Zarządzanie instytucjami 2 WOT/M/ZInst2-L
Zakres poszczególnych tematów:
1. Modele instytucji kultury w Polsce.
2. Modele instytucji kultury na świecie.
3. Struktury organizacyjne w teatrach.
4.Podstawowa wiedza o podstawach prawnych teatrów publicznych oraz innych form organizacyjnych.
5.Podstawowa wiedza o prawach autorskich.
3. Podstawowe obowiązki i zakres odpowiedzialności producenta.
4. Producent a kurator – kreatywna rola producenta.
5. Modele produkcji teatralnej w Polsce i w Europie.
6.Programowanie wydarzeń artystycznych pod kątem produkcji.
7.Organizacja produkcji i innych wydarzeń kulturalnych.
8.Analiza przykładowych produkcji.
9.Zasady kooperacji z innymi działami w teatrze przy produkcji teatralnej.
10.Podstawowe zasady negocjacji.
12.Podstawy koprodukcji.
13.Analiza przykładowych koprodukcji.
14.Podstawy impresariatu.
15.Analiza przykładowych produkcji wyjazdowych.
16. Znaczenie edukacji w instytucjach kultury.
17.Rozpoznanie modeli edukacyjnych w Polsce i na świecie.
17.strategie komunikacji w instytucjach kultury.
18.Znaczenie rozwoju publiczności dla instytucji kultury.
19. Praca nad tekstem z reżyserami/kami wywodzącymi się z różnych dziedzin ( taniec / teatr / performance )
20.Etyka zawodowa
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Scharakteryzować zadania producenta i kuratora K_W05
EM 2 Wskazać różne formy instytucjonalne oraz zasady działania teatrów K_W14
EM 3 Zdefiniować elementy procesu produkcji K_W18
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Skonstruować harmonogram produkcji K_U13
EM 5 Skonstruować budżet produkcji K_U13
EM 6 Przeprowadzić proces produkcji K_U13
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Identyfikować mechanizmy i wymogi teatru publicznego oraz potrzeby artystów K_K01
EM 8 Identyfikować i działać pomiędzy ograniczeniami budżetowymi a wizją artystyczną K_K02
EM 9 Współdziałać w pracy grupowej przy produkcji teatralnej i znajdować kreatywne rozwiązania K_K05
Kryteria oceniania
Aktywność w dyskusji 30%
Prace zaliczeniowe 30%
Końcowa praca zaliczeniowa 40%
Literatura
PRODUKCJA / MODELE ORGANIZACJI PRACY TEATRALNEJ / ZARZĄDZANIE
1. Finansowanie kultury i zarządzanie instytucjami kultury, red. J. Hausner, 2009, http://www.kongreskultury.pl/library/File/RoSK%20finansowanie/finansowanie_kultury_wer.pelna.pdf,
2. Dragićević-Šešić M. i Stojković B., Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
3. Mingus N., Zarządzanie projektami, One press, Warszawa 2009.
4. „Kolektywy teatralne, artystyczne i badawcze", red. E. Guderian-Czaplińska, S. Godlewski, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2018.
5. „Monopol teatru repertuarowego”, rozmawiają: Jerzy Hausner, Krzysztof Mieszkowski, Agata Siwiak, Bartosz Szydłowski, „Didaskalia” 2012 nr 111.
6. Nowak M., My, czyli nowy teatr publiczny, Dialog 2016, nr 6.
7. Rowntree J., „Zrób to inaczej. Przewodnik po sztuce, biznesie i aktywności
obywatelskiej”, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2016 (fragmenty).
8. „Struktura teatru a struktura spektaklu. Wpływ systemu organizacji instytucji na estetykę przedstawienia w wybranych krajach europejskich”, red. A. Galas-Kosil, P. Olkusz, Instytut im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2016, s. 15-21, 52-59, 85-111.
9. Szreder K., "ABC projektariatu. O nędzy projektowego życia", Bęc zmiana, Warszawa 2016.
10. Trzeciak Hanna, „Ekonomika teatru”, Instytut Teatralny im. Zbigniewa. Raszewskiego 2011.
PROGRAMOWANIE / KURATOROWANIE
1. Brenson M., The Curator’s Moment, Art Journal, vol. 57, No 4, 1998, s. 16-27, dostęp: http://www.mjfdesign.net/terri/4ccuratorsmoment.pdf
2. Szyłak A., Buszujący w sztuce: kim jest kurator wystaw sztuki współczesnej?, http://magazyn.o.pl/2002/aneta-szylak-kurator-wystaw-sztuki-wspolczesnej/,
3. Klaić D., Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2014.
4. Kunst B., Artysta w pracy, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2016.
5. Welsch W., Estetyka poza estetyka. O nową postać estetyki, przeł. K. Guczalska, Universitas, Kraków 2005.
6. Stadion X – miejsce, którego nie było, red. J. Warsza, Wyd. Ha!art, Kraków 2008. Dostęp
7. Malzacher F., Przy całej przyjaźni. Kuratorowanie w sztukach performatywnych, Gazeta Teatralna „Didaskalia”, nr 112, grudzień 2012.
8. //MIX, red. T. Plata, D. Sajewska, Wyd.: Instytut Teatralny, Komuna Warszawa i Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.
9. Keil M., Artysta – kurator – producent kultury, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 121, czerwiec-sierpień 2014.
10. Odzyskiwanie tego, co oczywiste. O instytucji festiwalu / Reclaiming the Obvious. On the Institution of the Festival, red./ed. Marta Keil, Lublin 2017.
11. Rancière J., Estetyka jako polityka, przeł. Julian Kutyła i Paweł Mościcki. Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007.
12. „Re//mix. Performans i dokumentacja”, red. D. Sajewska, T. Plata, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Komuna//Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014
13. Halberstam J., Przedziwna sztuka porażki, Warszawa 2018.