Gra aktora w masce WSL/ATL/GAwM-Z
Zagadnienia poruszane podczas zajęć:
- budowanie roli za pomocą ruchu, gestu oraz świadomej pracy ciała
- budowanie postaci i jej charakterystyczności z wykorzystaniem różnych rodzajów masek ( ze szczególnym uwzględnieniem , maski neutralnej, larwalnej i charakterystycznej )
- ćwiczenia rozwijające plastyczność w ciele
- ćwiczenia improwizacyjne rozwijające, koncentrację, wyobraźnię i estetyka ruchu
- kreowanie iluzji rzeczywistości za pomocą ciała i gestu
- wykorzystanie przestrzeni jako punktu odniesienia dla pracy aktora
- budowanie metafor scenicznych oraz zasada użycia maski na scenie
Zajęcia z maski mogą być prowadzone systemem on-line z użyciem odpowiednich narzędzi multimedialnych.
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy (W) student:
A_W10 - zna możliwości różnych technik lalkowych, teatru przedmiotów, teatru maski i innych niekonwencjonalnych środków wyrazu artystycznego oraz teatru ożywionej formy;
W zakresie umiejętności (U) student:
A_U3 posiada umiejętność świadomego posługiwania się techniką i
technologią teatru lalek w trakcie realizacji prac artystycznych;
A_U6 jest przygotowany do współdziałania i współpracy z innymi osobami
w ramach prac zespołowych;
A_U9 opanował efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych,
które umożliwiają ich ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę;
A_U13 zdobył umiejętności tworzenia w sposób umożliwiający odejście od
zapisanego tekstu/scenariusza;
A_K2 jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzystania:
- wyobraźni,
- intuicji,
- emocjonalności,
- zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie
rozwiązywania problemów,
- zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i
zmieniających się okoliczności,
- umiejętności kontrolowania swoich zachowań i sprostania warunkom
związanym z publicznymi prezentacjami.
Kryteria oceniania
V sem. - zaliczenie z oceną
Przygotowanie do zajęć i systematyczność - 40%
Zaangażowanie, skupienie i kreatywność na zajęciach 40%
Umiejętność wykonania ćwiczeń - 20%
Pokaz zaliczeniowy - w formie krótkiego pokazu wewnętrznego (publicznego).
Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności nieusprawiedliwionych student nie zostanie dopuszczony do egzaminu.
VI sem. - egzamin
Egzamin w formie etiudy lub krótkiego przedstawienia teatralnego, w którym każdy student prezentuję warsztat z gry aktora w masce. Ocenie podlega obecność na zajęciach (40%), efekty artystyczne, samodzielne przygotowanie do pracy, techniczne aspekty ćwiczeń (30%) oraz zaangażowanie i koncentracja na zajęciach (30%)
Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie otrzyma zaliczenia.
W przypadku dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych student nie otrzymuje zaliczenia.
W przypadku nieobecności student we własnym zakresie powinien nadrobić zaległości i materiał przepracowany na zajęciach.
Jeżeli student w wyniku złej sytuacji zdrowotnej, bądź innego zdarzania losowego nie może uczestniczyć w zajęciach, a jego nieobecności powodują duże zaległości w programie nauczania to prowadzący nie ma podstaw do zaliczenia przedmiotu.
Zajęcia mogą być prowadzone systemem on-line w razie konieczności związanych z kwarantanną. Zajęcia w takiej formie odbywają się indywidualnie. W przypadku zaliczania studenci przygotowują solowe etiudy z wykorzystaniem wybranej ( i wcześniej skonsultowanej z prowadzącym )maski.
Literatura
1. Decroux Etienne, O sztuce mimu, PIW, Warszawa 1967.
2. Lecoq Jacques, Ciało poetyckie, Wrocław 2011.
3. Barba Eugenio, Savarese Nicola, Sekretna sztuka aktora, Wrocław 2005.
4. Michaił A. Czechow, O technice aktora, Wydawnictwo Nearche, Kraków
5. Dorota Kędzior, Technika Alexandra; Jacek Santorowski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 1993
6. Henryk Jurkowski, Aktor w roli demiurga, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Warszawa 2006,
7. Włodzimierz Szturc, Rytualne źródła teatru - Obrzęd - Maska - Święto, PWST Kraków 2013