego podstawę działań scenicznych i zaproponować adekwatne do niego środki wyrazu (K_U02)
Student działa na rzecz zespołu dążąc do porozumienia w sprawie wypracowania wspólnych, wartościowych pod względem artystycznym, rozwiązań (K_U05)
W zakresie kompetencji (K) :
Student dokonuje samooceny i konstruktywnej oceny partnera scenicznego (K_ K06)
Student świadomie wyraża swe opinie i bierze czynny udział w dyskusjach dotyczących pracy scenicznej z partnerem (K_K01)
Student bezpiecznie, świadomie wykorzystuje w pracy scenicznej swą wrażliwość i emocjonalność (K_K05)
Student przyjmuje krytyczne uwagi jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań (K_K06)
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach
2. Samodzielna, aktywna i twórcza praca nad sobą
3. Twórcza współpraca z partnerem i zespołem
4. Prezentacja scen dramaturgicznych na zajęciach
5. Zdobyte umiejętności praktyczne / progres
6. Pokaz semestralny ze scen dialogowych / egzamin
Dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione
Forma zaliczenia:
III sem - egzamin
Literatura
K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą. Część I. Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania"
M. Czechow "O technice aktora"
U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa"
W cyklu 2024/25-Z:
K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą. Część I. Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania" M. Czechow "O technice aktora" U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa" S.Book"Podręcznik dla Aktorów" |
Uwagi
W cyklu 2024/25-Z:
1. Obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach 2. Samodzielna, aktywna i twórcza praca nad sobą 3. Twórcza współpraca z partnerem i zespołem 4. Prezentacja scen dramaturgicznych na zajęciach 5. Zdobyte umiejętności praktyczne / progres 6. Pokaz semestralny ze scen dialogowych / egzamin Dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione Forma zaliczenia: III sem - egzamin Osoba studiująca ma obowiązek przedłożenia wykładowcy prowadzącemu i opiekunowi roku usprawiedliwienia nieobecności. Zwolnienie lekarskie powinno zostać przedstawione nie później niż 7 dni od momentu nieobecności. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: