Warsztat praktyczny B WOT/M/WarPrB
Zajęcia będą obejmować ćwiczenia warsztatowe w obszarze szeroko rozumianego teatru dokumentalnego (theatre of the real). Stanowić będą wprowadzenie do tworzenia spektakli autorskich przy wykorzystaniu techniki devising oraz Real-Time Composition.
Jak wygląda powrót na scenę ze świata widowisk? Kiedy już stwierdzimy teatralność wszystkiego, pojawia się pytanie: co zostaje dla teatru? Jak wykorzystać szczególne teatralne narzędzia, konwencje, protokoły? Jakiego rodzaju siłę może dać scena, sceniczność, dramaturgia? Czy polityczność teatru oznacza jego uczestniczenie w sferze publicznej? Czy raczej jego wycofanie do przestrzeni "a-formansu", nie-urzeczywistnienia, fikcji? Poszukamy napięć między łatwością tworzenia teatralnej fikcji, a wpisywaniem się w to, co "nie-sceniczne", czy "autentyczne". Skorzystamy z tego, że to dychotomia fałszywa, ale pożyteczna.
Zajęcia oparte będą na metodologii wywodzącej się z tzw. devised theatre, a więc teatru tworzonego wspólnie, grupowo, z dowolnego punktu wyjścia: tekstu, pomysłu, braku pomysłu... Uzupełnieniem będzie krótki wstęp do metody Real-Time Composition, stworzonej przez portugalskiego choreografa João Fiadeiro, która poważnie podchodzi do performatywnego potencjału każdego fragmentu rzeczywistości.
Będziemy dyskutować, sprawdzać, grzebać, mylić się - próbować.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu kursu studentka powinna:
K_W08++ Znać podstawowe techniki wytwarzania materiału scenicznego ze źródeł innych niż tekst.
K_W05+ ZRozpoznawać strategie podejścia do wyzwań artystycznych we współczesnych sztukach performatywnych.
Umiejętności
Po zakończeniu kursu studentka powinna:
K_U08++ Konstruować proste sytuacje sceniczne nieoparte na scenariuszu.
K_U11+ Wykorzystywać poznane procesy twórcze do własnych poszukiwań.
K_U06++ Integrować osiągnięcia innych dziedzin sztuki i wiedzy do swojej pracy artystycznej.
Kompetencje społeczne
Po zakończeniu kursu studentka powinna:
K_K03+ Działać wspólnie – grupowo – przy tworzeniu spektakli.
K_K06+ Uczestniczyć w procesie twórczym na różnych poziomach, nie ograniczając się do tradycyjnych funkcji twórczych.
K_K02++ Konstruować ćwiczenia i zadania aktorskie służące do stworzenia materiału dramaturgicznego w procesie divising.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę, na podstawie obecności, aktywności oraz pracy końcowej.
Pracą końcową będzie performatywna prezentacja zdarzenia artystycznego - wypracowywanego podczas zajęć.
Literatura
Wybrane fragmenty książki Maggie Nelson "On Freedom. Four Songs of Care and Constraint".