Współczesne życie teatralne 1 WOT/M/WspZTr1-Z
Zajęcia odbywają się w formie dyskusji na temat prezentowanych zjawisk i przykładów z nowego teatru.
Zakres poszczególnych tematów:
1. Krystian Lupa jako odnowiciel teatru artystycznego w teatrze repertuarowym.
2. Krzysztof Warlikowski – ucieczka z teatru jako sposób uwierzytelnienia relacji z widzem.
3. Krzysztof Garbaczewski – nowe technologie jako nowa teatralność
4. Wojciech Ziemilski – teatr dokumentalny jako zjawisko artystyczne
5. Michał Borczuch – poetyka anarchii środków
6. Romeo Castellucci – od wyobrażonego do realnego
7. Rodrigo Garcia, Markus Ohrn – czy w teatrze istnieją granice i tabu
8. Widz jako twórca spektaklu
9. Nietaniec i nieteatr – Jerome Bel i Forced Entertainment
10. Technologie postdramatyczne – Jan Lauwers
11. Jak uzyskać polityczność teatru? Milo Rau, Rimini Protokoll, Marta Górnicka
12. Storytelling jako żródło przymierza z widzem
13. Szkodliwość reprezentacji – Rene Pollesch
14. Jan Fabre – czy taniec jest teatrem?
15. Omawianie nowych premier i prezentacji teatrów warszawskich.
|
W cyklu 2025/26-Z:
„Współczesne życie teatralne” dla pierwszego roku studiów drugiego stopnia WoTu w roku akademickim 2025/26 to zajęcia poświęcone przeglądowi ważnych, bieżących wydarzeń budujacych pejzaż najnowszego teatru w Polsce, ułożone w następujące, przeplatające się ze sobą bloki tematyczne: 1) konkursy dramaturgiczne: analiza wyników trzech ważnych polskich konkursów dramaturgicznych (tj. gdyńskiej nagrody dramaturgicznej, nagrody dramaturgicznej im. tadeusza różewicza, narracji nieobecnych) pod kątem tematów, osób autorskich, a także trendów w najnowszej polskiej literaturze teatralnej; 2) najnowsze premiery w warszawskich teatrach: analiza nowych przedstawień z różnych warszawskich teatrów (wybranych wspólnie z osobami studiującymi na początku semestru) połączona z próbą osadzenia ich w szerszych kontekstach (teatrologicznych, społecznych, politycznych); 3) teatr telewizji: analiza fenomenu medium teatru telewizji na przykładach wybranych, najnowszych premier (wybranych wspólnie z osobami studiującymi na początku semestru); 4) analiza zwycięskich koncepcji programowych / sylwetek osób dyrektorskich w teatrach: powszechnym, narodowym, nowym; Harmonogram zajęć jest elastyczny, poniższy układ jest propozycją, która zostanie przeanalizowana i ostatecznie potwierdzona wspólnie z osobami studiującymi: 1. 7 X: zajęcia organizacyjne; |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 - Scharakteryzować obszar nowych zjawisk teatralnych K_W03
EM 2 Ustalić narzędzia umożliwiające analizę i opis faktów teatralnych K_W05
EM 3 - Rozpoznawać zależności komunikacyjne w dzisiejszym teatrze K_W07
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 - Prezentować współczesne życie teatralne K_U03
EM 5 - Posługiwać się językiem i poetyką nowego teatru K_U04
EM 6 - Pokazać teatr w kategorii zjawiska artystyczno-politycznego. K_U03
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 - Wyrażać własny światopogląd teatralny K_K0
EM 8 - Identyfikować aparat krytycznej analizy. K_K03
EM 9 - Uczestniczyć w debacie na temat zadań i roli nowego teatru. K_K05
Kryteria oceniania
Pierwszy semestr zaliczany jest na podstawie obecności i aktywnego udziału w zajęciach.
Drugi semestr dla roku drugiego kończy się zaliczeniem na podstawie pracy pisemnej, dla roku trzeciego - egzaminem.
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w ciągu dwóch semestrów.
Literatura
1. Podstawowa:
Hans Thies Lehmann „Teatr postdramatyczny”
Przewodniki teatralne publikowane w poszczególnych numerach Didaskaliów
2. Uzupełniająca:
Wszystkie publikacje z Linii teatralnej wydawnictwa Ha!art http://www.ha.art.pl/wydawnictwo/linie-wydawnicze/linia-teatralna
|
W cyklu 2025/26-Z:
LITERATURA gdyńska nagroda dramaturgiczna: nagroda dramaturgiczna im. tadeusza różewicza: oraz: SPEKTAKLE TEATR TELEWIZJI |