Sztuka współczesna WOT/M/SztWsp
Zakres poszczególnych tematów:
1. Nowa geografia artystyczna po II wojnie: Nowy Jork vs Paryż.
2. Zaraz po wojnie – sztuka polska po 1944 r. Warszawa/Kraków.
3. Zawód artysta plastyk: zmiany instytucjonalne w poslkiej sztuce po 1944
4. Polska sztuka i totalitaryzm: nadwiślański socrealizm
5. Mit przełomu w polskiej sztuce: Odwilż.
6. Po drugiej stronie muru: sztuka okresu zimnej wojnhy.
7. Nowe zjawiska: happening, performans, video-art.
8. Andy Wahrol i realizm traumatyczny (Pop-art.).
9. Przedmiot gotowy: Duchamp/Steinbach/Koons.
10. Sztuka II Fali feminizmu.
11. Sztuka polskich artystek: Maria Pinińska-Bereś, Natalia LL, Ewa Partum
12. Sztuka a Holokaust: przeciw-pomniki: Hansen/Gerz
13. Postmodernizm w architekturze.
14. Polska sztuka krytyczna: sztuka po 1989 r.
15. Słabe obrazy polskiej transformacji: polscy artyści a liberalizm.
P+ Wykłady studyjne na aktualnaych wystawach Galeriach Sztuki Współczesnej.
W cyklu 2020/21-Z:
1. Nowa geografia artystyczna po II wojnie: Nowy Jork vs Paryż. |
W cyklu 2021/22-Z:
Tematy wykładów: 1. Zagłada w debacie publicznej po 1989 r. a historiografia krytyczna. 2. Topografia przemieszczenia: Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich Joanny Rajkowskiej (2002). 3. Zabawa w Holokaust: Zbigniew Libera, Lego. Obóz Koncentracyjny (1996), Berek (1999) Artura Żmijewskiego. 4. Miejsca zwyczajne: Pływalnia (2003), Piaskownica Rafała Jakubowicza (2006), Murki i piaskownice Karoliny Freino (2007), Macewy codziennego użytku Łukasza Baksika (2010), Niewinne oko nie istnieje Wojciecha Wilczyka (2009). 5. Środowiskowa historia Zagłady: Winterreise Mirosława Bałki (2003), Magdy Hueckel i Tomasza Śliwińskiego (2009). 6. Pomnik/kontr-pomnik: Projekt Droga Oskara Hansena (1958) i Berlin-Birkenau Łukasza Surowca (2012). 7. Znak do wynajęcia: Anna Baumgart, Agnieszka Kurant, Wielokropek (2009/2010). 8. Warunki gościnności: Projekt Próżna Krystyny Piotrowskiej (2006-2014). 9. Shoah Sasnala: film Z daleka widok jest piękny (2011) i wystawa Taki pejzaż (POLIN, 2021) 10. Robert Kuśmirowski Wagon (2006), Mirosław Bałka How it is (2009), Stacja Radegast – Pomnik Zagłady Łóddzkiego Getta Czesława Bieleckiego (2004-2006). 11. Performatywność architektury: Wspołczesne Muzea Holokaustu. 12. Przemoc filosemicka: Tęsknię za Tobą Żydzie Rafała Betlejewskiego (2010). 13. Oskar Dawicki: Nigdy nie zrobiłem pracy o Holokauście (2009). P+ Wykłady studyjne: |
W cyklu 2022/23-Z:
Tematy wykładów: 1. Zagłada w debacie publicznej po 1989 r. a historiografia krytyczna. 2. Topografia przemieszczenia: Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich Joanny Rajkowskiej (2002). 3. Zabawa w Holokaust: Zbigniew Libera, Lego. Obóz Koncentracyjny (1996), Berek (1999) Artura Żmijewskiego. 4. Miejsca zwyczajne: Pływalnia (2003), Piaskownica Rafała Jakubowicza (2006), Murki i piaskownice Karoliny Freino (2007), Macewy codziennego użytku Łukasza Baksika (2010), Niewinne oko nie istnieje Wojciecha Wilczyka (2009). 5. Środowiskowa historia Zagłady: Winterreise Mirosława Bałki (2003), Magdy Hueckel i Tomasza Śliwińskiego (2009). 6. Pomnik/kontr-pomnik: Projekt Droga Oskara Hansena (1958) i Berlin-Birkenau Łukasza Surowca (2012). 7. Znak do wynajęcia: Anna Baumgart, Agnieszka Kurant, Wielokropek (2009/2010). 8. Warunki gościnności: Projekt Próżna Krystyny Piotrowskiej (2006-2014). 9. Shoah Sasnala: film Z daleka widok jest piękny (2011) i wystawa Taki pejzaż (POLIN, 2021) 10. Robert Kuśmirowski Wagon (2006), Mirosław Bałka How it is (2009), Stacja Radegast – Pomnik Zagłady Łódzkiego Getta Czesława Bieleckiego (2004-2006). 11. Performatywność architektury: Wspołczesne Muzea Holokaustu. 12. Przemoc filosemicka: Tęsknię za Tobą Żydzie Rafała Betlejewskiego (2010). 13. Oskar Dawicki: Nigdy nie zrobiłem pracy o Holokauście (2009). P+ Wykłady studyjne: |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
studentka/student po zakończeniu kursu powina/nien:
K_W04 ma podstawową wiedzę o wybranych aspektach historii sztuki współczesnej w Europie i na świecie.
K_W05 ma podstawową wiedzę o najważniejszych twórcach, zjawiskach i tendencjach w sztuce współczesnej w Polsce i na świecie
K_W06 ma podstawową wiedzę o najważniejszych teoriach sztuki współczesnej i zna autorów najbardziej reprezentatywnych dla danej teorii.
K_W09 zna najważniejsze wystawy (monograficzne, tematyczne) sztuki współczesnej w Polsce i na świecie.
K_W16 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieła literackiego i teatralnego wedle wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych.
K_W22 ma bieżącą orientację w życiu artystycznym (wystawy, projekty medialne, konferencje) rozumie konieczność permanentnego uczestnictwa w kulturze.
Umiejętności
studentka/student po zakończeniu kursu powinnna/powinien:
K_U01 potrafi samodzielnie poszerzać i zdobywać wiedzę na temat sztuki współczensej i zna niezbene do tego narzędzia.
K_U02 potrafi sprawnie korzystać różnorodnych źródeł o sztuce współczensej (platoformy cyfrowe galerii i muzeów; biblioteki on-line, zasoby archiwalne on-line), w języku polskim i obcym.
K_U05 potrafi przeprowadzić analizę formalną oraz interpretację wybranego dzieła sztuki współczesnej i umiejsciwić je w odpowiednim nurcie (np. pop-art, video-art, happening) zna adekwatną dla dyscypliny, terminologię.
K_U06 potrafi rozpoznać i zinterpretować odwołąnia do sztuki współczesnej/twórczości artystów/dzieł w utworze scenicznym czy inscenizacji teatralnej. Jest kompetentnym odbiorcą.
Kompetencje społeczne:
studentka/student po zakończeniu kursu powinnna/powinien:
K_K01 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia.
K_K03 rozumie społeczne znaczenie sztuki i szeroko pojmowanej kultury.
K_K06 rozumie społeczne znaczenie sztuki szeroko pojmowanej kultury
Kryteria oceniania
dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach; zaliczenie – praca pisemna na jeden z zaproponowanych z trzech, tematów Wszystkie prace są zarchiwizowane w formie plików Word lub Pdf.
Literatura
Literatura:
Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Rebis, Poznań 2005 (wybrane rozdziały).
Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Dom Wydawniczy Rebis, 1999 (wybrane rozdziały).
Agata Jakubowska, Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow, Wydawnictwo naukowe, Poznań 2008.
Rosalind E. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przełożyłaMonika Szuba, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.
Hal Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Universitas, Kraków 2010.
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996.
Sontag S., O fotografii, Karakter, Kraków 2009.
Joseph Beuys „Każdy artystą”, w: „Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny”, Czytelnik, Warszawa 1987.
Nicolas Bourriaud „Estetyka relacyjna”, MOCAK, Kraków, 2012.
Ewa Domańska, Pamięć/przeciw-historia jako ideologia. Pozytywy Zbigniewa Libery, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006.
Claire Bishop, Sztuczne Piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Bęc zmiana, Warszawa 2015 (wybrane rozdziały).
Magda Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Fundacja bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2016.
Obowiązują fragmenty książek i tekstów omawiane podczas zajęć.
Literatura uzupełniająca:
Miasto w sztuce – sztuka miasta. Universitas, Kraków 2010
Muzeum sztuki. Antologia, redakcja Maria Popczyk, Kraków 2005.
W cyklu 2020/21-Z:
Literatura: Obowiązują fragmenty książek i tekstów omawiane podczas zajęć. Literatura uzupełniająca: Display. Strategie wystawiania, red. M. Hussakowska, E.M.Tatar, Kraków 2012. |
W cyklu 2021/22-Z:
Girgio Agamben, Co zostanie z Auschwitz. Archiwum i świadek (Hmo sacer III), przeł. S. Królak, Warszawa 2008. Ernst van Alphen, Performatywność prowokacji. Przypadek Artura Żmijewskiego, w: Ten sam, Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 251-266. Ernst van Alphen, Zabawa w Holokaust, w: Ten sam, Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 47-75. Elżbieta Janicka i Tomasz Żukowski, Przemoc filosemicka? Nowe polskie narracje o Żydach po roku 2000, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2016. Bartosz Kwieciński, Pamięć nieprzyswojona, w: Tenże, Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady, Universitas, Kraków 2012. Jacek Małczyński, Krajobrazy Zagłady w sztuce współczesnej, w: Tenże, Krajobrazy Zagłady. Perspektywa historii środowiskowej, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa Konrad Matyjaszek, Produkcja przestrzeni żydowskiej i pożydowskiej w dawnej i współczesnej Polsce, UNIVERSITAS, Kraków 2019 (wybrane rozdziały). Rajkowska. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2010. Literatura uzupełniająca: Ewa Domańska, Monumentalna przeciw- Historia Muzeum Żydowskie Daniela Libeskinda w: Ta sama, Domańska, Historie niekonwencjonalne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006. https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2017/18-historie-fantomowe/klisza-w-rekach-bricoleura.-przemiany-wagonu-roberta-kusmirowskiego Forecki, Piotr Od Shoah do Strachu Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych. Wydawnictwo Poznańskie, 2010. Filmografia: Claude Lanzmann, Shoah (1985), wybrane fragmenty. |
W cyklu 2022/23-Z:
Girgio Agamben, Co zostanie z Auschwitz. Archiwum i świadek (Hmo sacer III), przeł. S. Królak, Warszawa 2008. Ernst van Alphen, Performatywność prowokacji. Przypadek Artura Żmijewskiego, w: Ten sam, Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 251-266. Ernst van Alphen, Zabawa w Holokaust, w: Ten sam, Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 47-75. Elżbieta Janicka i Tomasz Żukowski, Przemoc filosemicka? Nowe polskie narracje o Żydach po roku 2000, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2016. Bartosz Kwieciński, Pamięć nieprzyswojona, w: Tenże, Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady, Universitas, Kraków 2012. Jacek Małczyński, Krajobrazy Zagłady w sztuce współczesnej, w: Tenże, Krajobrazy Zagłady. Perspektywa historii środowiskowej, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa Konrad Matyjaszek, Produkcja przestrzeni żydowskiej i pożydowskiej w dawnej i współczesnej Polsce, UNIVERSITAS, Kraków 2019 (wybrane rozdziały). Rajkowska. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2010. Literatura uzupełniająca: Ewa Domańska, Monumentalna przeciw- Historia Muzeum Żydowskie Daniela Libeskinda w: Ta sama, Domańska, Historie niekonwencjonalne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006. https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2017/18-historie-fantomowe/klisza-w-rekach-bricoleura.-przemiany-wagonu-roberta-kusmirowskiego Forecki, Piotr Od Shoah do Strachu Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych. Wydawnictwo Poznańskie, 2010. Filmografia: Claude Lanzmann, Shoah (1985), wybrane fragmenty. |
Uwagi
W cyklu 2021/22-Z:
Studenci zobowiazani są do znajomości literatury przedmiotu (j.w.) i aktywnego uczestniczenia w zajęciach. |
W cyklu 2022/23-Z:
Studenci zobowiazani są do znajomości literatury przedmiotu (j.w.) i aktywnego uczestniczenia w zajęciach. |