Emisja głosu z interpretacją piosenki I WSL/ATL/EGZIP1-L
Semestr III
-ćwiczenia wokalne
-warsztat emocjonalno-ruchowy
-ćwiczenia wokalne połączone z etiudą aktorską,
Semestr IV
- interpretacja piosenki - teoria ,rozmowa z wykładowcą, analiza tekstu piosenki, rozmowa o założeniach aktorskich (charakterystyce postaci, okolicznościach, w jakich się znajduje, celach , jakie obiera)
-przygotowanie własnej interpretacji piosenki z zakresu muzyki rozrywkowej (zadanie wokalne i aktorskie);
- ćwiczenia indywidualne i grupowe w trakcie zajęć (ruchowe i aktorskie);
- praca indywidualna nad zadanymi zagadnieniami;
W cyklu 2022/23-L:
Semestr III |
W cyklu 2023/24-L:
W ramach pracy nad utworem wokalnym, którego tematem jest wyznanie - osobista, intymna wypowiedź w pierwszej osobie. Student dotykając tego tematu, ma zadanie przygotować interpretację wokalno-aktorską w oparciu o pracę nad założeniami postaci, jej charakterystykę, okolicznościami, w jakich się znajduje oraz celu , jaki obiera podczas wykonania danej piosenki. Na etapie wykonawczym student ma dodatkowo zadanie aktorskie, formalne, polegające na znalezieniu kierunku ruchu lub charakterystycznego gestu postaci, czy też jej kodu ruchowego. |
W cyklu 2024/25-L:
Ballady z lat ’90 to wybór nieprzypadkowy. Podobnie jak w semestrze poprzednim, pod kątem wokalnym zakłada się maksymalne odejście od pierwowzoru, zarówno pod względem dynamiki, artykulacji jak też innych elementów dzieła muzycznego. Pod względem interpretacyjnym są to bardzo emocjonalne utwory muzyczne, mimo, że nierzadko ich tekst jest dość prosty. Ma to podwójną trudność. Po pierwsze student ma za zadanie odnaleźć adekwatną do utworu emocję, dzięki której będzie utwór prowadził. Jej trafność jest niezbędna ze względu na różnorodność tekstową oraz nadanie znaczenia wyrazowego. W semestrze II zakłada się, by każdy student świadomie uczestniczył w wykonaniach piosenek pozostałych studentów. Będzie to praca nad obecnością na scenie oraz budowaniem napięcia nie tylko w prezentacji solowej. Zatem „zespołowość” będzie hasłem towarzyszącym |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy ( W) student:
-poprzez pracę indywidualną poszerza znajomość repertuaru związanego ze studiowanym kierunkiem K_W03
-jest w stanie definiować elementarne zjawiska dotyczące techniki wokalnej, elementów dzieła muzycznego oraz wykonawstwa artystycznego. Potrafi wykorzystać teorię w praktyce K_W11
W zakresie umiejętności (U) student:
-potrafi współdziałać z innymi osobami w zakresie wykonywanych ćwiczeń K_U05
-potrafi posługiwać się głosem w ramach ćwiczeń warsztatowych i samodzielnie je doskonalić K_U07
-umie korzystać z wypracowanych elementarnych umiejętności warsztatowych dla realizacji własnej koncepcji artystycznej K_U06
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
-jest w stanie korzystać z własnej intuicji, wyobraźni i odczuć oraz umie kontrolować swoje reakcje na potrzeby prezentacji publicznej K_K05
-jest w stanie dokonać konstruktywnej krytyki swojej pracy oraz pracy innych osób K_K06
Kryteria oceniania
Semestr III – zaliczenie
Semestr IV – zaliczenie z oceną
- obecność na zajęciach;
- ocena zadań zleconych do wykonania poza zajęciami;
- ocena zadań wykonywanych podczas zajęć;
- ocena efektów pracy podczas prezentacji indywidualnej;
Literatura
1. G. Concon-50 ćwiczeń op.9, PWM 1964.
2. N. Vaccai- Praktyczna metoda śpiewu włoskiego, PWM.
3. B.Lutgen-Wokalizy, PWM Kraków 1948
4. T.Zalewski – Cztery zasadnicze systemy w procesie nauczania śpiewu
solowego wg. R.Husson’a (COPSA MP z. 84;1965).
5. B. Tarasiewicz - Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji
głosu. WPN UNIVERSITAS, Kraków 2006.
6. K. Linklater – „Uwolnij swój głos- tworzenie obrazów w pracy nad głosem i
mową”. PWST w Krakowie 2012.
7. H. Zielińska – Kształcenie głosu.WM POLIHYMNIA, Lublin 2002.
8. S.Grochmal – Ćwiczenia relaksowo-koncentrujące.
W cyklu 2023/24-L:
Haskel Frankel, Uta Hagen "Szacunek dla aktorstwa", PWSFTviT, Łódź 2015 |
W cyklu 2024/25-L:
Haskel Frankel, Uta Hagen "Szacunek dla aktorstwa", PWSFTviT, Łódź 2015 |
Uwagi
W cyklu 2022/23-L:
warunkiem zaliczenia przedmiotu jest prezentacja utworu przed publicznością |
W cyklu 2024/25-L:
Całość przewidziana jest z towarzyszeniem fortepianu bez korzystania |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami: