Działania performatywne WSL/ATL/DP-Z
W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych. Istotnym elementem zajęć konwersatoryjnych będą też rozmowy na temat performatywnych aspektów życia codziennego i publicznego. Punktem wyjścia do dyskusji będą proponowane lektury z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Spotkania będą forum wymiany myśli, refleksji, przestrzenią do budowania autorskich konstruktów myślowych.
Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań (lub instalacji) performatywnych - indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób).
Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia.
W cyklu 2025/26-Z:
W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych. Istotnym elementem zajęć konwersatoryjnych będą też rozmowy na temat performatywnych aspektów życia codziennego i publicznego. Punktem wyjścia do dyskusji będą proponowane lektury z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Spotkania będą forum wymiany myśli, refleksji, przestrzenią do budowania autorskich konstruktów myślowych. Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań (lub instalacji) performatywnych - indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób). Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2025/26-Z: |
Efekty kształcenia
- student potrafi zdefiniować dynamiczne pojęcie performansu i sztuk performatywnych (K_K02, K_K06, SATL_K02);
- student zna historię powstania sztuki performansu, proces przemian działań performatywnych na przestrzeni lat oraz potrafi podać przykłady współczesnych artystów-performerów (K_W04, K_W09, K_K10, SATL_W04);
- student ma doświadczenie w tworzeniu autorskiego konspektu działań performatywnych. (K_W06, K_U01, SATL_W03, SATL_U04).
Kryteria oceniania
Formą zaliczenia I semestru jest:
- uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności),
- aktywność podczas rozmów w trybie konwersatoryjnym,
- podjęcie próby realizacji autorskiego działania performatywnego - co ważne: istotny jest tutaj proces, a nie efekt; nie zakłada się publicznej prezentacji efektów pracy, istnieje jednak taka możliwość.
Praktyki zawodowe
Wzięcie udziału w działaniu performatywnym poprzez samodzielne nawiązanie przez studenta współpracy z dowolną instytucją w Białymstoku, w całej Polsce lub za granicą.
Literatura
Po wstępnym rozpoznaniu zainteresowań osób uczestniczących w zajęciach nastąpi dobór lektur (w przystępnych fragmentach), które będą omawiane podczas zajęć. Wstępna bibliografia obejmuje takie pozycje jak:
- J.L. Austin "Jak walczyć słowami",
- J. Butler m.in. "Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości" i "Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu",
- M. Carlson "Performans",
- E. Fisher-Lichte "Esteryka performatywności",
- D. Kosiński "Performatyka.W(y)prowadzenia"
- H.T. Lechmann "Teatr postdramatyczny",
- R. Schechner "Performatyka. Wstęp"
- R. Schneider "Pozostaje performans"
- V. Turner, "Od rytuału do teatru"
- "Performatyka. Terytoria" pod red. E. Bal i D. Kosińskiego
- "Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie" wybór i oprac. E. Godlewska-Byliniak i J. Lipka-Konieczna
W cyklu 2025/26-Z:
Po wstępnym rozpoznaniu zainteresowań osób uczestniczących w zajęciach nastąpi dobór lektur (w przystępnych fragmentach), które będą omawiane podczas zajęć. Wstępna bibliografia obejmuje takie pozycje jak: - J.L. Austin "Jak walczyć słowami", |
Uwagi
W cyklu 2025/26-Z:
Część zajęć konwersatoryjnych może być realizowana w formule on-line. |