Zarządzanie instytucjami 1 WOT/M/ZInst1-Z
Zakres poszczególnych tematów:
1. Kierunki rozwoju teorii organizacji i zarządzania, w ujęciu historycznym m.in:
1.1 podejście klasyczne
1.2 behawioralna teoria zarządzania
1.3 ilościowa teoria zarządzania
1.4 podejście systemowe
1.5 relacyjność teorii zarządzania
1.6 zarządzanie zasobami
rodzaje zarządzania
2. Teatr jako system
3. Organizacja
3.1 rodzaje organizacji
3.2 cykl życia organizacji
3.3 cykl działania zorganizowanego
4. Teatr jako artystyczna instytucja kultury – umocowania prawne; Teatr a organizator.
5. Struktury organizacyjne
5.1 rola struktury w organizacji
5.2 modele struktur organizacyjnych
5.3 parametry struktur organizacyjnych
6. Struktura organizacyjna teatru i jego organy
7. Zarządzanie organizacją
7.1 funkcje zarządzania
7.2 postawa menedżera
7.3 umiejętności menedżera
7.4 role kierownicze
8. Wewnętrzne regulacje prawne określające reguły zarządzania teatrem.
9. Podejmowanie decyzji w organizacji
9.1 istota decyzji i modele decyzyjne
9.2 proces podejmowania decyzji
9.3 bariery w podejmowaniu racjonalnych decyzji
9.4 informacyjne wsparcie procesu decyzyjnego
10. Zadania teatru – działalność programowa. Realizacja premiery teatralnej. Tryb uzgodnień i zatwierdzeń zadań artystycznych. Produkcja środków inscenizacji – procedury decyzyjne.
11. Proces kontroli w zarządzaniu
11.1 pojęcie kontroli, audytu i controllingu
11.2 funkcje i zadania kontroli
11.3 proces kontrolowania i rodzaje kontroli
11.4 zadania i rodzaje controllingu
12. Organy kontrolne teatru; Gospodarka finansowa teatru; Zewnętrzne regulacje kontrolne: prawo zamówień publicznych, ustawa o finansach publicznych.
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Wymienić najważniejsze zasady organizacji i zarządzania K_W02
EM 2 definiować podstawową terminologię dyscypliny p.n. „teoria organizacji i zarządzania” ze szczególnym uwzględnieniem specyficznej terminologii wiedzy o teatrze. K_W14
EM 3 charakteryzować instytucje kultury, ich strukturę i funkcje zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem instytucji teatralnych K_W03
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 potrafi w praktyce posługiwać się podstawowymi pojęciami, teoriami i metodami z zakresu organizacji i zarządzania K_U12
EM 5 potrafić pokazać problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski K_U01
EM 6 Wykorzystać, poszerzać i zdobywać wiedzę oraz rozwijać zawodowe umiejętności, korzystając z różnorodnych źródeł, w języku polskim i obcym K_U13
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia K_K01
EM 8 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty teatralne lub kulturalne w zakresie projektowania organizacji i systemu zarządzania K_K04
Kryteria oceniania
EM 1 Ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 40%
Aktywność w dyskusji – 60%
EM 2 Rozmowa ze studentami – 100%
EM 3 Ocena kreatywności myślenia podczas analizy przypadków – 100%
EM 4 Ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 40%
Aktywność w dyskusji – 60%
EM 5 Ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 40%
Aktywność w dyskusji – 60%
EM 6 Ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 40%
Aktywność w dyskusji – 60%
EM 7 Rozmowa ze studentami – 100%
EM 8 Rozmowa ze studentami – 100%
Literatura
1. R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2006
2. A. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2001
3. K. Łobos, Teoria struktur organizacyjnych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2003