Interpretacja wiersza WSL/ATL/IW
Zajęcia z przedmiotu "Interpretacja wiersza" obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące wiersza klasycznego z kanonu polskiej literatury romantycznej (np. "Pan Tadeusz" A. Mickiewicza, "Beniowski" J.Słowacki). Zadaniem w tym semestrze jest poznanie formy regularnego jedenasto- i/lub trzynastozgłoskowca, w oparciu o tę formę wybudowanie interpretacji aktorskiej.
- wykład z zakresu poetyki
- specyfika wiersza sylabicznego, sylabotonicznego, toniczny
- średniówka- wykład i ćwiczenia
- ćwiczenia dotyczące wiersza klasycznego (pauzy -średniówkowe, klauzulowe, przerzutnie, funkcja intonacji, funkcja rymu).
- wybór fragmentów z polskiej literatury romantycznej
- analiza literacka, historyczna i kulturowa utworów
- tworzenie aktorskiej interpretacji wybranych fragmentów
- praca nad podtekstem, konfliktem, założonymi okolicznościami itp.
- ćwiczenia łączące ruch i mowę
- ćwiczebne zmiany założeń interpretacyjnych
- improwizacje aktorskie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy Student:
- posiada gruntowną znajomość kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania(K_W01)
-zna repertuar związany ze specjalnością studiów.(K_W03)
-posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.(K_W04)
-rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, śpiewie i ruchu, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju.(K_W11)
Z zakresu umiejętności Student:
-używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze.(KU01)
- analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych(KU02)
- posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną.(KU04)
-działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami.(KU05)
- posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych.(KU06)
-stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu.(KU07)
-samodzielnie formułuje krytyczne sądy na podstawie analizy, oceny i selekcji informacji, które potrafi swobodnie czerpać z różnych dziedzin humanistyki dla realizacji własnych projektów twórczych.(KU08)
-elastycznie przystosowuje się do warunków towarzyszących różnorodnym występom publicznym; umiejętnie nawiązuje kontakt z publicznością wykorzystując go skutecznie i odpowiedzialnie.(KU011)
Z zakresu kompetencji Student:
-wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści.(K_K01)
- rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych(K_K02)
- świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej.(K_K05)
-dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań.(K_K06)
- Dorobek artystyczny buduje w oparciu o etos zawodu aktora i twórcy.(K_K07)
-realizuje projekty artystyczne poruszające ważkie problemy współczesnego świata, działa na rzecz podtrzymania spuścizny dziedzictwa kulturowego w uniwersalnym wymiarze.(K_K09)
Kryteria oceniania
Egzamin w formie publicznego pokazu, podczas którego student przedstawia aktorską interpretację wybranego wiersza.
Na ocenę końcową wpływa także cały proces pracy nad tekstem w trakcie semestru, zaangażowanie studenta w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu, samodzielność w pracy.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności.
Literatura
1. U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa"
2. M. Czechow "O technice aktora", wyd. Arche 2000
3. D. Michałowska „Mówić wierszem”, Kraków 1999
4. A. Kulawik "Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej", Kraków 2005
5. L. Pszczołowska " Dlaczego wierszem", Warszawa 2003
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: