Współczesne życie teatralne 2 WOT/M/WspZTr1-L
Podstawą programu zajęć ze Współczesnego życia teatralnego będzie aktywny udział w polskim życiu teatralnym oraz analiza towarzyszącego mu dyskursu krytycznego i szerszego dyskursu publicznego odnoszącego się do miejsca i funkcji teatru w kulturze, jego wymiaru wspólnotowego - zarówno w wymiarze afirmatywnym, jak i krytycznym. Analiza aspektów estetycznych i szeroko rozumianej polityczności dzieł teatralnych uzupełniona będzie o kontekst instytucjonalny, determinujący procesy produkcji i odbioru sztuki teatru, a zatem istotnie wpływający zarówno na estetykę, jak na i polityczność sztuki. Istotnym aspektem zajęć będzie refleksja na temat warunków i ograniczeń wolności ekspresji artystycznej w dzisiejszym teatrze polskim oraz różnych form cenzury – ideologicznej, ekonomicznej, instytucjonalnej – i ich konsekwencji dla polskiego teatru
Zakres poszczególnych tematów:
1. Elementy wiedzy o systemie organizacji teatrów w Polsce
2. Najważniejsze instytucjonalne polskie sceny teatralne i ich twórcy
3. Wiodące polskie niezależne sceny, kolektywy i centra
4. Analiza kluczowych aspektów procedur instytucjonalnych związanych z dystrybucją władzy, podległością wobec innych „aktorów społecznych” i autonomią instytucji oraz poszczególnych twórców
5. Warunki wolności ekspresji artystycznej w Polsce – aspekty prawne i funkcjonalna analiza praktyk świata sztuki
6. Analiza najważniejszych nurtów i trendów estetycznych w Polskim życiu teatralnym . Tworzenie katalogu chwytów reżyserskich charakterystycznych dla dzisiejszego teatru.
7. Analiza i interpretacja wybranych dzieł teatralnych oglądanych wspólnie w teatrach
8. Analiza dyskursu krytycznego w prasie branżowej, codziennej, mediach elektronicznych
10. Analiza dyskursu publicznego wokół teatru i jego społecznych i politycznych funkcji na wybranych przykładach ze współczesnego życia teatralnego
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
Scharakteryzować obszar nowych zjawisk teatralnych K_WOTM_W03
Zbudować narzędzia krytyczne umożliwiające analizę i opis faktów teatralnych K_WOTM_W01
Rozpoznawać zależności komunikacyjne, ekonomiczne i społeczne w dzisiejszym teatrze K_WOTM_W04
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
Rozpoznawać i opisywać współczesne życie teatralne i jego trendy K_WOTM_U02
Posługiwać się adekwatnym językiem i aparatem krytycznym K_WOTM_U03
Pokazać teatr w kategorii zjawiska artystyczno-społeczno-politycznego.K_WOTM_U06
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
Formułować i wyrażać własny światopogląd teatralny oraz prawidłowo identyfikować aparat krytycznej analizy. K_WOTM_K02
Uczestniczyć w debacie na temat zadań i roli nowego teatru.K_WOTM_K01
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane są na podstawie aktywnego udziału w dyskusjach podczas zajęć oraz końcowego egzaminu ustnego.
Aktywny udział w zajęciach i regularne uczestnictwo w życiu teatralnym stanowi podstawowe kryterium oceny.
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w ciągu semestru
Literatura
1. Podstawowa:
Hans Thies Lehmann „Teatr postdramatyczny”
2. Przewodniki teatralne publikowane w poszczególnych numerach Didaskaliów
3. Artykuły problemowe i recenzje w piśmie Teatr
Publikacje z Linii teatralnej wydawnictwa Ha!art http://www.ha.art.pl/wydawnictwo/linie-wydawnicze/linia-teatralna