Ćwiczenia animacyjne WSL/ATL/CwAnim-L
II semestr jest to praca nad nowo zaproponowaną formą lub uzasadniona kontynuacja pracy nad formą obraną przez studenta w I semestrze
1. Uzasadnienie wyboru techniki i formy lalkowej z którą osoba studiująca będzie pracować.
2. Omówienie budowy i możliwości technicznych formy oraz dostosowanie ich do potrzeb animatora.
3. Analiza repertuaru pod kontem środków wyrazu scenicznego wybranej formy lalkowej.
4. Ćwiczenia praktyczne (kontakt wzrokowy, myśl i emocje, rytm i zmiany rytmu jako wyraz emocji i tematów, pozowanie jako wyraz stanu emocjonalnego itp.) prowadzące do świadomego użycia możliwości motorycznych formy lalkowej w budowaniu postaci scenicznej, przeprowadzenia i uzewnętrznienia procesu emocjonalnego.
5. Kompozycja przestrzeni scenicznej, optymalizującej funkcjonowanie animatora, prowadzące do jak najpełniejszego stworzenia postaci lalkowej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) osoba studiująca:
zna sposoby wykorzystania możliwości klasycznych i współczesnych form teatru lalek; (SATL_W02)
rozumie zasady działania na scenie lalki (formy plastycznej) i współdziałania aktora i lalki;(SATL_W03)
zna możliwości i środki ekspresji przypisane zgłębianej technice lalkowej; (SATL_W04)
wie jak w zgodzie z obraną konwencją lalkową, przeprowadzić działania artystyczne w przestrzeni teatralnej; (SATL_W05)
W zakresie umiejętności (U) osoba studiująca:
świadomie posługuje się formą lalkową; (SATL_U02)
potrafi przenieść emocje na formę;(SATL_U03)
potrafi przystosować pod względem konstrukcyjnym konkretną formę lalkową w celu realizacji podjętych działań scenicznych; (SATL_U04)
wykazuje się umiejętnością samodzielnej pracy warsztatowej; (SATL_U03)
W zakresie kompetencji społecznych (K) osoba studiująca:
potrafi pracować samodzielnie; (SATL_K01)
potrafi nazwać i weryfikować popełniane błędy; (SATL_K01)
Kryteria oceniania
Zaliczenie
Obecność i aktywny udział na zajęciach, ćwiczeniach oraz samodzielna, aktywna i twórcza praca nad formą lalkową.
Warunkiem zaliczenia jest obecność na minimum 50% zajęć. Nieusprawiedliwiona nieobecność osoby studiującej na więcej niż dwóch zajęciach danego przedmiotu w ciągu semestru skutkuje brakiem zaliczenia.
Literatura
H. Jurkowski, H. Ryl, J. Sztaudynger "Od szopki do teatru lalek”
H. Jurkowski "Szkice z teorii teatru lalek"
M. Czechow "O technice aktora"
Literatura uzupełniająca
Z. Strzelecki "Polska plastyka teatralna" tom 1 i 2
Z. Strzelecki "Współczesna scenografia polska"
H. Jurkowski, H. Ryl, A Stanowska "Teatr lalek zagadnienia metodyczne
M. Keller "Fascynujące Światło"