Zarządzanie w kulturze (1) WOT/M/ZwKult
1. Wprowadzenie do zarządzania w kulturze: instytucje kultury – organizacja, tworzenie, rejestr instytucji kultury, rola organizatora, powołanie dyrektora, najważniejsze akty prawne.
2. Instytucja i otoczenie: kultura lokalna i globalna. Rożne rodzaje instytucji – różne wyzwania. Instytucja kultury jako „trzecie miejsce”.
3. (Nowa) widownia - Audience development. O budowaniu, badaniu i strategiach rozwoju publiczności.
4. Instytucja dostępna i inkluzywna – czyli jaka? Jak budować dostępną instytucję kultury.
5. Oferta instytucji kultury – projektowanie programu, strategia rozwoju, misja i wizja.
6. Style przywództwa: od hierarchicznego po przywództwo służebne (servant leadership). Dobre praktyki.
7. Instytucja w sieci kontaktów - budowanie relacji, współpraca międzysektorowa, zewnętrzne źródła finansowania i wsparcia (dotacje, sponsoring, patronat).
8. Kompetencje przyszłości menadżerów i menadżerek kultury (odporność psychiczna, rezyliencja, pojęcie świata VUCA i BANI w kontekście zarządzania w kulturze)
9. Marketing, public relations i kanały komunikacji instytucji kultury.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
K_WOTM_W04 - Absolwent zna i rozumie istotę powiązania instytucji kultury z kwestiami ekonomicznymi, prawnymi i etycznymi oraz polityczne, społeczne, ekonomiczne i instytucjonalne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów – z uwzględnieniem zasad tworzenia różnych form przedsiębiorczości - P7S_WK
Umiejętności:
K_WOTM_U05 - Absolwent rozumie zasady kierowania pracą zespołu – w badaniach lub w pracy organizacyjnej na rzecz instytucji kultury i sektora kreatywnego – potrafi współpracować w grupie, zajmować stanowiska kierownicze - P7S_UO
Kompetencje społeczne:
K_WOTM_K04 - Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, uzależnionych od tendencji rozwojowych życia kulturalnego i naukowego, z uwzględnieniem etosu i zasad etyki zawodowej oraz samorozwoju dorobku zawodowego - P7S_KR
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności na zajęciach (możliwe są 2 nieusprawiedliwione obecności) oraz zaliczenia testu wiedzy. Do oceny końcowej brana jest pod uwagę aktywność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. I. Fischer, A. Gawrońska-Baran, T. Krywan, S. Liżewski, M. Mędrala, A. Mituś, E. Ostapowicz, K. Pawlik, E. Perłakowska, M. Rotkiewicz, J. Słupski, K. Szocik, S. Tyrakowski, K. Wojciechowska, „Vademecum dyrektora instytucji kultury”, C.H. Beck, Warszawa 2019 (lub nowsze)
2. E. Kocój, A. Kędziora, J. Szulborska-Łukaszewicz, „Zarządzanie w sektorze kultury”, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019 r.
3. Praca zbiorowa, „Budowanie organizacji”, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2023 r.
4. Praca zbiorowa, „Scenariusze prorozwojowe instytucji kultury”, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2024 r.
5. S. Czarnecki, „Nowa widownia. O promocji w kulturze”, narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2016 r.
6. „Model dostępnej kultury”, dostęp: https://www.nck.pl/upload/2024/03/model-dostepnej-kultury.pdf
7. „Jak dobrze ewaluować projekty kulturalne?”, Mazowiecki Instytut Kultury, dostęp:
https://www.mazowieckieobserwatorium.pl/images/tools/ewaluacja/files/1_miniporadnik.pdf
8. W. Haman, J. Gut, „Zrozumieć zespół. Fenomen małej grupy”, Grupa szkoleniowa kontrakt osh, Warszawa 2019 r.
9. A. Etmanowicz, „Audience development według Fundacji Impact – Poradnik Bardzo Młodo Kulturalny”, 2023 r., dostęp: https://csklublin.pl/wp-content/uploads/2023/04/Poradnik_BMK_11_Audience_development_Etmanowicz.pdf
10. Strategie dla Kultur. Kultura dla rozwoju.” Zarządzanie strategiczne instytucją Kultury”, red. M. Śliwa, Małopolski Instytut Kultury, 2011 r., dostęp:
https://issuu.com/mik.krakow/docs/strategie-dla-kultury-kultura-dla-rozwoju
Lektury uzupełniające:
1. F. Laloux, „Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości”, Studio Emka, 2015 r.
2. B. Ken, R. Broadwell, „Servant Leadership w praktyce. Jak budować znakomite relacje i pomagać pracownikom osiągać imponujące wyniki”, mt biznes, Warszawa 2019 r
3. Raport, „Podnoszenie kompetencji kadr kultury w domach, centrach i ośrodkach kultury, Regionalne Obserwatorium kultury, Katowice 2015 r., dostęp: https://www.mazowieckieobserwatorium.pl/media/_mik/files/4632/podnoszenie-kompetencji-kadr-kultury.pdf
4. Raport, „Badanie publiczności warszawskich instytucji kultury”, na zlecenie Urzędu m.st. Warszawa, dostęp: https://www.nck.pl/upload/attachments/318560/raport_badanie_publicznosci_ogolem.pdf
Polecane:
1. Czasopismo: „Zarządzanie w kulturze” dostęp: https://ejournals.eu/czasopismo/zarzadzanie-w-kulturze
2. Podcast o zarządzaniu w kulturze:
- https://zwinnakultura.pl/
- „Dobry stan kultury” – podcast Mazowieckiego Instytutu Kultury (Spotify i YouTube)