Laboratorium cienia /ww WSL/ATL/LCww
Naczelnym motywem towarzyszącym warsztatom będzie cień. Cień na przestrzeni wieków stanowił inspirację do działań w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności zarówno naukowej jak i artystycznej. Ta fascynacja cieniem pozostawiła po sobie ogromną spuściznę twórczych i naukowych dokonań.. Nabyta wiedza pomoże przybliżyć i zrozumieć naturę cienia jako bytu rzeczywistego, ale nienamacalnego. Na zajęciach będziemy zgłębiać i posługiwać się cieniem na wielu płaszczyznach. Struktura zajęć będzie miała charakter eksperymentalny. Zajęcia będą polegały na stwarzaniu sytuacji twórczych i prowokowaniu uczestników do szukania kreatywnych rozwiązań w obrębię zaproponowanej techniki. Inspiracji do działań będziemy poszukiwać w tekstach kultury i sztukach plastycznych. Uczestnicy oprócz wiedzy teoretycznej nabędą przede wszystkim umiejętności praktyczne z zakresu możliwości ekspresji tradycyjnego i współczesnego teatru cieni. W oparciu o wybrane tematy stworzą: story boardy (autorskich, obrazkowych scenariuszy) na bazie których, zaprojektują i wykonają formy cieniowe, a także poznają zasady budowy i użycia lamp oraz ekranów cieniowych. W efekcie powstaną autorskie, grupowe mini zdarzenia sceniczne zakończone prezentacją. W trakcie całego procesu twórczego stworzy się przestrzeń do dialogu i wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami. Zajęcia będą miały też formę wykładów, których treść przybliży różnorodność technik i form cieniowych, nawiąże do innych dziedzin nauki i sztuki, unaoczni, że cień stanowił i stanowi istotny aspekt w wierzeniach i rytuałach, pogłębi wiedzę o formowaniu się teatru cieni w różnych krajach i regionach.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy ( W) student:
• rozumie i zna zasady użycia form cieniowych na scenie, A_W13
• posiada wiedzę z zakresu literatury, historii i twórców teatru cieni - A_W3, A_ W6
• potrafi dokonać analizy materiału literackiego z wykorzystaniem możliwości teatru cieni.A_W7
W zakresie umiejętności (U) student:
• potrafi skonstruować formy, lampy, ekrany cieniowe A_U3
• zna zasady animacji różnych rodzajów form cieniowych potrafi je zastosować w pracy scenicznej, A_U5
• umie skonstruować wypowiedź artystyczną w technice teatru cieni A_U8
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
• potrafi nazwać i weryfikować popełniane błędy, A_K3
• rozumie pojęcie zespołowości i odpowiedzialności za proces tworzenia i prezentacji wypowiedzi artystycznej oraz potrafi tę wiedzę wykorzystać.A_K6
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji:
- ocena uczestnictwa i przygotowania do zajęć,
- ocena wykonywanych na zajęciach zadań stawianych przez prowadzącego,
- ocena efektów pracy w zespole
- zaliczenie poszczególnych etapów dydaktycznych z zakresu poznawania specyfiki teatru cieni
- przygotowanie story bordu
- skonstruowanie etiud w technice cieniowej
zaliczenie
Literatura
1. Blumenthal Eileen, Pupperty a world history, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, New York 2005
2. Głowacka Zuzanna Głowacka, „Sztuka Karagöza”, Teatr Lalek 2-3/2003
3. Jurkowski Henryk, Materiał jako wehikuł treści rytuału, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011
4. Keller Max, Fascynujące światło. Oświetlenie w teatrze i na estradzie, LTT Sp. z.o.o., Warszawa 2013,
5. Łabędzka-Koecher Małgorzata, Dawny teatr turecki, Pamiętnik teatralny, R. XXI, z.181, Warszawa 1972
6. Mitzner Piotr, Teatr światła i cienia, Państwowy Instytut Wydawniczy 1987
7. Platt Richard, Eyewitness Guiges. Cinema , , by Dorling Kinndersley Ltd., London1992; tłumacz. Klejn Krystyna, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1997
8. Reuscha Rainer, Schattentheater cz 1 cz2 cz3, Iternationales Schatetentheater Zentrum Schwääbisch Gmünd, Germany 1997
9. Stoichita Victor I. Krótka historia cienia, 1997 przełożył Piotr Nowakowski Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS, Wydane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków 2001
10. Wasilewska Joanna, Sztuka Orientu. Studia nad sztuką Azji, Wydawnictwo: Wydawnictwo Adam Marszałek; Kraków 2008