Warsztat reżysera WOT/M/WarRez-L
W ramach warsztatu będziemy pracować nad stworzeniem reżyserskiej koncepcji spektaklu opartego na autorskim pomyśle. W trakcie spotkać będziemy poszukiwać sposobów na uporządkowanie i ustrukturyzowanie literackich tropów, indywidualnych zainteresowań, osobistej perspektywy i kontekstu społeczno-politycznego, które stanowią background koncepcji reżyserskiej. Zadamy sobie również pytanie o sprawczość teatru - zastanowimy się, jak działać w ramach teatru, aby jego znaczenie i strategie miały rezonowały wśród szerszego grona odbiorczyń? Czy to w ogóle możliwe? Posługując się przykładami dramaturgicznych ścieżek, wypracowywanych przez ostatnie lata wśród osób tworzących teatr, przyjrzymy się możliwościom angażowania w teatr i angażowania teatru w najbardziej palące społeczne wyzwania.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
1 rozpoznać najważniejsze dane o dramaturgii i strukturze spektaklu K_W04
2 opisać, na czym polega opracowanie dramaturgiczne tematu K_W15
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
3 konstruować argumenty w obronie swoich rozwiązań dramaturgicznych K_U07 K_U10
4 być zdolnym do konstruktywnego feedbacku, publicznie formułować pytania, pochwały i wątpliwości pod adresem rozwiązań dramaturgicznych innych K_U11 K_U12
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
5 współdziałać w grupie K_K01
6 wyrażać opinie na temat pracy innych odpowiedzialnie, z szacunkiem i w sposób konstruktywny K_K03
7 przyjmować krytykę i wykorzystywać ją do poprawienia efektów swojej pracy K_K05
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, obecność, przygotowanie mikroprezentacji na koniec warsztatu.
Dozwolone są dwie nieobecności na zajęciach.
Literatura
1. Erika Fischer‑Lichte, „Estetyka performatywności”
(oryg. Ästhetik des Performativen, tłum. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2008)
2. Hans‑Thies Lehmann, „Teatr postdramatyczny”
(oryg. Postdramatisches Theater, tłum. Dorota Sajewska, Małgorzata Sugiera, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2009)
3. Tim Etchells, „Teatr i jego ślady” (oryg. Certain Fragments, tłum. Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera, Wydawnictwo Ha!art, Kraków 2008)
4. Marvin Carlson, „Teorie teatru. Wprowadzenie” (tłum. Agnieszka Gałecka i Anna Wieczorek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012)