Podstawy interpretacji prozy WSL/ATL/PIP
Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” obejmują pracę nad wybranymi utworami z polskiej i światowej prozy współczesnej.
Proza końca XX wieku, a przede wszystkim proza najnowsza jest często najbliższą pod względem języka i treści literaturą dla osób studenckich pierwszego roku. Dzięki temu jest to doskonały materiał do pracy nad podstawowymi zagadnieniami związanymi z aktorską interpretacją tekstu.
Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące analizy tekstu pisanego prozą, interpretacji wybranego fragmentu, pobudzenia wyobraźni studenta a dalej, przełożenia efektów tej pracy na interpretację aktorską.
Kurs obejmuje tematy i zagadnienia takie jak:
1. Wybór tekstów spośród polskiej i światowej prozy końca XX wieku i XXI wieku oraz analiza wybranych utworów.
2. Budowanie własnych założeń interpretacyjnych utworu:
• Na czym polega aktorska interpretacja i czym różni się od innych rodzajów interpretacji tekstu?
• Pojęcie „prawdy scenicznej”. Co sprawia że komuś wierzymy lub nie?
• Czym są okoliczności założone?
• Intencja. Szukanie i nazywanie aktorskiego celu wypowiadania konkretnego tekstu.
• Zwrócenie szczególnej uwagi studentek i studentów na to „co?” przekazują poprzez mówienie tekstu, a nie „jak” to robią. Skupienie na temacie aktorskim, praca nad ewentualnymi nawykami „grania emocji”.
• Znaczenie roli podtekstu w komunikacji.
• Czym jest fraza? I co znaczy „mówić frazą?”
• Poprawna akcentacja i intonacja.
• Jak mówić by nas słuchano i rozumiano? Znaczenie impostacji i artykulacji podczas prezentacji aktorskiej interpretacji tekstu.
3. Improwizacje aktorskie
• Obecność aktora - ćwiczenia z zakresu uważności, skupienia na byciu „tu i teraz”. Praca nad koncentracją.
• Ćwiczebne zmiany założeń interpretacyjnych rozwijające wyobraźnię i elastyczność aktorską
4. Podstawowe ćwiczenia ze świadomości ciała niezbędne do aktorskiej pracy z tekstem
• Jak pozycja ciała wpływa na mówienie tekstu?
• Poruszanie się w przestrzeni scenicznej.
• Ćwiczenia relaksacyjne mające na celu zredukowanie napięć w ciele.
|
W cyklu 2025/26-Z:
Zajęcia z przedmiotu „Podstawy interpretacji prozy” w semestrze zimowym roku akademickiego 2025/2026 poświęcone będą pracy nad współczesną literaturą podejmującą tematy uniwersalnych ludzkich doświadczeń, takich jak utrata bliskiej osoby, uzależnienie czy poczucie samotności. Szczególne miejsce zajmie proza o charakterze autobiograficznym oraz narracja pierwszoosobowa, pozwalająca studentkom i studentom na głębsze utożsamienie się z bohaterem i narratorem tekstu. Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności interpretacyjnych poprzez analizę języka i emocji zawartych w tekście oraz poszukiwanie prawdy scenicznej w przekładzie słowa pisanego na język sceny. Praca nad prozą współczesną sprzyja budowaniu autentycznej relacji z tekstem, uczy rozpoznawania intencji i podtekstu oraz rozwija świadomość emocjonalną aktora. Zajęcia łączą elementy analizy literackiej i praktyki scenicznej. Studenci uczą się, jak poprzez słowo, ciało i obecność sceniczną wyrażać doświadczenia bohaterów i jak zrozumienie tekstu prowadzi do stworzenia osobistej, prawdziwej interpretacji. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2025/26-Z: |
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy Student/ka:
- K_W03 zna repertuar związany ze specjalnością studiów
-K_W03 posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji
Z zakresu umiejętności Student:
-K_U02 analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych
-K_U04 posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną
-K_U06 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
-K_U07 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu
Z zakresu kompetencji Student/ka:
-K_K05 świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej
-K_K06 dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie publicznego pokazu, podczas którego osoba studiująca przedstawia aktorską interpretację wybranego utworu.
Na otrzymanie zaliczenia wpływa także cały proces pracy w trakcie semestru, zaangażowanie osoby studiującej w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu.
Osoba studiująca ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności. W przypadku większej ilości nieobecności student/ka może nie otrzymać zaliczenia.
Literatura
1. U. Hagen, Szacunek dla aktorstwa" wyd. PWSFTViT 2015
2. M. Czechow, "O technice aktora", wyd. Arche 2000
3.. S. Book, "Podręcznik dla aktorów". wyd. Wojciech Marzec, 2023
|
W cyklu 2025/26-Z:
1. U. Hagen, Szacunek dla aktorstwa" wyd. PWSFTViT 2015 Na zajęcia prowadzone przez mgr Natalię Sakowicz-Cempurę: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: